• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17278
+
-

زمین جان گرفته

در بازار رونق یافته زمین در همدان چه می‌گذرد

گفت‌وگو
زمین جان گرفته




محسن قراگوزلو| همدان- خبرنگار:

امروزه خرید زمین همدان به یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور است. نیاز همیشگی به زمین در محدوده کوچک شهرها باعث شده قیمت زمین بیش از ارزش واقعی‌اش گران شود. گرچه گرایش به سمت خرید زمین‌های قولنامه‌ای در اطراف و حاشیه شهر هم به دلیل نداشتن سند رسمی وجود دارد اما آمار بالای پرونده‌های حقوقی و کیفری درباره این معاملات نشان از نبود آینده روشن برای این زمین‌هاست. 
در هفته‌های گذشته درباره تسهیلات مسکن و مشکلات سازندگان نوشتیم. امروز نیز با علی حمیدی عضو نظام مهندسی ساختمان استان همدان و کاشناس بخش مسکن درباره وضعیت زمین و خرید و فروش آن در همدان گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن رونق گرفته است؟

بله، از زمستان گذشته رونقی که در بازار ساخت و ساز شاهد بودیم، باعث شد در این بخش هم رونقی شروع شود و شاهد افزایش معاملات در بخش زمین هم بودیم. امیدواریم این بخش همچنان با رونق مواجه باشد.

تمایل به خرید زمین در همدان در حال حاضر چگونه است؟

خرید زمین در همدان بیشتر محدود به چند طیف خاص است. مشخصا به این دلیل که خرید زمین سرمایه زیادی نیاز دارد و چه به قصد ساخت خانه باشد و چه سرمایه‌گذاری، حداقل 2 تا 3 سال خواب سرمایه دارد، به همین دلیل خیلی از اقشار توانایی این کار را ندارند. برای خرید زمین معمولا وام یا تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود و به سرمایه نیاز است.

خریداران زمین در همدان بیشتر با چه اهدافی وارد بازار می‌شوند؟

می‌توان خریداران زمین را به 3 دسته تقسیم‌بندی کرد. دسته اول افرادی هستند که به قصد ساخت اقدام به خرید می‌کنند. این گروه خریداران اصلی زمین در همدان هستند و معمولا به سمت زمین‌های مرغوب و با شرایط مناسب می‌روند چون باید بعد از 2 سال که از ساخت آپارتمان می‌گذرد، سودآوری خوبی داشته باشد. دسته دیگر کسانی هستند که به عنوان سرمایه‌گذاری اقدام به خرید زمین می‌کنند. این دسته معمولا یا تنها به اندازه خرید زمین سرمایه‌ دارند یا اینکه خرید و نگهداری زمین و فروش آن بعد از چند سال سود مدنظرشان را تامین می‌کند و دیگر وارد دردسرهای ساخت و ساز و پیچ و خم‌های ادارای نمی‌شوند. اما دسته سوم کسانی هستند که به دلیل سرمایه کم اقدام به خرید زمین‌های کوچک در حاشیه شهر ‌می‌کنند که معمولا به صورت قولنامه‌ای است تا به مرور زمان و به صورت غیرقانونی اقدام به ساخت خانه برای خود کنند. معمولا این خانه‌ها لطمات زیادی به شهر وارد می‌کنند و در آینده باعث گسترش حاشیه‌نشینی می‌شوند. این خانه‌ها با مشکل عدم تامین آب و برق و گاز از طرف ادارات مربوطه روبه‌رو هستند.

چرا تمایل به خرید زمین محدود به چند دسته خاص است؟

اگر بخواهم 2 دلیل اصلی برای این کار ذکر کنم، یکی نیاز به داشتن سرمایه و دیگری دردسرهای زیاد ساخت مسکن است. زمانی‌ که یک فرد اقدام به خرید یک واحد آپارتمان با شرایط حداقلی برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن می‌کند، بخشی از هزینه این کار توسط بانک تامین می‌شود اما برای خرید زمین معمولا تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود.

بین سازندگان مسکن بیشتر تمایل به سمت مشارکت است یا خرید زمین؟

به شرایط و توان مالی سازنده بستگی دارد. خیلی از سازندگان معتقدند سرمایه‌ای که قرار است برای خرید زمین صرف شود، اگر در یک مشارکت هزینه شود، سود مطمئن‌تر و معقول‌تری حاصل می‌شود. از طرفی شاید محدودیت سرمایه سازندگان دلیلی بر تمایل به سمت مشارکت با سایر افراد بشود. این مسأله به مرغوبیت منطقه هم ارتباط دارد. خیلی از سازندگان تنها به ساخت در بخش‌های خاصی از شهر تمایل دارند که معمولا = با محدودیت زمین خالی مواجهند و به این خاطر به اجبار به سمت مشارکت می‌روند.

در شرایط رکود در سال‌های گذشته خرید و فروش زمین هم با رکود مواجه بود یا خیر؟

قطعا رکود در بخش خرید و فروش مسکن تاثیر مستقیمی بر خرید و فروش زمین دارد. عده‌ای که با هدف ساخت و فروش مسکن اقدام به خرید زمین می‌کنند، وقتی با رکود یا فروش نرفتن واحدهای خود مواجه می‌شوند، از یک‌ طرف به دلیل نبود چشم‌انداز روشن در بخش مسکن و ترس از راکد ماندن سرمایه‌ به خرید زمین تمایل ندارند و از طرف دیگر به دلیل اینکه سرمایه‌شان به اصطلاح قفل شده است، در صورتی که تمایل هم داشته باشند، با نبود نقدینگی و نداشتن سرمایه روبه‌رو هستند. این رکود باعث می‌شود خرید و فروش زمین تا حد زیادی کاهش پیدا کند. متاسفانه در سال‌های گذشته ما - گرچه نه به اندازه بخش مسکن - تا حد زیادی در بخش زمین رکود را شاهد بودیم. البته تهاتری که در این بخش باب شده بود و بعضی از سازندگان اقدام به تهاتر واحدهای فروش‌نرفته خود با زمین‌دار‌ها می‌کردن، باعث شد معاملاتی را البته به صورت غیرنقدی در این بخش شاهد باشیم.


گسترش غیرمنطقی شهر

علی حمیدی با اشاره به محدودیت زمین در دامنه الوند که اصطلاحا بالای شهر همدان نامیده می‌شود، می‌گوید: متاسفانه سیاست‌گذاری غلط در چند دهه قبل و گسترش شهر به سمت مناطق جنوب جغرافیایی باعث شده است امروزه با تخریب دامنه الوند و همچنین کمربند سبز همدان روبه‌رو باشیم. به جرات می‌توان امروز این اقدام را خیانت به شهروندان همدان نامید. باید آن زمان گسترش به سمت شمال جغرافیایی و جاده تهران و ملایر صورت می‌گرفت و اگر این کار انجام می‌شد، دیگر امروز این مناطق حاشیه و جنوب شهر نامیده نمی‌شدند و ارزشمند بودند و به تبع آن آسیبی به الوند نمی‌رسید. امروز اگر جلوی گسترش این ساخت و سازها در دامنه الوند گرفته نشود قطعا در سال‌های آینده الوند غیر از تیر آهن و بتن و آپارتمان‌های فرسوده نخواهد بود. اگر شهرداری و متولیان محدودیت ارتفاع در این مناطق قائل شوند و در مقابل برای مناطق شمال جغرافیایی تراکم و ارتفاع تشویقی در نظر بگیرند، شاهد تغییر روند ساخت در همدان خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید