• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175108
+
-

رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد

ایران امروز قدرتمند‌تر از هر زمان دیگر

دولت
ایران امروز قدرتمند‌تر از هر زمان دیگر

مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) دیروز (سه‌شنبه) با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد؛ نشستی که با تأکید سیدابراهیم رئیسی مبنی بر تداوم قدرتمندانه نقش‌آفرینی جمهوری‌اسلامی در دفاع از مظلومان و آزادیخواهان جهان همراه بود.
به‌گزارش همشهری، هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از دوم آبان‌ماه با حضور مدیران، روسای خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای کشورهای عضو در تهران و به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به‌کار کرد‌ه‌است؛ اتحادیه‌ای که در سال۱۹۶۱ با هدف تسهیل اطلاع‌رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) تأسیس شد و درحال‌حاضر ۴۳خبرگزاری از ۳۵کشور جهان، عضو آن هستند.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس علاوه‌ بر دیدار با رئیس‌جمهور ایران، در نشست جداگانه‌ای با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه نیز شرکت کردند. همچنین تعدادی از شرکت‌کنندگان در این اجلاس از سازمان انرژی اتمی ایران بازدید کردند. درجریان این بازدید، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی، به بیان آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور و لزوم استفاده از فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و تأثیر آن در اقتصاد ملی پرداخت.

نقش تعیین‌کننده ایران بر معادلات منطقه‌ای و جهانی
رئیس‌جمهور کشورمان صبح دیروز (سه‌شنبه) در مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) با اشاره به نقش و جایگاه تعیین‌کننده و اثرگذار ایران بر معادلات منطقه و جهان، گفت: در ۴۳سالی که از عمر جمهوری‌اسلامی گذشته، با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها، از همه زمان‌ها قدرتمندتر و در جایگاه قدرت هستیم.
سیدابراهیم رئیسی افزود: هیچ معادله‌ای در منطقه صورت نمی‌گیرد، الا اینکه جمهوری‌اسلامی در آن باید ایفای نقش کند، چراکه نقش ایران در منطقه تعیین‌کننده است و همگان به این جایگاه معترفند.
وی با اشاره به اعلام رسمی شکست مفتضحانه سیاست «فشارحداکثری» ازسوی مقام‌های رسمی آمریکا، گفت: این اعتراف رسمی نشان می‌دهد مقاومت جمهوری‌اسلامی توانسته آنها را وادار به عقب‌نشینی و شکست کند. برهمین اساس امروز نقش جمهوری‌اسلامی در عرصه مقاومت در منطقه و جهان غیرقابل انکار است.
رئیسی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی ایران این دستاورد را به برکت هدایت‌های امام بزرگوار، رهبری معظم انقلاب اسلامی و خون مطهر شهدای خود، ازجمله شهید حاج‌قاسم سلیمانی، به‌عنوان «قهرمان مبارزه با تروریسم» به‌دست آورده‌است، ادامه‌داد: امروز ایران در جایگاه قدرت و عزت است و فکر می‌کنیم توطئه‌ها و آشوب‌هایی که علیه جمهوری‌اسلامی طراحی و اجرا می‌شود، به‌دلیل پیشرفت و قدرت جمهوری‌اسلامی است.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه دشمنان وقتی از تحریم‌ها نتیجه نگرفتند، به‌دنبال تهدید جمهوری‌اسلامی افتاده‌اند، گفت: در گفت‌وگوهایی که با روسای بعضی از کشورها داشتم، گفتم که به آمریکایی‌ها پیام دهند برای چندمین بار در محاسبات‌شان دچار خطا و اشتباه شدند. رئیسی با اشاره به اینکه خطای محاسباتی آمریکایی‌ها برای خودشان بسیار زیانبار است، تصریح کرد: همچنین ملت‌های دیگر مثل افغانستان نیز در اثر خطای محاسباتی راهبردی و استراتژیک آمریکایی‌ها و در نتیجه ۲۰سال اشغال این کشور، متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند. وی با بیان اینکه امروز ایران قدرتمندتر از هر زمانی است و حضورش در منطقه بسیار مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: بنا داریم این حضور قدرتمندانه را همواره به‌عنوان دستورکار جمهوری‌اسلامی برای حمایت از مظلومان و مردم تحت‌ستم در عالم و برای حمایت از آزادیخواهان به پیش ببریم.

اهمیت توسعه روابط با اتحادیه‌های منطقه‌ای و جهانی
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با اشاره به اهمیت توسعه روابط با اتحادیه‌های منطقه‌ای و جهانی در چارچوب گسترش سیاست همسایگی‌، تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی برای سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اهمیت بسیاری قائل است.
رئیسی افزود: از آنجا که این، یک سیاست قطعی برای ماست، لذا شاهدید که در این دوره هم همکاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه گسترش یافته و هم با عضویت و حضور فعال در اتحادیه‌های اوراسیا، شانگهای، اکو و دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌های منطقه‌ای، توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌ با همه کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را افزایش داده‌ایم و این روند رو به ‌گسترش است.
وی با بیان اینکه روابط جمهوری‌اسلامی با چین و روسیه همواره وجود داشته و تفاهم‌ها با جدیت ازسوی طرفین دنبال می‌شود، تأکید کرد: در کنار توسعه روابط با کشورهای منطقه، ما با کشورهای آفریقا و همچنین کشورهای آمریکای لاتین نیز ارتباطات بسیار خوبی داریم و اعلام کردیم با همه کشورهای دنیا، به‌جز آنهایی که با ما دشمنی می‌کنند، مایل به توسعه و گسترش روابط هستیم.

تأخیر آمریکا در تصمیم‌گیری برجامی
رئیسی به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: همچنان که بارها اعلام کرده‌ایم، در این مذاکرات به‌دنبال حقوق ملت خود هستیم. متأسفانه در توافقنامه قبلی شاهد نقض‌پیمان ازسوی آمریکا و عدم‌اجرای تعهدها ازسوی اروپا بودیم. تنها کشوری که با استناد به ۱۵گزارش رسمی سازمان انرژی اتمی به تعهدات خود در این توافق عمل کرد و هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت هسته‌ای آن وجود نداشت، ایران بود. رئیسی با بیان اینکه در مذاکرات نیز ایران حرف‌های خود را با منطق و استدلال بیان کرده‌است، افزود: امروز این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، اما در این قضیه تأخیر می‌کنند. ما مصمم هستیم که حقوق ملت ایران را دنبال کنیم. جمهوری‌اسلامی خواهان رفع تحریم‌هاست، اما همزمان خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز در دستورکار دارد.

مکث
آغاز فصل جدیدی در جهان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از دوره یکجانبه‌گرایی، امروز فصل جدیدی در جهان آغاز شده‌است، گفت: قدرت‌های جدیدی در دنیا درحال ظهور هستند و باید قبول کرد دیگر روزگار یکجانبه‌گرایی گذشته است. یکی از قدرت‌های جدید ناشی از همکاری ملت‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه درحال ظهور است. سید ابراهیم رئیسی افزود: ملت‌های این منطقه با برخورداری از بیش‌از نیمی از جمعیت جهان، داشتن ذخایر و منابع متنوع و فراوان، تشکیل اتحادیه‌هایی در سطح منطقه مانند اتحادیه شانگهای، اوراسیا و نظایر آن، قدرتی نوظهور و بزرگ خلق کرده‌اند. وی گفت: با ظهور و نقش‌آفرینی قدرت‌ها و اتحادیه‌های جدید، ازجمله در منطقه ما، قدرت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا که تا دیروز در جهان یکه‌تازی می‌کردند، رو به افول نهاده‌اند و باید بدانند که بخواهند یا نخواهند، امروز قدرت آنها در عالم روبه‌افول است. رئیسی همچنین تشکیل اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) را اقدامی مؤثر درجهت گرایش به واقعیت‌ها و ظرفیتی بسیارخوب برای مقابله با هجوم رسانه‌های غربی علیه استقلال ملت‌ها‌ توصیف کرد و گفت: امیدوارم در دوره مدیریت جمهوری‌اسلامی بر این اتحادیه، شاهد فعال‌تر‌شدن و نقش‌آفرینی بیشتر آن در راستای حفظ هویت و استقلال ملت‌‌ها باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید