• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172681
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48x9n
+
-

مناطق شرقی اوکراین زیر چتر اتمی روسیه

مناطق شرقی اوکراین پس از پیوستن به روسیه زیر چتر اتمی مسکو قرار گرفته‌اند و مسکو از این پس با سلاح هسته‌ای از آنها دفاع خواهد کرد

جهان‌نما
مناطق شرقی اوکراین زیر چتر اتمی روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، جمعه میزبان مراسم الحاق 4منطقه‌ای از اوکراین بود که هفته گذشته در همه‌پرسی الحاق خواهان پیوستن به خاک روسیه شده بودند؛ همه‌پرسی که اوکراین و متحدان غربی‌اش آن‌ را ساختگی و غیرقانونی می‌خوانند. پوتین گام نخست را برای الحاق رسمی این 4منطقه پنجشنبه برداشت و با امضای احکامی زمینه را برای پیوستن رسمی مناطق اشغالی خرسون و زاپوریژیا هموار کرد و کرملین رسما این احکام را منتشر کرد. جمعه همچنین مراسم بزرگی در میدان سرخ مسکو برگزار شد. مسکو پیش‌تر و پس از گرفتن شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و برگزاری همه‌پرسی در آن منطقه نیز مراسمی مشابه در میدان سرخ مسکو برگزار کرده بود. دولت روسیه اعلام کرده این 4منطقه جدید پس از پیوستن رسمی به روسیه زیر چتر اتمی مسکو قرار می‌گیرند و در نتیجه درصورتی که تعرضی به آنها صورت گیرد، مطابق با دکترین امنیت ملی روسیه، مسکو با سلاح هسته‌ای از آنها دفاع خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با تأکید بر اینکه کشورش هرگز ادعای مسکو بر قلمروی حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت، گفت: واشنگتن آماده است تا هزینه‌های اقتصادی بیشتری را همراه با متحدان خود به روسیه تحمیل کند. این در حالی است که به‌گفته ناظران، پس از اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین به‌نظر نمی‌رسد که مجازات‌های اقتصادی زیادی برای تحمیل به مسکو باقی مانده باشد؛ مگر اینکه آمریکا بتواند چین و هند را وادار کند تا با نوعی اعمال سقف قیمت برای صادرات انرژی روسیه موافقت کنند.
همچنین گفته شده، آمریکا و آلبانی قرار است قطعنامه محکوم کردن همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین را که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنند. روزنامه گاردین پیش‌تر در گزارشی با اشاره به نقش غرب در آغاز جنگ روسیه و اوکراین نوشت: مشخص بود که توسعه پیمان ناتو در شرق اروپا به یک تراژدی منجر می‌شود. ما اکنون هزینه تکبر آمریکا را می‌پردازیم. حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌ها نسبت به هرگونه تنش نظامی میان روسیه و ناتو را عمیقا تشدید کرده است. واقعیت این است که جنگ سرد غرب با روسیه حالا دیگر داغ شده است. درست است که ولادیمیر پوتین در تحولات اخیر نقش اول را داشته اما نمی‌توان از رفتار متکبرانه ناتو و سیاست گوش ناشنوای این پیمان و آمریکا در 25سال گذشته در برابر مسکو چشم‌پوشی کرد. تحلیلگران بسیاری در 2دهه گذشته بارها نسبت به تداوم توسعه ناتو و حرکتش به‌سوی مرزهای یک قدرت بزرگ (روسیه) هشدار داده و گفته بودند که این سیاست پایان خوشی نخواهد داشت. اکنون جنگ در اوکراین و تحولاتی که در این کشور روی می‌دهد تأییدی است بر تمام آن هشدارهایی که نادیده گرفته شدند. تد گالن کارپنتر، کارشناس ارشد مطالعات دفاعی و سیاست خارجی اندیشکده کاتو، می‌نویسد: «تاریخ نشان خواهد داد که رفتار واشنگتن با روسیه در دهه‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یک اشتباه سیاسی در ابعاد بسیار گسترده بوده است. کاملا قابل پیش‌بینی بود که گسترش ناتو در نهایت به یک شکست تراژیک و احتمالا خشونت‌آمیز در روابط غرب با روسیه منجر خواهد شد. ناظران مستقل بارها و بارها نسبت به این مسئله هشدار دادند، اما مورد توجه واقع نشد. اکنون با توجه به تبعات بسیار سنگین اقتصادی و سیاسی جنگ روسیه در اوکراین، کشورهای اروپایی و جامعه جهانی هزینه تکبر دستگاه سیاست خارجی آمریکا را می‌پردازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید