• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173242
+
-

شوک اوپک پلاس به بایدن

کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک پلاس سرانجام تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت و تثبیت بازار، روزانه 2میلیون بشکه از تولید خود کم کنند و این تصمیم یک شوک به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با انتخابات کنگره خواهد بود. به گزارش همشهری، در شرایطی که اقتصاد دنیا با تورم مواجه است، زورآزمایی نفتی و تصمیم اوپک پلاس می‌تواند قیمت جهانی هر بشکه نفت را تا 100دلار افزایش دهد. روز پنجشنبه ۲۳کشور عضو اوپک پلاس با کاهش روزانه ۲میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر تا دسامبر سال۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.این تصمیم درپی چشم‌انداز مبهم از وضعیت اقتصادی جهان گرفته شده وبانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد چرا که کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

واکنش سریع آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ابراز ناامیدی از تصمیم اوپک پلاس اعلام کرد همه گزینه‌های ممکن را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، بررسی خواهند کرد. کارشناسان می‌گویند: با این تصمیم احتمالا، قیمت‌های بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد.بایدن که امیدوار بود در پی سفر اخیرش به عربستان، بتواند مقامات این کشور را از همراهی با دیگر اعضای اوپک پلاس منصرف کند، در واکنش به سؤالی که آیا از تصمیم خود برای رفتن به عربستان سعودی افسوس می‌خورد، گفت: این سفر فقط درباره نفت نبود. مقامات کاخ سفید هم خبر داده ا‌ند که به‌احتمال زیاد این کشور برای خنثی کردن اثر تصمیم اوپک پلاس، اقدام به مصرف بخشی از ذخایر استراتژیک خواهد کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیس، مدیر شورای اقتصاد ملی در بیانیه‌ای اعلام کردند: آمریکا در نوامبر، ۱۰میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می‌کند و رئیس‌جمهور همچنان دستور برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را برای حمایت از مصرف‌کنندگان آمریکایی و تقویت امنیت انرژی، صادر می‌کند.

روسیه تولید را کم می‌کند
معاون نخست‌وزیر روسیه هم اعلام کرد این کشورممکن است تولید نفت را به‌منظور جبران تأثیر منفی مربوط به معرفی سقف قیمت برای صادرات این کشور از سوی غرب، کاهش دهد. چهارشنبه هفته پیش بود که سفیران اتحادیه اروپا برای وضع بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند که شامل سقف قیمت برای نفت است. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه می‌گوید: استفاده از چنین ابزاری علیه صنعت نفت روسیه، نقض همه مکانیزم‌های بازار است و برای صنعت نفت جهانی می‌تواند بسیار منفی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید