• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175104
+
-

اختلاف نظر کردها بر سر کابینه جدید عراق

احزاب کرد عراق بر سر تعیین سهمیه وزارتی در کابینه جدید این کشور دچار اختلاف نظر شده‌اند. درحالی‌که حزب دمکرات کردستان خواستار در اختیار داشتن 3 وزارتخانه عراق است، حزب اتحادیه میهنی کردستان با این موضوع مخالفت کرده و سهم حزب رقیب خود را تعیین فقط 2 وزیر عنوان کرده است.
براساس نظام سیاسی تناسبی عراق پس از سقوط صدام، پست‌های ریاست‌جمهوری، معاون دوم پارلمان و چندین وزارتخانه در دولت فدرال به کردها اختصاص داده شده‌ است. 4 وزارتخانه سهم کردهای اقلیم کردستان عراق بوده که طی سال‌های گذشته این 4 وزارتخانه به‌صورت 2 به 2 میان 2 حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان توزیع شده‌اند. در سال‌های گذشته حزب دمکرات توانسته وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، بازسازی، و مهاجرت را اداره کند و حزب اتحاد میهنی کردستان نیز تجربه کنترل وزارتخانه‌های دادگستری و مهاجرت را در کارنامه خود دارد.
اختلاف نظر میان کردها برای در اختیار گرفتن وزارتخانه‌ها در حالی است که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق در تلاش برای تکمیل فهرست وزرای خود برای ارائه به پارلمان و شروع به کار کابینه است و برای او زمان زیادی باقی نیست. نجوا کاکایی، نماینده پارلمان عراق از حزب دمکرات کردستان به العربی جدید گفته است که ما به‌عنوان حزب دمکرات کردستان باید 3‌وزارتخانه را اداره کنیم و وزارت چهارم به اتحادیه میهنی کردستان خواهد رسید، زیرا ما 31کرسی در پارلمان عراق داریم. مسعود حیدر، مشاور مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان هم به رادیو تلویزیون کردی رووداو گفته است که بارزانی نامزدهای وزارتخانه‌ها را انتخاب خواهد کرد و حزب دمکرات کردستان ممکن است یک وزارتخانه را به حزب اتحادیه میهنی بدهد. در مقابل، کاروان علی یارویس، قانونگذار عراقی از اتحادیه میهنی کردستان گفته است که این حزب در اداره 2 وزارتخانه در دولت جدید عراق سهم‌خواهد داشت. همچنین ماهما خلیل، قانونگذار حزب دمکرات کردستان، به العربی جدید گفته است که حزب دمکرات کردستان باردیگر وزارت خارجه را در اختیار خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید