• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173647
+
-

کاش کلاه کمربند شود

خیابان‌ها شلوغ است، خودروهای کوچک و بزرگ معابر را اشغال کرده‌اند و ترافیک، این ترافیک لعنتی آدم را کلافه می‌کند. در این شرایط است که عده‌ای قید رفت‌وآمد با خودروی شخصی را می‌زنند و اگر حوصله مترو و اتوبوس را هم نداشته باشند، ترجیح می‌دهند با موتور از این سر شهر به آن سر شهر بروند. بماند که عده‌ای هم عشق موتورسواری دارند و برای همین موتور را به‌عنوان وسیله نقلیه انتخاب می‌کنند و برخی هم بودجه‌شان فقط به خرید موتور می‌رسد. هر چه که هست، این مرکب دوچرخ، با همه کارراه‌اندازی‌اش در شهرهای شلوغ و پر ترافیک، خطراتی هم دارد که همه از آن باخبرند اما باز هم تعدادی از موتورسواران موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند. نمونه بارزش کلاه ایمنی است که می‌تواند در تصادفات و حوادث جان راکب را نجات دهد اما خیلی از موتورسواران بدون کلاه در شهر تردد می‌کنند و بهانه‌شان هم گرما و فراموشکاری و نداشتن کلاه است. آنطور که پلیس راهور آمار داده، ۶۲درصد موتورسیکلت‌سواران به‌دلیل ضربه به سر در صحنه تصادف فوت می‌کنند. فاجعه‌ای که می‌شود به‌راحتی و با یک کلاه کاسکت استاندارد جلویش را گرفت.
حتما به یاد دارید که تا همین چند سال پیش بسیاری از رانندگان وقتی پشت فرمان خودرو می‌نشستند، کمربند ایمنی نمی‌بستند و فقط درصورتی دستشان به سمت کمربند ماشین برای بستن می‌رفت که پلیس را  می‌دیدند. بعد آمدند ماجرا را قانونی کردند و این قانون را هم سفت و سخت گرفتند و جریمه تعیین کردند تا اینکه حالا دیگر برای همه رانندگان عادت شده که ابتدا کمربند ایمنی‌شان را ببندند و بعد حرکت کنند. برای موتورسواران هم این قانون وجود دارد و گاهی هم پلیس در برخی از خیابان‌ها، راکبانی را که کلاه ایمنی ندارند متوقف و جریمه می‌کند اما این برخوردها گاه‌به‌گاه است و دائمی نیست. به همین دلیل هم هنوز تبدیل به عادت نشده و کسانی که متوجه نمی‌شوند که این کلاه، ایمنی خودشان را بیشتر می‌کند، از ترس قانون و جریمه هم کلاه کاسکت به‌سر نمی‌کنند. سختگیری در کنار فرهنگسازی شاید آمار فاجعه‌بار فوت‌شدگان در تصادفات موتورسیکلت را کاهش بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید