• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172504
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwZO9
+
-

رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر تهران اعلام کردند

زخم بافت‌های فرسوده بر تن پایتخت

معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر با شرکت در جلسه‌هایی درباره مشکلات بافت‌ فرسوده تبادل‌نظر کردند. در این جلسه شهرداران مناطق، دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران، برخی از دفاتر توسعه محلی و معتمدان محلات و همچنین فعالان اقتصادی حوزه ساخت‌وساز به بیان نظرات خود پرداختند.
به گزارش همشهری رئیس شورای شهر در این نشست با تأکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات و اقدامات تشویقی درخصوص بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل نبود منابع و بوروکراسی‌های اداری ابتر مانده است، گفت: متأسفانه با وجود اختلافات اینچنینی زخم بافت‌های فرسوده بر تن تهران مجروح همچنان باقی مانده است. مهدی چمران با اشاره به اینکه موضوع بافت‌های فرسوده مبحثی قدیمی هم در تهران و هم در کلانشهر‌های دیگر است، گفت: در دوره‌های قبل مصوب شد تا میزان بازسازی در تهران ۱۰ درصد باشد که خوشبختانه به‌رغم این نرخ تعیین‌شده در همان زمان میزان این اقدامات به ۱۲درصد رسید. میزان بازسازی، ترمیم و نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به حجم فعلی آن در پهنه شهری روزبه‌روز در حال افزایش است، اما متأسفانه به تعداد و حجم ساختمان‌های فرسوده و بافت فرسوده اضافه شده است که این موضوع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های ماست. او گفت: متأسفانه بسیاری از ساختمان‌هایی که در این حلقه قرار دارند با کوچکترین ارتعاش و یا لرزه‌ای تخریب و منجر به آسیب‌های جدی جانی خواهند شد. چمران با انتقاد از اینکه تصمیم‌گیری‌های مدیریت‌های قبل موجب شد تا شتابی که در ادوار گذشته برای حل این چالش رخ داده بود متوقف شود، گفت: من بارها اعلام کرده بودم که متوقف کردن و خراب کردن کار ساده‌ای است و در عرض چند دقیقه می‌توان حکم تخریب یک جریان تصمیم‌ساز را صادر کرد اما راه‌اندازی مجدد هر اقدامی نیازمند زمان و بررسی همه جوانب آن است. متأسفانه هنوز ترکش‌های تفکرات و تصمیمات غلط مدیران قبلی بر پیکر جامعه و مردم جراحت وارد می‌کند. یک مدیر در دوره قبل افتخار می‌کرد که خانه نمی‌سازم و هنوز ما شاهد کارشکنی هستیم. چمران با اعلام اینکه میزان اتومبیل‌ها ۸ برابر حجم خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران است، گفت: متأسفانه تفکر قبل بر این باور بود که به جای ساخت بزرگراه‌ها شهرداری اقدام به ساخت پیاده‌راه‌ها کند که هنوز هم این تفکر در لایه‌های مدیریتی حاکم ‌است و ما تلاش داریم که به‌سرعت این موضوعات را اصلاح کنیم و متأسفانه متهم به شهرفروشی می‌شویم. رئیس شورای شهر تهران در پایان اعلام کرد: متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان که تصمیم‌ساز تصمیمات غلط دوره‌ها و ادوار قبل بودند پاسخی برای اقدامات خود نداشتند ضمن آنکه اسنادی استخراج شده که بیشترین میزان نابودی باغات و شهرفروشی در دوره شهرداری آقای کرباسچی بوده است.
پرویز سروری،  نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: عملیاتی‌سازی‌ احیای بافت فرسوده از موضوعات مهمی است که مدیریت شهری در دوره کنونی با تمام توان به‌دنبال آن است از این رو  این نشست هم‌اندیشی برگزار شد تا بدانیم برای عملیات احیای بافت در چه نقاطی نیاز به اصلاح و یا حمایت است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید