• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175228
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RggD0
+
-

مخالف جنگ در اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه با انتقاد از اقدام غیرسازنده اروپا در روزهای اخیر گفت: لیست جدیدی از تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علیه ۸ شخص و 12نهاد ‌اروپایی اجرایی شده است. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود با اشاره به انتشار فهرست جدید افراد و اشخاص اروپایی که تحت تحریم ایران قرار گرفته‌اند، گفت: در پاسخ به اقدام غیرسازنده اروپا لیست جدیدی علیه  8شخص و 12نهاد در چارچوب اتحادیه اروپا را منتشر کردیم؛ این افراد در وقایعی که رخ داد، اقدام به حمایت و تشویق ترور و خشونت کرده بودند و در مصادیق قالب تروریست قلمداد می‌شوند. وی به اروپایی‌ها توصیه کرد که مسیر غیرسازنده و تکراری و شکست‌خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند. برای ما مشخص است که چند رهبر اروپا نگاه شکست‌خورده نسبت به تحولات دارند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: من مایلم تأکید کنم اتهام بی‌اساس برخی ‌کشورها در مورد پهپادهای روسیه علیه اوکراین را رد می‌کنیم و از مقامات اوکراینی دعوت می‌‌کنیم در یک نشست دوجانبه در سطح متخصصان فنی ایرانی و اوکراینی، هرگونه سندی درخصوص این ادعا وجود دارد، ارائه کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر اینکه موضع ما درخصوص اوکراین عدم‌تسلیح طرفین جنگ است، تصریح کرد: مخالف جنگ در اوکراین هستیم؛ در آمریکا علاقه به تبادل دارند،  اما همزمان از ترور و آشوب حمایت می‌کنند، ما در تامین منافع ملی مردم از خطوط قرمز کوتاه نمی‌آییم. وی با یادآوری این نکته که ایران در روزهای اخیر پیامی را از آمریکا دریافت کرده است، افزود: از نظر ما مسیر دیپلماتیک ادامه دارد اما برخی از مقامات آمریکایی طوری حرف می‌زنند که متناقض است.

سند جامع همکاری‌های تهران و مینسک امضا می‌شود
وزیر امور خارجه در ادامه به برگزاری نشست دوجانبه با وزیر خارجه بلاروس اشاره کرد و گفت: ما در آستانه سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس هستیم و این سفر به دعوت رسمی اینجانب انجام شده است.
امیرعبداللهیان به اجلاس مشترک همکاری‌های 2کشور که خردادماه گذشته برگزار شد، اشاره کرد و افزود: دیروز آخرین وضعیت گفت‌وگوهای صورت‌گرفته بین دو طرف بررسی شد و شاهد رشد خوبی در مبادلات تجاری 2کشور هستیم و امیدواریم نسبت به افزایش حجم تجاری شاهد افزایش تجارت‌ میان 2کشور باشیم. وی با یادآوری اینکه 2کشور به سرعت در مسیر اجرای توافقات خصوصی و دولتی قرار دارند، گفت: آخرین وضعیت پیشرفت همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت و صنعتی و فناوری‌های نو که در دستور کار روابط 2کشور است، مورد توجه قرار دادیم. وزیر امور خارجه توافق و تصویب همکاری‌های کنسولی برای روان‌سازی‌ تردد اتباع در حوزه فعالیت اقتصادی و رانندگان ترانزیت و گردشگران و همکاری‌های مؤثر برای رفع تحریم‌های ظالمانه را از دیگر محورهای همکاری‌های تهران و مینسک برشمرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: در آینده نزدیک رئیس‌جمهور بلاروس به تهران سفر می‌کند و در جریان این سفر سند همکاری‌های جامع بلندمدت تهران و مینسک در کنار سایر اسناد به امضا می‌رسد.

بلاروس مخالف تحریم‌های یکجانبه غرب است
ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس نیز در این نشست، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های تجاری و اقتصادی را از محورهای گفت‌وگوهای ایران و بلاروس برشمرد. وی با بیان اینکه مواضع تهران و مینسک یکی است، گفت: در جریان مذاکره دیروز با وزیر خارجه ایران طیف گسترده‌ای از مسائل را بررسی کردیم و همه موضوعات در راستای توسعه مناسبات دوجانبه بود.
وزیر خارجه بلاروس خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح روابط ایران و بلاروس در موضوعات مختلفی که مطرح شد، اسناد متفاوتی در دست بررسی قرار دارد. ماکی عنوان کرد: پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مینسک برگزار شد و در حال اجرایی‌سازی توافقاتی هستیم که در نتیجه کمیسیون مشترک حاصل شده است. وی خواستار ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران شد و افزود: همکاری‌های اقتصادی 2کشور از همکاری‌های سیاسی عقب مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید