• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174521
+
-

رقابت گروه‌های نمایشی می‌تواند شور و هیجان گذشته را به جشنواره تئاتر فجر برگرداند؟

رقابت 73 نمایش در جشنواره چهل‌ویکم

فهیمه پناه‌آذر؛ روزنامه‌نگار

کوروش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر چهل‌ویکم چند روزی است که سینمایش «410» را در برج میلاد اجرا می‌کند. زارعی که مدیریت تئاتر حوزه هنری را بر عهده‌ دارد، قرار است سکان برگزاری جشنواره را در دست بگیرد. 3ماه به برگزاری جشنواره تئاتر فجر باقی مانده؛ جشنواره‌ای که زارعی تصمیم گرفت تا رقابتی شدن به آن را بازگرداند. حالا قرار است 73نمایش در این دوره از جشنواره با هم رقابت داشته باشند. در این دوره از جشنواره بخش مرور از جشنواره حذف شد و به‌گفته زارعی اگر آثار خوبی در این بخش حاضر شود به بخش‌های بعد منتقل می‌شود.  براساس آمار اعلام شده دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیأت انتخاب پس از بررسی ۵۸۴ متن دریافتی از بخش ارسال مستقیم صحنه‌ای جشنواره، در نهایت ۷۳ متن را انتخاب و برای آماده‌سازی‌ و بازبینی حضوری به دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند. در این دوره از جشنواره شهرام کرمی، حسین فدایی‌حسین و اعظم بروجردی بازخوانی متون این دوره از جشنواره را بر‌عهده داشتند.

تهران با بیشترین اثر در رقابت‌ها
از میان آثار انتخابی برای جشنواره 38نمایش از تهران حضور دارد. تینو صالحی با نمایش «قرنطینه» به جشنواره می‌آید. همچنین از دیگر کارگردانان می‌توان به ابراهیم پشت‌کوهی با نمایش «ذرات آشوب»، کامران شهلایی با «کاپوتاژ»، حمید ابراهیمی با «شاخ گاو»، فقیهه سلطانی با «تیغ تیز بر سر مست»، جواد مولانیا با «خبری از او نیست»، غلامحسین دولت‌آبادی با نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سر پرسی لورن و شرکا»، وحید نفر با «دایره گچی»، محمد قدس با «سگ خور»، مرتضی شاه‌کرم با «بزه»، شهره سلطانی با نمایش «توئون» و... اشاره کرد. از دیگر کارگردانان فعال این روزهای تئاتر که در جشنواره حضور دارند می‌توان از سیدجواد روشن، محمدرضا عطایی‌فر، مهران رنجبر و رضا
بهرامی نام برد. یکی از موضوعاتی که دبیر جشنواره امسال بر آن تأکید دارد، حضور هنرمندان استان‌ها در جشنواره است.
وی عنوان کرده است: « اسکان گروه‌های شهرستانی در طول ایام برگزاری جشنواره یکی از برنامه‌های ماست. قطعاً حضور دائم در جشنواره باعث تبادل تجربه است و تلاش می‌کنیم از بچه‌های شهرستانی، چند روز بیشتر میزبانی کنیم.» بعد از گروه‌های تهرانی شهرهایی چون رشت، شیراز، اصفهان و مشهد بیشترین رقابت‌ها را در جشنواره امسال دارند. در این میان کارگردانان فعال تئاتر در پایتخت هم با نمایش‌هایی از شهرهای دیگر در جشنواره شرکت کردند. یاسر خاسب با «گربه جاده ابریشم» از میانکاله به جشنواره می‌آید. اصغر خلیلی هم با «کرنر زیر درختان بلوط» از ایلام در جشنواره حضور دارد. «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» را احسان جانمی به جشنواره می‌آورد.

دست پر مشهدی‌ها در جشنواره فجر
 از مشهد هم که معمولا در جشنواره‌های تئاتر حضور فعالی دارد امسال نمایش‌های «مرغ سحر» رضا حسینی و «ما پنج نفر بودیم» رضا صابری و «آهوان» محمد جهان پا و «زمین من یوما» علی روحی و «کلنل» امیر بشیری با دیگر نمایش‌ها به رقابت می‌پردازند. این دوره از جشنواره بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود و نمایش‌های پذیرفته شده در بخش‌های مختلف اعلام می‌شوند؛ جشنواره‌ای که ممکن است با تغییرات و تحولات این روزهای تئاتر ایران، تغییراتی را در گروه‌های اجرایی و شرکت‌کنندگان داشته باشند. یکی از بخش‌های قابل تامل جشنواره بخش ملل آن است که باید دید چه گروه‌هایی حاضر به حضور در این دوره از جشنواره هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید