• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1733
+
-

شلیک موشک یمنی‌ها به سمت کاخ پادشاهی عربستان در ریاض

جنگ یمن به روز هزارم رسید

گزارش
جنگ یمن به روز هزارم رسید

سیاوش فلاح پور| روز گذشته ناقوس هزارمین روز جنگ یمن با ورود موشک برهان اچ-۲انصارالله به آسمان پایتخت عربستان سعودی نواخته شد. به گفته عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله، این موشک به سوی قصر یمامه (کاخ پادشاهی عربستان) و درحالی‌که جمع مهمی از رهبران سعودی در آن حضور داشته‌اند، شلیک شده است. اگرچه این موشک نیز توسط پدافند سعودی مورد هدف قرار گرفته و در آسمان منفجر شد، اما یک بار دیگر این سؤال را برای رسانه‌ها مطرح کرد که عربستان تا کجا به‌دنبال ادامه جنگ فرسایشی ۳ساله و بی‌نتیجه خود علیه یمن است؟

 

عبدالملک حوثی: ریاض و ابوظبی را هدف قرار می‌دهیم

عبدالملک حوثی، رهبر گروه انصارالله یمن روز گذشته به فاصله کمی بعد از شلیک موشک به سوی ریاض در نطقی تلویزیونی گفت: ائتلاف متجاوز در طول ۱۰۰۰ روز تلاش کرد که ملت مسلمان و آزاده‌ای را از بین ببرد و یک کشور مستقل را اشغال کند. او تاکید کرد: عربستان و امارات هیچ برنامه‌ای ندارند و این دو کشور به نفع آمریکا و اسرائیل کار می‌کنند. حوثی با اشاره به حمله موشکی انصارالله گفت: شما به تاسیسات حیاتی ما حمله می‌کنید و ما نیز با شما مقابله به مثل می‌کنیم. شما صنعا را بمباران می‌کنید، ما نیز ریاض و ابوظبی را هدف قرار می‌دهیم.

نابودی زیرساخت‌های کشوری فقیر

اقتصاد ضعیف یمن، حتی پیش از تجاوز نظامی عربستان نیز تنها با تکیه بر کمک‌های صندوق بین‌المللی پول قادر به ادامه حیات خود بود. شاخص‌های عقب‌ماندگی اجتماعی این کشور به حدی است که براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۰۴، بیش از ۵۰درصد کارمندان دولت یمن حتی سواد دانشگاهی نداشتند. بمباران بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و همچنین محاصره همه‌جانبه یمن، زمینه را برای بروز قحطی و شیوع بیماری وبا در این کشور ۲۳میلیونی فراهم کرده است. براساس آمار کمیساریای عالی حقوق بشر، بیش از ۲میلیون یمنی از سال ۲۰۱۵به کشورهای شرق آفریقا پناه برده‌اند.

 

 

هزینه‌های جنگ یمن برای اقتصاد عربستان

 

عربستان سعودی از آغاز عملیات طوفان قاطعیت در سال ۲۰۱۵ ماهانه ۱۷۵میلیون دلار برای حملات هوایی و ۵۰۰میلیون دلار برای عملیات نیروهای زمینی خود خرج کرده است. این در حالی است که براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، این کشور در سال ۲۰۱۶با ۹۰میلیون دلار کسری بودجه روبه‌رو شده است. عربستان هم‌اکنون بعد از هند، دومین خریدار سلاح در جهان به شمار می‌رود.

 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید