• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175170
+
-

هفته کتاب یک هفته زودتر برگزار می‌شود

نصف پارسال

کتاب‌های علوم سیاسی و اجتماعی پرفروش‌های پاییز هستند

سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی امسال با یک هفته فاصله‌گذاری با آغاز جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر، یک هفته زودتر از موعد برگزاری هر ساله آغاز می‌شود. قرار است که هفته کتاب از بیست‌ویکم تا بیست‌و‌هفتم آبان‌ماه با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» برگزار ‌شود.
اولین هفته کتاب اوایل دهه70 برگزار شد و در سال‌های بعد که 24آبان‌ماه روز کتاب و کتابخوانی نام گرفت، هفته کتاب در آخرین هفته آبان‌ماه برگزار می‌شد، اما امسال جام‌جهانی فوتبال روز 30آبان‌ماه، در کشور قطر آغاز می‌شود و همین برگزاری، برنامه‌های هفته کتاب را به هم ریخته است. علی رمضانی که مدیریت خانه کتاب را عهده‌دار است، دبیر هفته کتاب هم است. باید دید با وجود کسادی بازار نشر با توجه به پایین آمدن فروش اینترنتی و گرانی، هفته کتاب امسال چگونه سپری می‌شود. علی رمضانی در نشستی عنوان کرده بود که سال گذشته بیش از 110هزار کتاب در کشور تولید شده که از میان این آثار 80هزار عنوان چاپ اولی بودند، اما از اینکه چقدر از کتاب‌ها به فروش رفته یا با چه تیراژی منتشر شده، صحبتی نکرده است. همیشه بازار کتاب در فصل پاییز گرم بود و کتابفروشی‌ها از فروش تقریبا قابل‌قبولی صحبت می‌کردند، امادر پاییز امسال به‌گفته ناشران افت 50درصدی فروش کتاب‌ها دیده می‌شود. خبرآنلاین در گزارشی که تهیه کرده است، آورده: «در ماه گذشته وضعیت فروش کتاب با کاهش بیش از ۵۰درصد مواجه بوده؛ هرچند برخی از کتاب‌ها نیز همچنان مخاطبان خود را دارند.»
گرانی کتاب از یک‌سو و ناآرامی‌های اخیر و قطعی اینترنت باعث شده ‌ کتابفروشی‌ها و ناشران کمترین فروش را داشته باشند، اما برخی کتاب‌ها هم هستند که چه براساس نیاز مخاطب و چه شهرتشان توانسته‌اند مشتری خود را داشته باشند و به‌نظر در این روزها کتاب‌های علوم سیاسی و اجتماعی فروش خوبی داشته‌اند.‌«دمکراسی چیست؟» به نویسندگی آلن تورن و با ترجمه سلمان صادقی‌زاده، «جنبش اجتماعی چیست؟» به نویسندگی هنک جانستون و ترجمه سعید کشاورزی و مریم کریمی، «صدراعظم» به نویسندگی کاتی مارتون و ترجمه سعید کلاتی، «کتابخانه نیمه شب» نوشته مت هیگ و با ترجمه امین حسینیون و«توتالیتاریسم»‌ نوشته هانا آرنت و ترجمه محسن ثلاثی از کتاب‌های پرفروش نشرثالث هستند. یکی دیگر ‌از ناشرانی که فروش کتاب‌های سیاسی و اجتماعی‌شان بیشتر از دیگر حوزه‌ها بوده، اعلام کرده است: «حقوق بین‌الملل خصوصی» نوشته محمد نصیری، «روش تحقیق در علوم رفتاری» نوشته زهره سرمد، عباس بازرگان و الهه حجازی، «روانشناسی اخلاق» نوشته پروین کدیور، «شاخه زرین» نوشته جیمز جورج فریزر و ترجمه کاظم فیروزمند از آن دسته کتاب‌های پرفروش ‌ بودند که در حوزه تخصصی حقوق و روانشناسی به فروش رسیدند.
نشر چشمه نیز 5 عنوان کتاب را به‌عنوان پرفروش‌های خود اعلام کرد و گفت معمولا نام این کتاب‌ها به‌عنوان آثار پرفروش در جدول به چشم می‌آید. کتاب«مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی و با ترجمه احسان کرم‌ویسی، «هنر خوب زندگی کردن» نوشته رولف دوبلی و ترجمه بهزاد توکلی، «مثل خون در رگ‌های من» احمد شاملو و «جزء از کل» استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار از مجموعه کتاب‌هایی هستند که تقریبا نام آنها هر ماه به چشم می‌آید، اما کتاب «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی، این ماه به لیست پرفروش‌ها اضافه شد.
تنوع نشر نی در کتاب‌های پرفروش کمی بیشتر بود. درحوزه تاریخی و سیاسی 2 کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی غرب جلد سوم» نوشته جان مکللند و ترجمه جهانگیر معینی علمداری و «تاریخ ایران مدرن» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه محمدابراهیم فتاحی را منتشر کرد. این انتشارات در حوزه روانشناسی و خانواده نیز «کودک، خانواده، انسان» نوشته ادل فیبر ایلین مزلیش و ترجمه گیتی ناصحی را به‌عنوان پرفروش‌های خود اعلام کرد. همچنین «در فاصله 2نقطه» نوشته مرحومه ایران درودی نیز جزو 5کتاب پرفروش ماه گذشته نشر نی بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید