• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175132
+
-

صدمین جلسه ششمین شورای شهر تهران برگزار شد

سد‌های اطراف تهران، آب ندارند

در صدمین جلسه شورای شهر تهران، موضوع منابع آب پایتخت و خبر تمام شدن آن در 100روز مطرح شد. این خبر اگرچه از سوی سازمان آب و فاضلاب رد شده بود اما شرایط خشکسالی و احتمال کم بارش بودن پاییز باعث شد که در صحن شورا باز هم به آن پرداخته شود.
به گزارش همشهری، در این جلسه رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بحران کم‌آبی و ضرورت مصرف بهینه آب در تهران، هشدار داد و گفت: متأسفانه براساس گزارش مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تهران، اگر باران نیاید و ورودی سدها کاهش داشته باشد و از آب‌های زیرزمینی استفاده نشود، تهران ۱۰۰روز بیشتر آب ندارد و این هشداری برای شهر تهران است.
مهدی پیرهادی گفت: در سد‌های اطراف تهران آب وجود ندارد و باید گفت آب نیست. چون واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوییم، مردم حساسیت موضوع را احساس نمی‌کنند. بسیاری از مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی ازجمله شهرداری باید برای مصرف بهینه آب و برق اقدامات لازم را انجام داده و مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان را اجرا کنند.
او با بیان اینکه این موضوع را با استاندار تهران نیز مطرح کرده‌ام، گفت: ابتدا مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی باید مبحث ۱۶ و ۱۹ را اجرایی و تعیین تکلیف کنند تا پس از آنها از شهروندان بخواهیم این مباحث را اجرایی  کنند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارائه تذکر دیگری درخصوص بحث سکونت‌پذیری شهر تهران گفت: از دولتمردان می‌خواهم نسبت به سکونت‌پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند چراکه تهران بیش از ۱۰میلیون نفر گنجایش ندارد.
پیرهادی با بیان اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب بارها طی نامه‌های مختلف اعلام کرده که شهر پرند ظرفیت ندارد، گفت: در شهر پرند حتی با گذر از ۴۰۰متر به آب نمی‌رسیم؛ پرند ظرفیت گنجایش بیشتر ندارد و نیز آب و برق هم ندارد. براساس اعلام مجموعه آب و فاضلاب، شهر پرند برای سکونت‌پذیری بیشتر، آب و زیرساخت ندارد.
پیرهادی همچنین از تصویب آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توسط دولت تقدیر کرد و گفت: تصویب این آیین‌نامه اتفاق خوبی در حوزه محیط‌زیست بوده است.
وی تأکید کرد که نخستین بار است که قانون جامعی در بحث محیط‌زیست تصویب شده است.

تهران ظرفیت شهرک‌سازی‌ را دارد
در بخش دیگری از جلسه دیروز نایب‌رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارنظر شهردار تهران در احداث مناطق مسکونی در قالب ساخت شهرک‌ها گفت: قطعا این پتانسیل در پایتخت وجود دارد اما چنین طرح‌هایی نیازمند داشتن پیشینه مطالعاتی قوی است ضمن آنکه تهران دارای این ظرفیت است.
پرویز سروری گفت: ساخت چنین شهرک‌هایی و با ظرفیت‌های بالا که بتواند گشایشی در تمام حوزه‌ها ایجاد کند، لازم است. بستر این اتفاق در تهران وجود دارد اما این شهرک‌های مدنظر باید بتواند تمام نیازهای ساکنان آن را پاسخ دهد و مردم بتوانند به سهولت دسترسی لازم برای تامین نیازهای خود را داشته باشند.
 تراموا می‌تواند بخشی از این نیازها را پاسخ دهد اما این مسئله نیاز به امکان‌سنجی‌های مطالعاتی دارد از این‌رو این قبیل کارها باید پس از بررسی کارشناسانه به صحن شورا ارسال شود تا ابعاد دیگر آن مورد پایش اعضا قرار گیرد.
سروری با اشاره به برگزاری «جشنواره ایران عزیز» افزود: این جشنواره که در فضای عمومی در کنار دریاچه خلیج‌فارس برگزار شد خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شد و این اقبال عمومی که صورت گرفت مبین این است که چنین برنامه‌هایی نیاز جامعه تلقی می‌شود و نیاز به توسعه دارد. رضایتمندی صاحبان غرف و مردم  حاضر در این جشنواره نشان می‌دهد که شهرداری تهران باید این موضوع و برنامه را در نقاط دیگر پایتخت تکرار کند.

ترافیک در معابر فرعی
 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در صدمین جلسه این شورا نسبت به گسترش معضل ترافیک به معابر فرعی در تهران تذکر داد. مهدی عباسی گفت: ضرورت دارد شهرداری برای این معابر، چهارراه‌ها و تقاطعی که به هر دلیلی ممکن است فاقد چراغ بوده یا چراغ‌های آنها غیرفعال یا چشمک‌زن باشد، تدابیری بیندیشد تا گره ترافیکی درون بافت محلی رخ ندهد و مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین یک فوریت 2لایحه شهرداری تهران در خصوص «اصلاح مصوبه نحوه اخذ عوارض شهرسازی» و «پیشنهادات عناوین و ترتیبات وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران» را به تصویب رساندند.
در این جلسه اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر در یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. اعضای شورا همچنین لایحه تعیین بهای خدمات بازدید از مجموعه باغ پرندگان در سال 1401 را به تصویب رساندند و براین اساس تخفیف 50درصدی برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری و خانواده‌های آنها تا سقف 6 نفر و نیز تخفیف 70درصدی برای بازدیدهای گروهی دانش‌آموزان و دانشجویان به جز تعطیلات رسمی و تخفیف 30درصدی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و 50 درصدی برای خانواده‌های ایثارگران در نظر گرفته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید