• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175224
+
-

با بدشانسی قهرمان نشدیم

امیرحسین فیروزپور از اینکه توانسته همزمان با برادرش در امیدهای جهان طلا بگیرد احساس خوبی دارد

با بدشانسی قهرمان نشدیم

امیرحسین فیروزپور بدون شک پدیده این روزهای کشتی ایران است، کشتی‌گیری که در سال‌جاری میلادی و در 3‌رده سنی توانسته مدال طلا بگیرد. او ابتدای سال 2022 در ترکیب تیم ملی بزرگسالان به مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان اعزام شد و در آنجا قاطعانه توانست مدال طلا کسب کند. پس از آن به همراه تیم جوانان به مسابقات جهانی صوفیه رفت و در آنجا هم با شکست تمام رقبا روی سکوی نخست قرار گرفت. فیروزپور 20‌ساله اوایل هفته هم طلای مسابقات امیدهای جهان را به‌دست آورد تا در کسب مدال طلا هت‌تریک کرده باشد. امیرحسین فیروزپور به همراه برادر بزرگترش محمدصادق که ملی‌پوش وزن 74‌کیلوگرم بود، 2‌مدال طلا در مسابقات امیدهای جهان کسب کردند تا نقش بسزایی در موفقیت تیمی ایران در اسپانیا داشته باشند. امیرحسین در گفت‌و‌گو با همشهری در این خصوص بیشتر صحبت می‌کند.

  برنز سال گذشته در مسابقات امیدهای جهان را به طلا تبدیل کردی. از مسابقات اسپانیا برایمان بگو؟
خدارو شکر نسبت به قبل توانستم عملکرد بهتری داشته باشم و برنز سال گذشته در رده امیدها را به طلا تبدیل کنم. همیشه سعی می‌کنم از هر شکست درس بگیرم و ببینم چرا کشتی را باختم. سال گذشته در بلگراد در مسابقات امیدها با یک اشتباه شانس حضور در فینال را از دست دادم ولی امسال سعی کردم بدون اشتباه کشتی بگیرم که نتیجه‌بخش هم بود.

  با 20‌سال سن حداقل 3‌سال دیگر فرصت داری در امیدها کشتی بگیری.
خیلی از کشتی‌گیرانی که به مسابقات امیدها می‌آیند در رده سنی بزگسالان کشتی می‌گیرند و برای همین است که سطح این مسابقات بالاست. من سرباز تیم ملی هستم و هرکجا که کادر فنی صلاح بداند کشتی می‌گیرم. من تمام تلاشم را می‌کنم که سال آینده را هم خوب شروع کنم، بقیه‌اش دیگر دست خداست و اینکه کادر فنی تصمیم بگیرد کجا کشتی بگیرم.

  طلای قهرمانی آسیا، طلای جوانان جهان و طلای امیدهای جهان را در یک‌سال کسب کردی. کدام مسابقات کیفیت بالاتری داشت؟
به‌نظرم مسابقات امیدهای جهان از تمام مسابقاتی که شرکت کردم سطحش بالاتر بود و طلای آن هم از بقیه مدال‌ها برایم لذتبخش‌تر بود.

  با توجه به اینکه وزن 92کیلوگرم المپیکی نیست و در سال قبل المپیک قرار داریم، تغییر وزن خواهی داد؟
هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای ندارم. شرایط وزنی‌ام برای 92‌کیلوگرم مناسب است ولی با این حال با مشورت کادر فنی تصمیم خواهم گرفت.

  در کنار برادر بزرگ‌تر، محمدصادق توانستی طلا بگیری. محمد صادق سال گذشته در فینال امیدها شکست خورد و تو طلا گرفتی ولی امسال هر دو طلایی شدید. کشتی‌های برادرت را چطور دیدی؟
محمدصادق قرعه سختی داشت ولی خیلی خوب کشتی گرفت و با برنامه پیش رفت که خداروشکر به حقش رسید. حس خیلی خوبی بود که هر دو طلا گرفتیم که وصف شدنی نیست. از حالا هم برای مسابقات آینده تمرین می‌کنیم که فکر کنم باید در هفته‌های آینده در لیگ کشتی بگیریم.

  با کسب 4‌مدال طلا و یک‌برنز، امیدهای ایران نایب قهرمان جهان شد اما دومی به هیچ‌کس نچسبید و حرف و حدیث هم کم نبود.
واقعا تیم خوبی داشتیم ولی بدشانس بودیم. 8‌کشتی‌گیر در جدول امتیازدهی نهایی داشتیم که با اختلاف 7‌امتیاز از تیم اول نایب قهرمان شدیم. درنظر بگیرید با 2‌کشتی‌گیر کمتر نسبت به سایر تیم‌ها رقابت کردیم ولی در نهایت با اختلاف 7‌امتیاز از تیم اول نایب قهرمان شدیم.

  به جویبار برگشتی؟ استقبال چطور بود؟
بله در جویبار هستیم. البته استقبالی در کار نبود. پس از بازگشت به خانه آمدیم و زندگی مثل قبل جریان دارد. تمرینات را شروع کردیم تا ببینیم چه زمانی اعلام می‌شود که باید در لیگ کشتی بگیریم.


 نسبت به قبل توانستم عملکرد بهتری داشته باشم و برنز سال گذشته در رده امیدها را به طلا تبدیل کنم. همیشه سعی می‌کنم از هر شکست درس بگیرم و ببینم چرا کشتی را باختم

استقبالی در کار نبود. پس از بازگشت به خانه آمدیم و زندگی مثل قبل جریان دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید