• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173821
+
-

کنفرانسی برای وحدت اسلامی

سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی دیروز با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز به‌کار کرد؛ کنفرانسی که با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان‌اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدام‌های عملیاتی» تا 22مهرماه برگزار خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، در بخش حضوری کنفرانس امسال، ۲۰۰اندیشمند از ۶۰کشور و ۱۰۰شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی شرکت دارند و براساس برنامه اعلام شده، زیارت حرم مطهر امام‌خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، شرکت در نمازجمعه، بازدید از پژوهشگاه رویان و بازدید از رآکتور تحقیقاتی تهران ازجمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران است.سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان، قرائت پیام سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، سخنرانی رئیس جماعت علمای مسلمان عراق و رونمایی از ۱۱عنوان کتاب از آثار پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ۱۳جلد و در 3حوزه «وحدت در منظومه فکری رهبرمعظم انقلاب»، «آینده‌سازی تمدنی با تمرکز بر تمدن نوین اسلامی در اندیشه رهبرمعظم انقلاب» و «آثار اهل‌سنت در فضایل اهل‌بیت(ع)» ازجمله برنامه‌های مراسم افتتاحیه سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران بود.

توطئه اسلام‌هراسی
رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم گشایش این کنفرانس بین‌المللی گفت: دشمنان درمقابل راهبرد «وحدت»، موج «اسلام‌هراسی» و بسیاری از توطئه‌ها و فتنه‌های دیگر را در عالم اسلام به راه انداختند، اما آنچه توانست توطئه‌های آنها را نقش برآب کند، انسجام، وحدت، یکپارچکی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و در یک کلام، بصیرت بود.
سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه چهره‌های بابصیرت در جهان اسلام بسیار نقش‌آفرین بوده‌اند، با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب بر «جهاد تبیین» گفت: امروز همه وظیفه دارند به هر وسیله‌ای که می‌توانند، روشنگری کنند و هم جایگاه اسلام و مسلمانان و هم وضعیت دشمن و ناتوانی او را تبیین کنند که درعین ادعای قدرتمندی، بسیار ناتوان است.

راه نجات فلسطین، میز مذاکره نیست
وی با تأکید بر اینکه راه رسیدن به این هدف، «ایستادگی» و «مقاومت» است، اظهارکرد: آنانی که فکر می‌کردند، راه نجات فلسطین در میزهای مذاکره است و فکر می‌کردند، با کسانی که منطق نمی‌فهمند، می‌شود حرف زد و سخن گفت، اشتباه کردند. امروز جریان سازش با رژیم صهیونیستی شکست خورده و جریان و فرهنگ مقاومت پیروز و موفق شده‌است.
رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که مگر قرارداد شرم‌الشیخ، اسلو یا کمپ‌دیوید کاری از پیش برد و اساسا مگر صهیونیست‌ها به قراردادها معتقد و پایبندند؟ تصریح کرد: آنها «میثاق‌شکن» هستند. رژیم صهیونیستی میثاق و پیمان نمی‌فهمد، چراکه اگر به پیمان معتقد بودند، به آن وفادار می‌ماندند.
رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در کنار روابط فرهنگی میان مسلمانان تأکید کرد و گفت: آنچه امروز لازم است به‌عنوان یک ضرورت دراین نشست مورد تأکید قرار گیرد، حفظ وحدت و انسجام میان همه مسلمانان در کنار بحث و بررسی موارد اختلافی در قالب نشست‌های علمی، پژوهشی و کار تحقیقاتی، به‌دور از برخی تعصبات است که همواره درمیان بزرگان دینی در طول تاریخ نیز وجود داشته است.
رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی علاوه بر سیاست حمایت از جریان مقاومت در جهان اسلام، ارتباط با کشورهای اسلامی و مسلمانان را در سیاست خارجی‌ خود، به‌عنوان یک اولویت انتخاب کرده‌است، افزود: روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه و مسلمان برای ما اولویت دارد؛ کشورهای اسلامی و مسلمانان اولویت همکاری ما در سیاست خارجی هستند.
رئیس‌جمهور همچنین عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی با کشورهای اسلامی و دولت‌های سست‌‌عنصر را امنیت‌ساز ندانسته و آن را حاصل رفتار دولت‌ها‌ی سست و نه ملت‌های مسلمان دانست .

پیام دبیرکل حزب‌الله لبنان
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی که در مراسم افتتاحیه ازسوی شیخ نبیل قاووق، عضو شورای‌مرکزی حزب‌الله قرائت شد، اظهارکرد: دولت آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد تفرقه و شعله‌ور ساختن جنگ‌ها، به‌کارگیری تروریسم تکفیری، امت اسلامی را به ضعف کشانده و ثروت‌های آنها را به غارت ببرد و کشورهای ما را ویران کند. حکومت‌های خائن به امت که به ابزاری برای اجرای پروژه‌های دشمن تبدیل شده‌اند نیز دراین راه به مستکبران کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه هر وحدتی که در راستای حمایت از قدس نباشد، مشکوک بوده و ارتباطی با اسلام ندارد، عنوان‌کرد: ما امروز شاهد عقب‌گرد هیمنه آمریکایی در منطقه و جهان هستیم که آخرین این عقب‌گرد، شکست آنها در عراق، افغانستان، و غرق شدن در باتلاق جنگ اوکراین است. سیدحسن نصرالله با اشاره به محاصره ایران، ونزوئلا، روسیه و... توسط آمریکا تأکید کرد: امروز مکر آنها به‌خودشان بازگشته است و آنها در بدترین شرایط نفتی و اقتصادی قرار دارند. موضع همیشگی ما حمایت از جمهوری‌اسلامی ایران در رویارویی با آمریکا، اسرائیل و ایادی آنهاست. وی همچنین با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی یک حکومت واقعی اسلامی و مورد حمایت پیامبر(ص) است، اضافه‌کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم به عمر و عزت امام خامنه‌ای بیفزاید و به ما توفیق دهد دراین جهاد بزرگ، پشت‌سر ایشان حرکت کنیم و شاهد آزادی بسیاری از کشورهای اسلامی باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید