• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174035
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2RkjJ
+
-

دردسر قطع سرویس‌های پیامک برای استارت‌آپ‌ها

از دیروز سرویس‌های ارسال پیامک انبوه به صورت سراسری قطع شد و کاربران امکان ورود به بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی را از دست دادند

دانش‌بنیان
دردسر قطع سرویس‌های پیامک برای استارت‌آپ‌ها

براساس گزارش‌های منتشر شده با دستوری از روز گذشته سرویس‌های ارسال پیامک در سراسر کشور قطع شده‌اند. این ماجرا به‌شدت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را که از خدمات سرویس پیامک برای ورود و ثبت‌نام کاربران و هویت‌سنجی آنها استفاده می‌کنند به دردسر انداخته است.
گفته می‌شود دلیل این تصمیم، هک چندین سازمان بوده که از سرویس‌های پیامک اپراتورهای فعال در زمینه ارسال پیامک انبوه استفاده می‌کردند. هکر‌ها از مسیر و سرشماره ارسال پیامک انبوه این سازمان‌ها پیام‌هایی برای کاربران ارسال و آنها را به ناآرامی دعوت کرده‌اند.
«کاوه نگار» سرویس ارسال پیامک خدماتی در اطلاعیه‌ای که روی پنل کاربری خود گذاشته به خدمات‌گیرندگان خود اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی ارسال پیامک از طریق این شرکت متوقف می‌شود. توقف فعالیت اپراتورهای ارسال پیامک خدماتی باعث شده بسیاری از کسب‌وکارهایی که از این اپراتورها برای ارسال پیامک حاوی هویت‌سنجی، ارسال‌رمز‌های یک‌بار مصرف، اطلاع‌رسانی، ارسال پیامک پیگیری سفارش و… استفاده می‌کردند با مشکلات جدی روبه‌رو شوند و به‌صورت کلی ثبت‌نام یا ورود در سرویس‌های داخلی از طریق پیامک مختل شده است.
در واقع به‌دنبال این اتفاق کاربران با مراجعه به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف نمی‌توانند از خدمات آنها که نیاز به ارسال پیامک دارد استفاده کنند.
طبق گزارش کاربران در حال‌حاضر امکان دریافت پیامک از سوی شرکت‌هایی مانند اسنپ، تپسی، الوپیک، دیجی‌کالا، فیلیمو، نماوا، علی‌بابا، ایران‌تلنت و… برای آنها یا غیرممکن یا با اختلال همراه شده است.
نشریه پیوست در توییتر خود اعلام کرده که این اقدام با دستور قضایی صورت گرفته است. عصر روز گذشته برخی کاربران از وصل پیامک‌های OTP (احراز هویت) از سرشماره ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ در برخی شرکت‌ها با اخذ تعهدنامه خبر دادند ولی هنوز سرشماره ۲۰۰۰ مسدود است. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری در بسیاری از کشورهای جهان هم‌چنان از پیامک برای احراز هویت کاربران یا ثبت‌نام آنها در پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند. حتی در برخی موارد این روش جایگزین رمز عبور برای استفاده از اپلیکیشن‌ها شده است. همچنین اطلاع‌رسانی‌ها درباره ارسال کالا یا سفارش کاربران از همین طریق صورت می‌گیرد و قطع طولانی مدت آن می‌تواند ضربه سنگین دیگری به اقتصاد دیجیتال پس از اختلال‌های اخیر اینترنت وارد کند. وزارت ارتباطات تا لحظه تنظیم خبر در این رابطه واکنشی نداشته است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید