• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173995
+
-

پایان بن‌بست سیاسی در عراق

با انتخاب رئیس‌جمهور و معرفی نخست‌وزیر، یک سال بن‌بست سیاسی در بغداد به پایان رسید

جهان‌نما
پایان بن‌بست سیاسی در عراق

عراقی‌ها صبح دیروز را متفاوت از همه روزهای یک سال گذشته آغاز کردند. پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، پارلمان عراق بالاخره موفق شد رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را تعیین کند تا شاید پایانی باشد بر بن‌بست سیاسی در این کشور. عبد‌اللطیف رشید، رئیس‌جمهور جدید عراق است که بعد ازظهر پنجشنبه از سوی نمایندگان پارلمان عراق به‌عنوان جانشین برهم صالح انتخاب شد. رشید نهمین رئیس‌جمهور عراق از سال1958 و چهارمین رئیس‌جمهور عراق پس از سقوط صدام در سال2003 است. عبدللطیف رشید، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه منچستر است. او از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ در دانشگاه سلیمانیه تدریس می‌کرده است. رشید از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ در شرکت «ویلیام هالکرو» برای توسعه و طراحی تأسیسات آبی عربستان مشغول به فعالیت شد. او همچنین در سودان، یمن و کویت نیز در پروژه‌های کشاورزی فعالیت کرد و پس از سرنگونی رژیم صدام وارد صحنه سیاسی عراق شد. از سپتامبر۲۰۰۳ تا دسامبر۲۰۱۰ مسئولیت وزارت منابع آبی دولت عراق را در کابینه نوری المالکی برعهده داشت و از 2010 تا پیش از آنکه به کاخ ریاست‌جمهوری عراق راه یابد در همه دوره‌های ریاست‌جمهوری از جلال طالبانی گرفته تا فواد معصوم تا همین اواخر برهم صالح، پست سیاسی مشاور روسای جمهور را در اختیار داشته است.
برخی منابع رشید را باجناق جلال طالبانی، نخستین رئیس‌جمهور پس از سقوط صدام معرفی کرده‌اند و البته از نظر حزبی نیز رشید عضو حزب اتحادیه میهنی به‌عنوان یکی از 2 حزب قدرتمند کردهای عراق است. انتخاب او با 162رأی در برابر برهم صالح که 99رأی به‌دست آورد، در واقع رقابتی درون حزبی بود؛ چون هردو عضو یک حزب به شمار می‌روند. رشید در جلسه رای‌‌گیری توانست حمایت نمایندگان حزب دمکرات کردستان، که حزب رقیب اتحادیه میهنی به شمار می‌رود را هم کسب کند. ریبر احمد، نامزد حزب دمکرات هم پیش از رأی‌گیری به نفع رشید کناره‌گیری کرد. در همان جلسه، تکلیف پست نخست‌وزیری عراق نیز مشخص شد. کمتر از یک ساعت پس از اعلام رسمی ریاست‌جمهوری عبد‌اللطیف رشید، او با صدور فرمانی در همان پارلمان، محمد شیاع السودانی، نامزد ائتلاف چارچوب هماهنگی را به‌عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون‌ سیاسی پارلمان،  مأمور تشکیل حکومت جدید کرد و به بن‌بست سیاسی تشکیل دولت پایان داد. السودانی متولد۱۹۷۰ در استان میسان (استانی در شرق عراق و هم مرز با ایران) و دارای مدرک کارشناسی علوم کشاورزی از دانشگاه بغداد است. سودانی تجربه چندنوبت وزارت را از وزارت حقوق بشر تا کشاورزی در کارنامه دارد. او از اعضای سابق حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی به شمار می‌رود.
اکنون دولت عراق راه نسبتا دشواری پیش رو دارد. عراق از سال2018 تا کنون آرامش سیاسی به‌خود ندیده است. مجموع اعتراضات در این کشور منجر به یک نوبت انحلال زودهنگام پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد در سال گذشته شده است. معترضان عراقی از فساد گسترده در دستگاه‌های دولتی این کشور شکایت دارند. شاید از همین رو نیز سودانی در نخستین پیام خود پس از ماموریت تشکیل کابینه اعلام کرد: «به شما قول می‌دهم که حکومت عزم کرده تا درهای فساد را ببندد.»  نخست‌وزیر جدید عراق یک‌ماه فرصت دارد تا کابینه خود را به مجلس معرفی کند.  باید دید احزاب عراقی بر سر تقسیم کرسی‌های کابینه با هم کنار خواهند آمد یا خیر.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید