• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175412
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGG0E
+
-

اسپیلبرگ در مقام فیلسوف

پیشخوان 1
اسپیلبرگ در مقام فیلسوف

نشر کرگدن کتاب «استیون اسپیلبرگ و فلسفه» را با گردآوری و تدوین دین کوالسکی و ترجمه سیدحسن شریعتی در ۳۵۶ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر کرد. در باب مسئله سینما و فلسفه مباحث مهمی مطرح شده است. عمده فیلسوفان و اندیشمندان عصر جدید نیز در موضوع سینما، فلسفه‌ورزی کرده و سینما و فیلم را نوعی از اندیشیدن نام گذاشته‌اند. اما اگر فلسفه‌ورزی مستلزم اقامه برهان و دفاع از مقدمات و تحلیل منطقی پیش‌فرض‌هاست، به‌نظر می‌رسد در نقطه مقابل کاری است که بیننده عادی فیلم انجام می‌دهد. اگر چنین است، پس به چه معنا می‌توان از رابطه سینما و فلسفه سخن گفت؟ آیا سینما می‌تواند منشأ فلسفه‌ورزی باشد؟ آیا سینما می‌تواند پرسش‌هایی فلسفی مطرح کند و گاه به آنها پاسخ دهد؟ نزد آمریکایی‌ها هیچ فیلمسازی به‌اندازه استیون اسپیلبرگ بر فرهنگ عمومی تأثیر نگذاشته است. او سازنده موفق‌ترین ملودرام‌های سینمای آمریکاست. این کتاب بررسی و ارزیابی کارنامه 30 ساله اسپیلبرگ است، نه از پشت لنز دوربین و نظریه‌های نقد فیلم که از پشت لنز فلسفه. خواننده، احتمالاً ناباورانه، درخواهد یافت که فلسفه چیزی است که به آن عمل می‌کنیم نه انبوه دانسته‌هایمان. کتاب «استیون اسپیلبرگ و فلسفه» شامل مجموعه مقالاتی است به قلم نویسندگانی که کارشان تدریس و تحقیق فلسفه است. در هر مقاله، یکی از موضوعات و مسائل فلسفی در آثار اسپیلبرگ به بحث گذاشته می‌شود، موضوعاتی مانند متافیزیک، معرفت‌شناسی، اخلاق، ارزش‌شناسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه‌سیاسی، فمینیسم و فلسفه ذهن. با توجه به غنای موضوعات جز اهالی فلسفه و منتقدان حرفه‌ای فیلم، نوآموزان و علاقه‌مندان غیرمتخصص فلسفه نیز در زمره مخاطبان آنها هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید