• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173899
+
-

کنگره ملی شهدای ورزشکار برگزار شد

پهلوانان ماندگار

گزارش خبری
پهلوانان ماندگار

آزاده سلطانی _  روزنامه‌نگار

دومین کنگره ملی 5هزار و ۱۳۵ شهید ورزشکار با شعار «پهلوانان ماندگار» بر مبنای صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که شهدا را قهرمانان واقعی عنوان کردند، ۱۸ مهر در مجموعه ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی با حضور جامعه ورزشی از همه فدراسیون‌ها و خانواده معظم شهدا برگزار شد. «مهدی میرجلیلی» رئیس سازمان بسیج ورزشکاران در این باره گفت:«تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس برنامه‌ریزی ما در کنگره دوم شهدای ورزشکار کشور قرار گرفت. در این راستا، بنا بر سند راهبردی اعتلای بسیج، با حضور دستگاه‌های متولی ورزش، شورای‌عالی سیاستگذاری کنگره شهدای ورزشکار کشور تشکیل شد و ذیل آن کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی شکل گرفتند.»
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با اشاره به شعار کنگره شهدای ورزشکار کشور گفت:«این کنگره با شعار «پهلوانان ماندگار» با 3رویکرد برگزار شد. رویکرد اول، ادامه روند شناسایی و معرفی شهدای ورزشکار و شهدای شاخص این قشر است که در این راستا، قرار بر این شد که این شهدای والامقام به‌صورت سالانه به جامعه ورزشی، خصوصاً ورزشکاران رشته ورزشی آنها معرفی شوند. رویکرد دوم، الگوسازی و الگوپروری از قهرمانانی است که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با ترویج فرهنگ اخلاق و مرام پهلوانی موجب سربلندی جمهوری اسلامی ایران شدند؛ لذا ورزشکارانی که در مسابقات ورزشی کارهای ارزشی انجام دادند، شناسایی و به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شوند. همچنین سومین رویکرد کنگره شهدای ورزشکار کشور، ترویج روحیه جوانمردی و استکبارستیزی با اولویت اجتناب از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی است. در این زمینه، با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های جامعه ورزشی ما دفاع از مظلومان است، این موضوع به‌عنوان یکی از رویکردهای محوری این کنگره قرار گرفت.»

کمک‌های مومنانه و همت پهلوانانه
پویشی با عنوان «کمک‌های مومنانه و همت پهلوانانه» با یاد شهدا و به‌ویژه شهید قاسم سلیمانی و شهید ابراهیم هادی راه‌اندازی شده و جامعه ورزشی در این پویش ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت کرده است. رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با اعلام این موضوع خاطرنشان کرد:«پویشی دیگر با عنوان «نذر خون، اهدای زندگی» شکل گرفته و جامعه ورزش براساس اعلام نیاز سازمان انتقال خون، احساس تکلیف کرده و با یاد و نام شهدا در مراکز انتقال خون حضور پیدا کردند.»

۵ هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع‌مقدس 
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با بیان اینکه جامعه ورزشی در عرصه‌های سخت مانند 8 سال دفاع‌مقدس و عرصه‌های جنگ نرم و مسئولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کردند، تأکید کرد: «وجود بیش از ۵ هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع‌مقدس نشان از بصیرت، معرفت و عرق ملی جامعه ورزشی کشور است که سکو و مدال قهرمانی را رها کردند و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرده و مدال آنها پلاک‌شان شد.» وی با اشاره به اینکه جامعه ورزشی کشور بیش از ۱۳۵ شهید مدافع حرم دارد، گفت: «امروز جامعه ورزش به این قهرمانان و پهلوانان واقعی افتخار می‌کند. شهدای ورزشکار در 2 میدان جنگیدند؛ یک میدان جنگ سخت چه در دفاع‌مقدس و چه در دفاع از حرم و یک میدان هم جهاداکبر بود؛ چراکه آنها می‌توانستند برای دستیابی به مدال و شهرت، به میدان جنگ سخت نروند.» رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با بیان اینکه بیش از ۵ هزار و ۱۳۵ اصله نهال به یاد شهدای ورزشکار کاشته شد، گفت: «بوستان شهدا در ورزشگاه آزادی به یاد شهدای ورزشکار نامگذاری شد. تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام در مجموعه‌های ورزشی نیز در راستای کنگره شهدای ورزشکار کشور صورت گرفت؛ چرا که وجود این شهدا مایه خیر و برکت است و اثرات آن را ما در جامعه ورزشی دیده‌ایم.»

تولید محصولات فرهنگی 
وی با بیان اینکه ۵۰ جلد کتاب درباره شهدای ورزشکار در راستای این کنگره به چاپ رسیده است، گفت:«در این راستا کتاب زندگینامه شهید اسماعیل اعلمی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌ایم و تولید 7نسخه کتاب صوتی ویژه شهدای ورزشکار و اعزام ورزشکاران به اردوی راهیان نور، از دیگر اقدامات در راستای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا بود. همچنین در راستای برگزاری این کنگره، یک وبگاه و نرم‌افزار تلفن همراه برای بارگذاری اطلاعات شهدای ورزشکار طراحی شده است. ساخت فیلم مستند تیزر کلیپ ۱۵ قطعه موسیقی پویانمایی نماهنگ و موشن‌کمیک برای معرفی شهدای ورزشکار کشور به جامعه، نیز در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور صورت گرفته است.»
میرجلیلی با بیان اینکه در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مکان به‌نام شهدای ورزشکار نامگذاری شد، بیان داشت: «۱۴۰۰ مسابقه نیز به‌نام شهدا، نامگذاری و برگزار شد. همچنین برای اولین‌بار یادواره شهدای ورزشکار آموزش و پرورش، یادواره شهدای ۳۱۳ شهید مربی ورزشی، یادواره ۱۷ زن شهیده ورزشکار و یادواره ۱۳۵ شهید ورزشکار مدافع حرم و مراسم شب خاطره شهدای ورزشکار را برگزار کردیم.» وی با اشاره به اینکه برخی از ورزشکاران مدال قهرمانی خود را برای کمک مومنانه فروختند، گفت: «این ایثار برگرفته از ایثارگری‌های دوران دفاع‌مقدس است.»

نذر رهایی
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با اشاره به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد توسط ورزشکاران تحت عنوان پویش «نذر رهایی» در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور، یادآور شد: «کارنامه جامعه ورزشی با آزادسازی ۳۶۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد، در راستای این پویش، درخشان است. جامعه ورزشی در سراسر کشور، ۳۲۰ گروه جهادی دارد که به‌نام شهدا نامگذاری شده‌اند و جامعه ورزش در این راستا توانست ۷۰ باب منزل در مناطق سیل‌زده پلدختر را بازسازی کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید