• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172785
+
-

به روان شهر، رنگ بپاشید

فرهنگ و زندگی
به روان شهر، رنگ بپاشید

مهتاب خسروشاهی

رنگ‌ها به زندگی جان می‌دهند. راز نهفته در رنگ‌ها باعث می‌شود تا عبوس‌ترین نقاط جهان، به زیباترین منظره تبدیل شوند؛ کاری که طیف رنگ‌ صورتی با فضای شهری، شهر هنگ‌کنگ کرده است. صورتی‌های روشن پراکنده و نشسته روی چهارپایه‌های 8 ضلعی در خیابان Portland Street Rest Garden بیشتر شبیه به رؤیای یک اینستاگرامر به‌نظر می‌رسد؛ اما حقیقی است. این پارک در 2طبقه، در یکی از خیابان‌های شلوغ هنگ‌کنگ واقع شده است. فضای سبز پارک و طراحی و رنگ خاص آن باعث شده تا هر روز تعداد زیادی از اهالی شهر- محله به این پارک بیایند.
نکته اینجاست که هنگ‌کنگ با داشتن 200جزیره که 75درصد آنها را جنگل‌های سبز و پارک‌های روستایی تشکیل داده، با کمبود فضای  سبز و چشم‌نواز شهری روبه‌روست. به گزارش اندیشکده Civil Exchange، ساکنان هنگ‌کنگ هر کدام 2.7مترمربع فضای عمومی شهری دارند که این عدد درمقایسه با رقم 5.8تا 7.6مترمربع فضای عمومی برای هر نفر در سایر کلانشهرهای آسیایی مانند سنگاپور، توکیو و شانگهای عدد پایینی است. علاوه براینکه بین سلامت روان و امکان دسترسی به طبیعت یا فضای سرسبز شهری و مبلمان مناسب شهری، ارتباط معناداری وجود دارد. «ماریسا ییو»، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی دیزاین تراست که مدیریت این پروژه و پروژه‌های مشابه‌ آن را در دست اجرا دارد می‌گوید:«در تلاش برای ایجاد تحول کلان در فضاهای عمومی هستیم و تاکنون 4 پارک کودک را افتتاح کرده‌ایم. برخلاف سایر پارک‌های شهر که نمایی عادی و بتنی دارند، این پارک براساس فضای سبز خاص - استفاده از گیاهانی با برگ‌های بنفش رنگ- نیمکت‌های تک‌نفره، میز بازی، سطل‌های ویژه تفکیک زباله و... طراحی شده است. درواقع توانسته‌ قالب‌ها را بشکند» او اضافه می‌کند:« پارک‌های قبلی، ویژه کودکان بودند اما این پارک ویژه بزرگسالان طراحی شده است» 
4 گروه مختلف با همکاری دپارتمان خدمات اوقات فراغت و فرهنگی (LCSD)، ایده‌پردازی و طراحی پارک‌ و فضاهایی عمومی با شکل خاص را آغاز کرده‌اند. در خیابان «پورتلند» - خیابان همین پارک صورتی- طراحی مجدد باعث شده تا ظرفیت صندلی از 16به 81رسیده ودرصد فضای سبز نیز به 26درصد افزایش یابد. برنامه گسترش فضای شهری از سال 2018میلادی در هنگ‌کنگ آغاز شده است اما به‌گفته «ماریسا ییو»تصمیم بر طراحی پارک‌هایی شد که به تفکیک برای بزرگسالانی که شطرنج بازی می‌کنند و کودکانی که می‌دوند، مناسب باشد.او دراین باره توضیح می‌دهد: «نخستین پارک از پروژه ما در میدان «‌ای پی» در «تسوئن وان» در آوریل2021میلادی افتتاح شد. این پارک مجهز به یک اتاق نشیمن، اتاق بازی، مناطق ورزش و تمرین و نیمکت‌های متعدد در مساحت 930مترمربع بود».
در طراحی همه پارک‌ها به همخوانی آن با ساختار منطقه- شهر توجه شده است.علاوه براینکه نگاهی به گذشته و الهام گرفتن از آن نیز در طراحی پارک‌ها مدنظر قرار گرفته است. علاوه براینکه سعی شده تا هر پارک، بسته به توانایی و نیاز افرادی که در آن حضور دارند، طراحی شود. برای مثال استفاده از فضاهای ساده‌تر با صندلی‌های راحت‌تر برای پارک بزرگسالان و استفاده از طراحی‌های خاص و رنگ‌های تند و متنوع برای پارک کودکان و نوجوانان.دولت هنگ‌کنگ درنظر دارد طی یک پروژه 5ساله، 170پارک و زمین بازی را احیا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید