خروج منطقه 18 از بنبست
پروژه بزرگراهی شهیدبروجردی در منطقه 18 پایتخت در پایان آبانماه به بهرهبرداری میرسد
فاز نخست عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی تا پایان آبانماه 1401به بهرهبرداری میرسد. این معبر بزرگراهی که از بزرگراه آزادگان شروع شده و به میدان جانبازان ختم میشود، تاکنون بیشتر از 80درصد پیشرفت داشته است. به گزارش همشهری، فاز نخست عملیات احداث بزرگراه بروجردی یک معبر بزرگراهی 3/8کیلومتری است. بهگفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اتمام فاز نخست این پروژه منوط به تملک و آزادسازی بهموقع معارضات ملکی است. بهنظر میرسد مذاکرات برای تملک و آزادسازی اراضی معارض نتیجهبخش خواهد بود تا کمتر از 2ماه دیگر بخش نخست بزرگراه بروجردی به بهرهبرداری برسد. عباس شعبانی در این رابطه به همشهری گفت: «عملیات عمرانی در تمام مقاطع بدون معارض فاز نخست بزرگراه شهیدبروجردی ادامه دارد و تلاش خواهد شد بخشی از پروژه که منوط به تملک و آزادسازی معارضات ملکی است، بهموقع برای پایان دادن به فاز نخست این پروژه باشد.» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نقش بزرگراه شهیدبروجردی در شبکه معابر بزرگراهی جنوبغرب پایتخت را با توجه به هدف حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حملونقلی منطقه 18و ارتباط آن با شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام پراهمیت و اثرگذار توصیف کرد و ادامه داد: «معارضات ملکی موجود در محدوده میدان جانبازان و نیز محدوده تقاطع 45متری کن از موانع اجرایی مهمی است که باید به سرعت از مسیر پیشرفت پروژه برطرف شوند.»
عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی از سال 1391آغاز شده است؛ درحالیکه در مواقعی این پروژه متوقف شده و در طول 10سال هنوز بخشی از این پروژه هم به بهرهبرداری نرسیده است. در این سالها چندینبار مدیریت شهری تغییر کرده است؛ درحالیکه گام تعیینکنندهای برای پیشبرد عملیات احداث بزرگراه بروجردی صورت نگرفته است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با انتقاد از این موضوع و اینکه تکمیل طرحهای بر زمین مانده بزرگراهی در دوره پیشین مدیریت شهری، بهعنوان طرحهای ضروری و اولویتدار دنبال نشده است، گفت: «صرف یک برنامه زمانبندی 10ساله برای احداث یک مسیر بزرگراهی حدود 5کیلومتری، زمینهساز افت کیفیت زندگی شهروندان در محلات همجوار با برنامههای عمرانی دوره ششم مدیریت شهری است.»
البته این پروژه در اردیبهشت سال 1398به پیشرفت 58درصدی رسیده بود، اما پس از آن عملیات احداث بزرگراه بروجردی متوقف شد. در دوره ششم مدیریت شهری این پروژه بهعنوان یکی از اولویتهای معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار گرفت و حالا قرار است پیش از پایان دوره ششم مدیریت شهری عملیات پروژه شهید بروجردی بهطور کامل مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. بهگفته عباس شعبانی، تحولات اجرایی در مسیر بزرگراه شهیدبروجردی به دقت در حال پایش است و همکاری میان بخشهای مختلف مدیریت شهری بهمنظور رفع موانع اجرایی پروژه در بالاترین سطح قرار دارد.
بزرگراه 5کیلومتری
بزرگراه شهید بروجردی به طول تقریبی ۵کیلومتر و از آزادگان تا بلوار بهار را شامل میشود و دارای 2قطعه است؛ بهطوری که از اتوبان آزادگان تا تقاطع الغدیر به طول تقریبی 4کیلومتر و دارای 5تقاطع غیرهمسطح است. همچنین قطعه دوم از تقاطع الغدیر تا بلوار بهار به طول تقریبی یک کیلومتر دارای 2تقاطع غیرهمسطح است.
پروژه بزرگراه بروجردی ادامه بزرگراه یادگار امام تا بزرگراه آزادگان است. بهگفته شهردار تهران، ادامه بزرگراه یادگار امام(ع) تبدیل به سهراه میشود. بخش غربی مهمترین بخش این بزرگراه است و امکانی را ایجاد میکند تا در غرب تهران از بزرگراه یادگار امام(ره) تا انتهای بزرگراه آزادگان، مسیری مستقیم و مطلوب ایجاد شود. علیرضا زاکانی معتقد است که پروژه بروجردی گشایش بسیاری در ترافیک شهر تهران ایجاد خواهد کرد.
این بزرگراه در امتداد آزادراه تهران-ساوه و در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار 45متری بهار است.
یکی از مهمترین نتایج بهرهبرداری از این بزرگراه، اتصال دسترسی بازار آهن به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران-ساوه و در نتیجه حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حملونقلی منطقه 18خواهد بود. فاز نخست این پروژه در اولویت اجرا قرار گرفته و تا پایان آبانماه امسال به بهرهبرداری میرسد تا این منطقه از بنبست خارج شود.
مکث
بزرگترین معارض بزرگراه بروجردی
عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی در شرایطی با موانعی چون معارضین مواجه است که اواخر مردادماه بزرگترین معارض این پروژه برداشته شد. بهگفته محمد جواد خسروی شهردار منطقه 18شهر تهران، با اجرای آرای ماده 100معارضین ملکی طرح فرامنطقهای بزرگراه شهیدبروجردی، ملک گاراژ برنا براساس حکم قطعی کمیسیون ماده 100، با رأی قلع و قمع، واقع در زیر گذر دوربرگردان شهیدبروجردی پس از اخذ رأی دیوان عدالت اداری و طی مراحل قانونی، اخذ حکم قضایی و هماهنگی با نیروهای امنیتی و انتظامی، تصرف و در جهت احداث ادامه بزرگراه شهیدبروجردی تخریب شد. جالب اینکه این معارض به گرهای چند ساله برای احداث این بزرگراه مهم بدل شده بود. ملک موصوف پیش از این بهصورت واحدهای تجاری در حال بهرهبرداری و مانع از ادامه احداث بزرگراه شهید بروجردی بوده است.