• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172939
+
-

هیجان افراط0ی ساپینتو، شاید کار دست استقلال بدهد

آقای خشم

آقای خشم

بهروز رسایلی

استقلال در یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مسابقات این فصلش موفق شد با نتیجه 2بر یک از سد گل‌گهر بگذرد. 3امتیاز این مسابقه دشوار بیرون از خانه که در دقایق پایانی هم به‌دست آمد، قطعا در آینده بسیار به ‌کار آبی‌ها خواهد آمد. استقلال که با یک نمایش درخشان و پیروزی چشمگیر برابر نساجی راهی تعطیلات شده بود، در بازگشایی مسابقات لیگ به‌خوبی از سد کرختی و ناآمادگی بعد از فیفا‌دی گذشت و با دست کاملا پر از سیرجان به تهران بازگشت. این پیروزی ارزشمند اما تا حدی تحت‌تأثیر رفتارهای عصبی و پرخاش بی‌دلیل ریکاردو ساپینتو قرار گرفت. سرمربی استقلال که در تیم‌های قبلی‌اش هم سابقه طولانی در زمینه ایجاد جنجال و حواشی کاذب داشت، در ایران هم دست از این رویه بر‌نداشته است. در دقایق پایانی بازی با گل‌گهر و زمانی که داور به‌درستی برای آبی‌ها اعلام پنالتی کرد، به جای اینکه کادرفنی تیم حریف عصبانی باشد و اعتراض کند، ساپینتو زمین و زمان را به هم دوخت و صحنه‌های عجیب و غریبی خلق کرد. در شرایطی که او به‌خاطر اعتراضات دنباله‌دارش 2کارت زرد از داور گرفت و از کنار زمین اخراج شد، مرد پرتغالی بعد از مشاهده کارت قرمز به سیم آخر زد و طوری از کوره در رفت که انگار واقعا قصد داشت داور را کتک بزند. پس از این اتفاق بود که بار دیگر بحث رفتارهای عجیب ساپینتو داغ شد؛ خشم مخربی که ممکن است کار دست مدافع عنوان قهرمانی بدهد.

   2پرونده در 7هفته
درحالی‌که تنها 7هفته از آغاز مسابقات لیگ برتر می‌گذرد، داستان سیرجان به دومین پرونده انضباطی مهم ساپینتو تبدیل شده است. او پیش‌تر در انزلی و حین بازی با ملوان به‌خاطر شوت‌کردن برانکارد به سمت کادر امداد کنار زمین در کانون یک حاشیه بزرگ قرار گرفته بود. آن ماجرا که خیلی هم سر و صدا کرد، با دلجویی ساپینتو از امدادگران ختم به خیر شد و کمیته انضباطی هم ضمن مدارا با سرمربی استقلال، او را به یک جلسه محرومیت تعلیقی محکوم کرد. حالا و بعد از دومین پرونده انضباطی مهم، طبیعتا آن محرومیت تعلیقی نیز فعال خواهد شد. به این ترتیب ساپینتو یک بازی را به‌دلیل دریافت کارت قرمز و یک بازی دیگر را به‌خاطر پرونده قبلی از دست خواهد داد و برابر تیم‌های فولاد و ذوب‌آهن قادر به همراهی تیمش نخواهد بود. این تازه در شرایطی است که کمیته انضباطی برای رفتار اخیر ساپینتو پرونده دیگری باز نکند.

  چه خبر می‌شد بازی فولاد
محرومیت ساپینتو از بازی هفته آینده استقلال برابر فولاد در حالی است که تیم جواد نکونام در کل فوتبال ایران به برخورداری از یک نیمکت شلوغ و پرسروصدا شهرت دارد. تا به حال موارد متعددی از تذکر داوران به سرمربی و سایر عوامل فولاد اتفاق افتاده و کلی هم کشمکش بین نیمکت این تیم با نیمکت رقبا داشته‌ایم. در چنین شرایطی و با توجه به حساسیت بسیار زیاد ساپینتو به مسائل پیرامونی، تقابل او با نکونام و دستیارانش می‌توانست یک زلزله بالقوه باشد که حالا با کارت قرمز سرمربی استقلال رفع شده است. گذشته از این مسائل، آبی‌پوشان حتما در بازی مهم خودشان با فولاد نیاز به حضور ساپینتو داشتند، اما این فرصت از دست رفت و اگر قرار باشد رفتارهای مربی پرتغالی ادامه بیابد، چه‌بسا استقلال ناچار شود هزینه‌های بیشتری هم بپردازد.


مثبت، مثبت، منفی!
نگاهی به چهره‌های خاص بازی استقلال در مصاف با گل‌گهر

جدال گل‌گهر و استقلال در هفته هفتم لیگ برتر، چند چهره خاص داشت. بازیکنانی که به دلایلی بیشتر از سایر مهره‌های درون زمین به چشم آمدند و با نمایش‌های خوب یا بدشان، توجه بینندگان این مسابقه را بیشتر از سایرین جلب کردند. چهارمین برد این فصل استقلال، نخستین برد آنها روبه‌روی یکی از تیم‌های مدعی در لیگ بیست و دوم به شمار می‌رفت. آنها بالاخره ثابت کردند که ظرفیت انجام کارهای بزرگ را نیز در این فصل دارند.
 
محمد محبی، ‌رؤیا مجانی است!
شاید گل محبی روبه‌روی گل گهر، کاملا ساده بود اما جاگیری عالی این بازیکن در هفته‌های گذشته لیگ، اصلا تصادفی به‌نظر نمی‌رسد. محبی دقیقا منطبق بر سبک بازی تیم ساپینتو، خودش را مهیای دریافت پاس از کناره‌ها می‌کند و روبه‌روی دروازه حریف، بی‌اشتباه نشان می‌دهد. ستاره بوشهری استقلال، قصد دارد به هر قیمتی رؤیای رفتن به جام جهانی را زنده نگه دارد. او دوران ملی پرفراز و نشیبی داشته است. محبی در تیم ویلموتس یک بازیکن ثابت بود، مدت‌ها به تیم اسکوچیچ دعوت نمی‌شد و در تیم کی‌روش فقط در اردوی داخلی حضور داشت. حتی با وجود کنار رفتن از اردوی اتریش، او همچنان به درخشش در استقلال ادامه می‌دهد. شاید در بین مهاجمان شاغل در لیگ برتر، هیچ بازیکنی به اندازه او برای رسیدن به قطر شانس نداشته باشد.

عزیزبک آمانوف؛ درخشش و حسرت
قرار گرفتن عزیزبک آمانوف در فهرست سیاه ساپینتو، از همان ابتدا برای هواداران استقلال غافلگیرکننده بود. فرهاد مجیدی ابتدا علاقه زیادی به این هافبک ازبک داشت اما ساپینتو حتی نام آمانوف را در فهرست 18‌نفره قرار نمی‌داد و بالاخره در آخرین دقایق نبرد با گل‌گهر، او را به زمین فرستاد. عزیزبک که انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در این نبرد داشت، پاس‌های دقیقی در میانه میدان داد و یک توپ عالی هم برای رضا میرزایی فرستاد. کافی بود میرزایی کمی دقت به خرج بدهد تا آمانوف در نخستین دقایق حضورش در این فصل از لیگ برتر، صاحب یک ‌پاس‌گل شود. این موقعیت از دست رفت اما شاید این نمایش چند دقیقه‌ای، عزیزبک آمانوف را در بین کادر فنی استقلال عزیز کرده باشد!

 مهدی قایدی؛ باشو بلند نمی‌شود
او هم درست مثل محمد محبی، در اردوی اولیه تیم ملی حاضر بود و در نهایت با تیم به اتریش سفر نکرد. قایدی اما برخلاف پسر هم‌تیمی و هم‌استانی‌اش، این روزها اصلا آماده نشان نمی‌دهد. او شبیه آن بازیکنی نیست که قبل از ترک ایران برای پیوستن به امارات، در اوج قرار داشت و گره همه بازی‌ها را برای استقلال باز می‌کرد. مهدی در قامت یک‌ سوپراستار از استقلال جدا شد و انگار با طی کردن مسافت تا امارات، در بعد زمان هم سفر کرد و دوباره به گذشته‌اش در استقلال برگشت. موقعیت‌سوزی‌های او در جدال این هفته با گل‌گهر برای هواداران باشگاه نگران‌کننده بود. با این کیفیت، قایدی دیگر شانسی برای همراهی تیم ملی در قطر نخواهد داشت. برای بازیکنی که در بیشتر هفته‌های انتخابی همراه تیم بوده، این یک کابوس تلخ خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید