• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173106
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oY2KA
+
-

نخستین مرکز نگهداری از زوج‌های سالمند در اراک

جامعه
نخستین مرکز نگهداری از زوج‌های سالمند در اراک

 بیش از ۹میلیون نفر از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند. که حدود ۱۰درصد جمعیت کشور می‌شوند، اما این درصد در استان مرکزی بالاتر و حدود 11درصد است. استان مرکزی یک‌میلیون و ۴۲۹هزارو ۴۵۴ نفر جمعیت دارد که بیش از 150هزار نفر از این جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. به‌گفته مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان مرکزی، ۴درصد از جمعیت سالمند جزو گروه‌های پرخطر هستند و باید تحت‌نظر باشند. شهلا نظری تأکید می‌کند این گروه، افرادی هستند که 2بیماری همزمان یا بیماری صعب‌العلاج دارند یا به‌علت بیماری ناتوان شده و در منزل مانده‌اند و به همین دلیل جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

جایگاه سوم استان مرکزی در سالمندی
به گزارش همشهری، با توجه به ضرورت رسیدگی به این قشر، نخستین مرکز ویژه زوج‌های سالمند کشور روز دوشنبه (11مهر) با حضور مسئولان استانی و خیران استان مرکزی در مرکز نگهداری سالمندان روستای ابراهیم‌آباد اراک افتتاح شد. این مرکز با 2میلیارد تومان اعتبار و با ظرفیت ۳۰نفر به وسعت ۴۰۰متمربع باحمایت خیران‌ساخته‌شده‌است. سرپرست بهزیستی مرکزی با بیان اینکه این استان بعد از گیلان و مازندران جایگاه سوم را در میان استان‌های سالمند کشور دارد به همشهری می‌گوید: در استان مرکزی نیز به‌ترتیب تفرش، آشتیان و فراهان جمعیت سالمند بیشتری دارند.به‌گفته محمد زیدوند، در کل استان مرکزی 156هزار سالمند زندگی می‌کنند که از این میان 18هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و بخشی هم زیرنظر کمیته امداد امام‌خمینی(ره)‌ قرار دارند.

فاز سوم و اقامت زوج‌ها
مرکز راه‌اندازی شده برای زوج‌های سالمند گرچه نخستین مرکز نگهداری از زوج‌های سالمند در کشور محسوب می‌شود، اما فاز سوم از پروژه روستای ابراهیم‌آباد اراک است. فاز یک و 2 این مرکز ویژه مردان و زنان سالمند با ظرفیت اسمی 150 نفر پیش از این افتتاح شده بود که در حال حاضر 33 زن و 65 مرد در آنحضور دارند.  سرپرست بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه سالمندانی که زوج هستند یا حتی آنهایی که در مراکز نگهداری از سالمندان دیگر ازدواج می‌کنند، می‌توانند از اقامت دائم در این سوئیت‌های شبانه‌روزی استفاده کنند، می‌گوید: بهزیستی به همه مراکز نگهداری از سالمندان یا افراد معلول براساس مجوز یارانه‌ای پرداخت می‌کند، اما بخشی از هزینه‌ها هم از سوی خانواده‌ها و بخش بیشتر آن از سوی خیران تامین می‌شود. زیدوند همچنین از راه‌اندازی مرکز سالمندان سخا در شهرستان خمین با هدف ارائه خدمات روزانه در حوزه فیزیوتراپی، کار درمانی، آب درمانی، مشاوره و مددکاری خبر می‌دهد و می‌گوید: مرکز سالمندان سخا نخستین مرکز آب‌درمانی در استان مرکزی محسوب می‌شود.

ترویج نگهداری سالمندان در خانه
سرپرست بهزیستی مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید می‌کند افزایش و توسعه مراکز نگهداری از سالمندان از دستور کار بهزیستی خارج شده؛ زیرا افزایش این مراکز می‌تواند فرهنگ غلط نگهداری از سالمندان در این مراکز را ترویج کند. به جای آن، اقدامات و منابع حمایتی برای تقویت حضور سالمندان در خانه و در جمع خانواده در دستور کار است. به‌گفته زیدوند، وجود مراکز نگهداری از سالمندان و تقویت آنها هم یک ضرورت است؛ زیرا بسیاری از سالمندان فرزند یا فردی را ندارند که از آنها نگهداری کنند یا شرایط نگهداری‌شان سخت است و هم خود سالمند و هم خانواده راضی هستند در این مراکز باشند.
استان مرکزی هفته گذشته نیز شاهد راه‌اندازی فاز دوم مؤسسه خیریه سرای خوبان آفتاب (سخا) با هدف نگهداری روزانه از سالمندان بود؛ فاز اول مؤسسه خیریه سرای خوبان آفتاب خمین در سال 1396با محوریت توانبخشی به افراد دارای ناتوانی جسمی و حرکتی به بهره‌برداری رسیده بود و فاز دوم این مؤسسه نیز با محوریت مرکز نگهداری از سالمندان و ارائه خدمات به آنها بهره‌برداری شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید