• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174034
+
-

اثر مستقیم کووید طولانی بر سلامت روان

دانش
اثر مستقیم کووید طولانی بر سلامت روان

مطالعه‌ای توسط یک محقق هندی انجام شده که نشان می‌دهد علائم کووید-19با وخامت سلامت روان و رضایت کمتر از زندگی مرتبط است. محققان کینگز کالج لندن و دانشگاه کالج لندن در بریتانیا دریافتند که افزایش پریشانی، افسردگی، اضطراب و رضایت کمتر از زندگی در نتیجه ابتلا به کووید است. به گزارش نیویورک تایمز، تعدادی از افراد تحت مطالعه، با گذشت زمان زیادی از زمان ابتلا همچنان دچار ضعف سلامت روان بودند و تأثیرات بالقوه بیماری آنها را نیاز روند پیگیری طولانی‌تر کرده بود. پروفسور پراویتا، نویسنده ارشد این مطا‌لعه از دانشگاه کالج لندن گفت: این مطالعه با تجمیع مطالعات قبلی بریتانیا یک نمای کلی از تأثیرات عفونت کووید-19بر سلامت روانی جمعیت ارائه می‌کند.
پیش از این نیز بارها گزارش شده بود که کووید به‌طور مداوم با پریشانی و علائم شناختی مرتبط است، صرف‌نظر از اینکه آزمایش آنتی بادی افراد در برابر ویروس مثبت بود یا خیر. این اثرات به‌طور مشابه در گروه‌های مختلف جنسیتی، قومیتی و شرایط اجتماعی-اقتصادی احساس شد.
این مطالعه نشان می‌‌دهد که عفونت کووید-19ممکن است بر سلامت روان افراد مسن تأثیر بیشتری بگذارد، چرا که جمعیت 50سال به بالا بیشتر در معرض ضعف سلامت روان قرار دارند. این یعنی علائم کووید در افراد مسن احتمالا شدیدتراست و در نتیجه بیشتر تغییرات عروق خونی یا مغزی پس از ابتلا را تجربه می‌کنند. دکترآلن تامپسون از کینگز کالج لندن گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که عواقب طولانی مدت عفونت کووید-19برای برخی از افراد در ابتدای این همه‌‌گیری وجود داشته است.

نشانه‌های آماری از کووید مزمن
مطالعه‌ای روی ده‌ها هزار نفر در اسکاتلند نشان داد که از هر 20نفری که به کووید مبتلا شده ‌است، یک نفر اصلا احساس بهبودی نداشته است و چهار نفر از 10نفر نیز گزارش کردند که ماه‌ها پس از ابتلا به‌طور کامل از بیماری خلاص نشده‌اند. نویسندگان این مطالعه که اخیرا در مجله Nature Communications منتشر شد، سعی کردند با مقایسه فراوانی علائم در افراد مبتلا و بدون تشخیص قبلی کووید، خطرات دراز مدت کووید را بررسی کنند. این مطالعه نشان می‌‌دهد که افراد مبتلا به عفونت‌های علامت ‌دار کووید، علائم دائمی خاصی مانند تنگی نفس، تپش قلب و گیجی یا مشکل در تمرکز را گزارش کرده‌‌اند که درنظرسنجی‌‌های ۶ تا ۱۸ ماه بعد، تقریبا سه برابر بیشتر از افراد غیرمبتلا بود.این بیماران همچنین بیش از 20علامت دیگر مربوط به قلب، سلامت تنفسی، دردهای عضلانی، سلامت روان و سیستم حسی را تجربه کردند.

خبر خوب
این یافته‌ها، درخواست دانشمندان نسبت به مراقبت گسترده‌تر برای بیماران کووید طولانی را تقویت کرد. البته این مطالعه خبرهای خوبی نیز ارائه کرد. در این مطالعه خطرات مشکلات طولانی مدت را در افراد مبتلا به عفونت‌های بدون علامت کرونا ویروس شناسایی نشد. همچنین در زیرمجموعه‌‌ای محدودتر از شرکت‌ کنندگانی که حداقل یک دوز واکسن کووید را قبل از عفونت دریافت کرده بودند، به‌نظر می‌‌رسد که واکسیناسیون به کاهش -نه از بین بردن خطر- برخی از علائم طولانی کووید کمک می‌کند. این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به موارد شدید اولیه کووید در معرض خطر بیشتری برای مشکلات طولانی مدت بودند. دکتر زیاد العلی، رئیس تحقیقات در سیستم مراقبت بهداشتی سنت لوئیس و اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: جذابیت این مطالعه این است که آنها یک گروه کنترل دارند و می‌توانند نسبت علائم منتسب به عفونت کووید را با گروه کنترل جدا کنند. با این حال باید تأکید کنم کووید طولانی واقعا یک اختلال چند سیستمی است.
جیل پل، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه گلاسکو که این تحقیق را رهبری کرده، می‌گوید: یافته‌ها اهمیت ارائه حمایت طولانی مدت از بیماران کووید را تقویت می‌کند که فراتر از مراقبت‌های بهداشتی است. این مطالعه به ما می‌گوید که کووید می‌تواند در افراد مختلف به‌طور متفاوت ظاهر شود و می‌تواند بیش از یک اثر بر زندگی آنها داشته باشد. پل تأکید کرد: هر رویکردی برای حمایت از مردم باید جامع باشد. پاسخ فقط در بخش مراقبت‌های بهداشتی نیست و باید فراتر از آن را در برگیرد. کووید طولانی به مجموعه‌ای از مشکلاتی اطلاق می‌شود که می‌تواند بیماران را برای ماه‌ها یا بیشتر پس از عفونت آزار دهد. در طول سال گذشته، محققان توجه بیشتری به درک پیامدهای دلهره ‌آور آن داشته‌اند، زیرا تعداد موارد ابتلا به این بیماری حالت انفجاری داشت و سیستم‌های بهداشتی یاد گرفتند که مراحل اولیه عفونت را بهتر مدیریت کنند. برآوردهای دولت آمریکا نشان داده است که بین 7.7میلیون تا 23میلیون نفر در این کشور ممکن است به کووید طولانی مدت مبتلا باشند. تدروس آدهانوم غبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در مقاله‌ای در روز چهارشنبه برای گاردین نوشت: در سطح جهانی، این وضعیت زندگی و معیشت مردم را ویران می‌کند. او از همه کشورها خواست که اقدامات فوری و مستمری برای بهبود این وضعیت انجام دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید