• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173383
+
-

جنجال‌های نیمایی

نیما عالمیان که در المپیک با پرتاب راکتش سروصدا به‌راه انداخت، در مسابقات قهرمانی جهان هم با اعتراضاتش تمرکز تیم را از بین برد

جنجال‌های نیمایی

تیم ملی پینگ‌پنگ در نخستین تجربه حضورش در سطح یک مسابقات قهرمانی جهان، عملکرد خوبی نداشت و دلایل زیادی برای این عملکرد ضعیف مطرح است؛ از مدیریت ضعیف فدراسیون گرفته تا ناکاربلدی کادر فنی و اردوهای بد. اما در روزهایی که گوشی‌های همراه بازیکنان و مربیان تیم در دسترس نیست، دلیل دیگری هم برای ناکامی تیم عنوان شده؛ جنجال‌های نیما.
تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان که در چنگدوی چین برگزار شد، با تیم‌های ژاپن، هنگ‌کنگ، رومانی و مجارستان همگروه بود. بعد از دیدار ایران با هنگ‌کنگ، خبر رسید که بازی‌های نیما عالمیان به جنجال کشیده شده است. حالا گفته می‌شود مسابقه ایران و مجارستان هم به‌خاطر اعتراض‌های نیما به داوری، بیش از نیم ساعت متوقف بوده؛ اعتراض‌هایی که هم در روحیه تیم تأثیر منفی گذاشت و هم در نتیجه‌گیری.
اولین باری که نیما عالمیان نفر دوم پینگ‌پنگ ایران جنجال به پا کرد، بازی‌های المپیک2020 بود. در توکیو و در بازی با حریف انگلیسی، نیما در اعتراض به داوری راکتش را روی میز پرت کرد و بعد از اینکه اخطار گرفت، سرویس‌هایش را به در و دیوار زد. در بازگشت تیم به ایران، نیما به کمیته انضباطی رفت و قبول کرد که رفتار اشتباهی در المپیک داشته ولی کسانی که به تیم ملی نزدیک هستند می‌گویند او همین رفتار را در مسابقات قهرمانی جهان هم تکرار کرده است. بعد از شکست ایران مقابل هنگ‌کنگ، گفته شد که دیدار نیما و وانگ چون‌تینگ به جنجال کشیده شد. لطف‌الله نسبی، سرمربی تیم ملی به تسنیم گفته بود که داور یک پوئن‌سرویس را به اشتباه از نیما گرفت و او را به هم ریخت. وانگ و نیما سال پیش در مسابقات قهرمانی آسیا مسابقه داده بودند که با توجه به پیروزی نیما، قابل پیش‌بینی بود که دیدار آنها حساس باشد، اما انتقاد به نیما این بود که چرا با اعتراض، وقفه‌ای طولانی در بازی ایجاد کرده است. با توجه به پیروزی سال قبل ایران در مقابل این تیم و روند دیدار 2‌تیم در مسابقات امسال، پیروزی قابل دسترس به ‌نظر می‌رسید. نسبی هم گفته بود که اگر بازی نیما در شرایط عادی ادامه پیدا می‌کرد، پیروزی او و تیم حتمی بود.
نزدیکان به فدراسیون و تیم ملی می‌گویند نیما در دیدار با مجارستان هم به داوری معترض بود و همین اعتراض او باعث وقفه نیم‌ساعته در بازی شد. با توجه به برتری رنکینگی بازیکنان ایران با بازیکنان مجارستان، انتظار می‌رفت که تیم در این دیدار برنده میدان باشد. معترضان به نتایج تیم ملی می‌‌گویند اگر نیما می‌توانست در این دو بازی خودش را کنترل کند و به‌جای اعتراض به داوری در آرامش بازی‌اش را ادامه می‌داد، تیم می‌توانست با 2پیروزی به جمع 16‌تیم صعود کند. آنها می‌گویند اعتراضات نیما نه‌تنها روی عملکرد او بلکه روی کیفیت بازی نفرات دیگر تیم هم تأثیر منفی می‌گذارد. از نظر کارشناسان اگر ایران در بازی با هنگ‌کنگ و مجارستان به پیروزی می‌رسید، در بازی با رومانی هم می‌توانست بازی‌های بهتری ارائه بدهد و به پیروزی برسد. به‌خصوص اینکه نوشاد عالمیان در این مسابقات بازی‌های قابل‌قبولی انجام داد و از 6بازی در 5بازی برنده بود. منتقدان به نیما می‌گویند او زحمات برادر و تیم ملی را به هدر داده است. مهم‌تر از نتایج تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان، رفتارهای نیماست و اینکه چرا فدراسیون و کادر فنی بعد از المپیک نتوانست او را مدیریت کند تا کمتر در مسابقات به داوری معترض شود.

اشتباه پینگ‌پنگی
بعد از شکست‌های تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان گفته شد که ایران شانس گرفتن سهمیه بازی‌های المپیک 2024پاریس را از دست داد، اما مسابقات چین گزینشی المپیک نبوده است. طبق بخشنامه فدراسیون جهانی، مسابقات گزینشی، سال آینده برگزار می‌شود. سال1402 پینگ‌پنگ، 2‌مسابقه قهرمانی جهان دارد. مسابقات قهرمانی سال2023، خرداد1402 در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود و بازیکنان سهمیه‌های انفرادی المپیک را می‌گیرند. بهمن1402 هم مسابقات قهرمانی جهان2024 به ‌میزبانی کره‌جنوبی انجام و سهمیه‌های تیمی بین کشورها توزیع می‌شود. 8تیم از این مسابقات سهمیه المپیک پاریس را خواهند گرفت. 6تیم هم به‌عنوان قهرمانان 6قاره راهی پاریس می‌شوند. میزبان به همراه یک‌تیم که براساس رنکینگ‌ جهانی و سهمیه وایلد کارت انتخاب می‌شوند، 16‌تیم المپیک را تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه قهرمان شدن در قاره آسیا تقریبا برای ایران غیرممکن است، مسابقات قهرمانی جهان بهترین فرصت برای المپیکی شدن تیم خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید