• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 3 آبان 1401
کد مطلب : 174949
+
-

راهکارهای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای

با داغ شدن ماجرای اینترنت ماهواره‌ای، حالا کشورهای مختلف در فکر راهکارهای مقابله با آن هستند و حتی چینی‌ها حرف از اقدام نظامی در این رابطه زده‌اند

اینترنت
راهکارهای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای

جنگ ماهواره‌ای کلید واژه جدید درگیری بین کشورهای دنیاست. فضا حالا دیگر در تسخیر اینترنت ماهواره‌ای است و این فناوری جدید، نسل بعدی جنگ میان کشورها را رقم می‌زند. پیش از این آمریکا، روسیه و اوکراین وارد این مرحله جدید از جنگ شده بودند و با حمله سایبری گسترده روسیه علیه شبکه‌های اینترنت ماهواره‌ای، بخش زیادی از مودم‌ها در آمریکا، انگلیس، کانادا، استونی و برخی از کشورهای دیگر اروپایی به حالت آفلاین درآمد. قطع ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای شبکه‌ای به نام «ویاستا» نیز از قابل توجه‌ترین حملات سایبری بود که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین رخ داد. در ایران نیز حرف از برقراری ارتباط با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مدتی است به میان آمده که از سوی مقامات ارتباطات کشور با واکنش‌هایی همراه بوده است.
به گزارش آسیاتایمز، اما حالا طبق آخرین گزارش‌ها دانشمندان نظامی چین در تمرین‌های شبیه‌سازی‌ از یک سلاح ضد‌ماهواره هسته‌ای برای نابودی ماهواره‌ها در مدارهای نزدیک به زمین مانند ماهواره‌های استارلینک متعلق به شرکت فضایی اسپیس ایکس به مالکیت ایلان ماسک، استفاده کردند.

تبدیل مولکول هوا به رادیواکتیو
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که یک انفجار هسته‌‌ای در جو نزدیک زمین، می‌تواند ابر رادیواکتیو را در منطقه‌‌ای به بزرگی ایالت نیویورک تشکیل دهد که ماهواره‌ها را در مدار نزدیک زمین فلج یا نابود کند. محققان مؤسسه فناوری هسته‌‌ای شمال غرب در شی‌آن، که توسط ارتش آزادی‌ بخش خلق (PLA) اداره می‌شود، ادعا کردند که مدلی برای تخمین برد و مقیاس آسیب‌‌هایی که یک سلاح ضد‌ماهواره‌‌ای هسته‌ای می‌تواند در ارتفاعات مختلف ایجاد کند، توسعه داده‌اند. یافته‌های محققان حاکی از آن است که یک کلاهک 10مگاتنی درصورت انفجار در ارتفاع 80کیلومتری می‌تواند تهدیدی جدی برای ماهواره‌ها ایجاد کند. لیو لی، فیزیک‌دان هسته‌ای و همکارانش در مقاله‌ای که در ماه اکتبر در مجله معتبر Nuclear Techniques منتشر شد، عنوان کردند که انتظار می‌رود این انفجار هسته‌ای مولکول‌های هوا را به ذرات رادیواکتیو تبدیل و ابری شبیه به گلابی وارونه تولید کند. این ابر در عرض 5دقیقه می‌تواند تا ارتفاع نزدیک به 500کیلومتری بالا بیاید و بیش از 140000کیلومترمربع گسترش یابد. محققان گفتند: تشعشع قوی باقیمانده از این ابر ممکن است باعث تخریب و آسیب مستقیم به فضاپیماهای در حال حرکت مانند ماهواره‌ها شود.

عملکرد سلاح هسته‌ای ضد‌ماهواره‌ای
قبلا هم شبیه‌سازی‌‌های کامپیوتری زیادی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ضدماهواره را در فضا مورد مطالعه قرار داده است. با این حال، انفجار هسته‌ای در فضا به‌دلیل نبود هوا، ابر زیادی تولید نمی‌کند. به‌گفته لیو و همکارانش، ذرات پرانرژی تولید شده از این رویداد تا حد زیادی توسط میدان مغناطیسی زمین جذب می‌‌شوند، کمربند تشعشعی را در سراسر جهان تشکیل می‌دهند و طیف وسیعی از فضاپیماها را تهدید می‌‌کنند. به این ترتیب سلاح‌های هسته‌ای ناکارآمد شده و برای اهداف ماهواره‌ای بسیار خطرناک می‌‌شوند. با این حال، انفجار در فضای نزدیک، منجر به تشکیل ابر به‌دلیل حضور مولکول‌‌های هوا می‌شود. به‌گفته لیو، ابر تشکیل شده از نظر جرم بسیار بیشتر از خود بمب خواهد بود. لیو و تیمش در این مقاله نوشتند: به‌دلیل غلظت بالای محصولات در داخل این ابر، پرتوهای گامای آزاد شده و ذرات بتا بسیار قوی هستند و همین تأثیر آنها بر فضاپیما و ارتباطات در منطقه آسیب‌ دیده را بیشتر می‌کند. به توصیف محققان بلافاصله پس از انفجار، ابر با سرعت 2.3کیلومتر در ثانیه به سمت بالا می‌رود و تله‌ای برای ماهواره‌های هدف ایجاد می‌کند. همچنین، مولکول‌های هوا، به ‌جای اینکه در مدار باقی بمانند، برخلاف انفجارهای فضایی، دوباره به زمین سقوط می‌کنند و در نتیجه از اثر کمربند تشعشعی جلوگیری می‌‌کنند و خطر سایر ماهواره‌ها یا فضاپیما‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌‌دهند.

تسلط بر فضای سایبری کشورها
چین با استناد به کارشناسان نظامی که نام آنها فاش نشده است، این احتمال را نیز مطرح کرد که استارلینک، اینترنت دوم و مستقلی را تشکیل دهد که حاکمیت فضای سایبری کشورها را تهدید کند. به همین دلیل مقامات نظامی چین طی مقاله‌ای خواستار توسعه قابلیت‌هایی برای از کار انداختن یا از بین بردن شبکه ارتباطی استارلینک شدند. از آنجایی که اقدامات متقابل متعارف مانند موشک‌های ضد‌ماهواره فقط می‌تواند تعداد محدودی از اهداف با ارزش را خنثی کند و از دست دادن چند ماهواره کم هزینه تأثیر چندانی بر عملیات استارلینک نخواهد داشت، محققان نظامی چینی پیشنهاد حمله را داده‌اند. چند هدف انتخاب شده که می‌توانند مقدار کمی زباله فضایی ایجاد کند. زباله‌های فضایی همچنین به ماهواره‌های دیگر در همان مدار برخورد می‌کنند و زباله‌های بیشتری ایجاد می‌کنند و شکافی در شبکه استارلینک ایجاد می‌کنند. با این حال، زباله‌ها می‌توانند به ماهواره‌های دیگر که صلح‌آمیز هستند نیز برخورد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید