• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175298
+
-

آنتی‌بیوتیک رسید

در محموله دارویی 50تنی، 3/5میلیون عدد انواع سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک وارد کشور شد

گزارش
آنتی‌بیوتیک رسید

 50تن داروی آنتی‌بیوتیک شامل 3.5میلیون عدد انواع سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک شب گذشته وارد کشور شد و براساس اعلام سازمان غذا و دارو، با توزیع این محموله بخش قابل‌توجهی از کمبودهای دارویی در کشور به سرعت برطرف خواهد شد؛ کمبودهایی که با شروع فصل سرما و شیوع زودهنگام بیماری‌هایی ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر خودش را نشان داد و مشکلات زیادی را برای بیماران به‌وجود آورد. مشکلاتی که البته بخش عمده آن به توقف تولید در شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز برمی‌گشت و به تأکید مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و حتی برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شرکت‌های دارویی به‌دلیل اخباری که برای افزایش قیمت‌ها شنیده می‌شد، صبر کردند تا محصولات خود را بعد از افزایش قیمت عرضه کنند و در این‌باره دپوی دارو در انبار برخی از این شرکت‌ها رخ داد. آن‌هم درحالی‌که وعده داده شده بود که 2ماه بعد از اجرای طرح دارویار، کمبودهای دارویی کشور را برطرف کنند؛ نکته‌ای که البته وزیر بهداشت هم هفته گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و افتتاح صندوق حمایت از بیماران سخت و صعب‌العلاج به آن اشاره کرد و گفت: «برخی تولیدکنندگان دارویی اقلام دارویی مورد نیاز را به‌موقع تامین نمی‌کنند و اگر اجرای طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، بلکه نهادهای همکار ما مقصر هستند.»‌ او همچنین در آخرین جلسه هیأت دولت از نقش 2شرکت دارویی در کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور پرده برداشت و تأکید کرد: «مواداولیه موجود بوده و 2شرکت دارویی باید در زمان مناسب داروی مورد نیاز را تولید می‌کردند اما در ارائه اظهارات تخلف کرده و تولیدشان را به بهانه سود بیشتر، در شهریور‌ماه کاهش داده‌اند. البته آنها اکنون به‌صورت سه‌شیفت مشغول کار هستند تا کمبود برخی اقلام دارویی را برطرف کنند.» این در حالی است که علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، تأمین دارو و ذخایر استراتژیک دارو در کشور را مهم‌‌ترین مسئله عنوان کرده و گفته: «اولین انتظار ما این است که بحث ذخایر استراتژیک دارو نه در سطح وزارت بهداشت بلکه در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح شود چون زیبنده کشورمان نیست که مردم برای تهیه شربت استامینوفن ساده، آموکسی‌سیلین و غیره دچار مشکل شوند.»

راضی به واردات نیستیم
«وزارت بهداشت ناچار به واردات دارو شده است»؛ این جمله‌ای است که وزیر بهداشت اواخر هفته گذشته در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای جبران کمبودهای دارویی در کشور عنوان کرد و گفت: «با توجه به کمبود شماری از داروها که در جریان موج آنفلوآنزا ایجاد شده و نبود تولید کافی دارو در داخل، واردات ۵۰تن دارو پیگیری شد. البته ‌ما تمایلی به واردات دارو نداریم اما وقتی شرکت‌های تولیدکننده داخلی به هر دلیل به میزان مورد نیاز تولید نمی‌‌کنند، برای جلوگیری از لطمه به مردم ناچار به واردات هستیم.» به‌گفته این مسئول، سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولیدات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است: «از مباحث مهم اجلاس اخیر روسای دانشگاه‌ها حمایت از تولیدات داخلی دارو، تجهیزات پزشکی و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ‌حوزه سلامت است.» البته چند روزی است که با بازنگری و اصلاح قیمت برخی داروها، براساس اعلام سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو شرکت‌های تولیدکننده در 3شیفت کاری در حال تولید آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور هستند و شرکت‌های توزیع‌کننده هم موظف به توزیع سریع این محصولات شده‌اند: «در روزهای گذشته جلساتی با شرکت‌های دارویی گذاشته شد تا وضعیت موجودی و تعهدات تأمین داروی آنها مورد بررسی قرار بگیرد. از این شرکت‌‌ها تعهد دوباره گرفته شد تا براساس برنامه‌ریزی که به سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند، داروی مورد نیاز را تأمین کنند.» به‌گفته اسماعیلی «5شرکت تولید آنتی‌بیوتیک در کشور وجود دارد که در کنار آن نیاز بازار دارویی کشور از طریق واردات هم تامین می‌شود.» بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که قیمت برخی از محصولات بیش از 2برابر افزایش پیدا کرده و این عدد درباره شربت خوراکی استامینوفن از 65هزار تومان به 140هزار تومان رسیده یا شربت‌های دیفن‌هیدرامین و اکسپکتورانت با افزایش 40هزار تومانی به‌ترتیب 100 و 120هزار تومان اصلاح قیمت خورده‌اند؛ افزایشی که البته براساس طرح دارویار، هزینه اضافه به بیماران تحمیل نخواهد کرد و تحت پوشش بیمه و نسخ به اندازه همان قیمت‌های اولیه هزینه‌بر است اما برای بیماران بدون بیمه‌ یا خرید آزاد این افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

کمبود تولید داخل در حال برطرف‌شدن
این در حالی است که به‌گفته صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی‌هایی که تا‌کنون در تولید و تامین دارو و سرم وجود داشته با دستور رئیس‌جمهور و تلاش شرکت‌های دارویی در حال برطرف‌شدن است. مرتضوی با بیان اینکه در فصل پاییز ویروس آنفلوآنزا مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: «۵۰درصد مواداولیه دارویی در مجموعه‌های دارویی زیرمجموعه تامین اجتماعی تولید می‌شود. همچنین ۳۰درصد تولید و ۳۰درصد توزیع دارو در این مجموعه انجام می‌شود. نگاه ما در این مجموعه نگاه انتفاعی نیست و وزارت رفاه، وزارت مردم است. هدف ما رفع نیاز مردم است و تا سر‌حد امکان به تولید می‌اندیشیم.» او ادامه داد: «اکنون ظرفیت تولید ماهانه این شرکت دارویی، 3میلیون واحد است که در یک بازه زمانی مناسب تا آخر سال به 6میلیون سرم در ماه خواهد رسید. امیداریم بستر صادرات و تامین محصولات دارویی در کشورهای هدف را نیز فراهم کنیم. در این میان آنچه برای ما اطمینان‌بخش است، جاری‌شدن فرهنگ جهادی است. اینکه قرارگاه جهادی تشکیل شده و تولید شبانه‌روزی انجام می‌شود، قابل تحسین است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید