• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172419
+
-

مشهدالرضا؛ میزبان عاشقان

پیش‌بینی شده تعداد زائران حرم امام رضا ع در مشهد مقدس تا پایان ماه صفر به 8میلیون نفر برسد

گزارش
مشهدالرضا؛ میزبان عاشقان

زائران اربعین از عتبات‌عالیات به خانه بازگشته‌اند و موکب‌های پذیرایی رفته‌رفته جمع می‌شوند، اما در همین زمان، زائران دیگری با پای پیاده به سمت حرم دیگری در راه هستند. حرم مطهر ثامن‌الائمه(ع) این روزها میزبان زائرانی است که در هوای او، کوره راه‌های غریب را طی کرده‌اند تا در ایام عزاداری رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس باشند. به گزارش همشهری، این پیاده آمدن حکایت جدیدی نیست و به روایت تاریخ، جاده‌های خراسان از قرن‌ها پیش زائران پیاده را به‌خود دیده است. اسناد از شاه عباس صفوی به عنوان نخستین فرد مشهور نام می‌برند که به طور رسمی مسیر اصفهان تا مشهد را با پای پیاده طی کرد و به نوعی پایه گذار این حرکت بود و امسال هم خبر می‌رسد تا‌کنون بیش از 500هزار زائر با پای پیاده خود را به حرم امام رضا(ع) رسانده‌اند.

800هزار زائر پیاده 
کاروان‌های پیاده که هر سال در دهه پایانی صفر به قصد تشرف به بارگاه رضوی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، از نیمه دوم ماه محرم در سامانه زائران پیاده ثبت‌نام کردند. با توجه به شیوع کرونا کاروان‌های پیاده ۲سال از حضور در راهپیمایی دهه آخر صفر محروم بوده‌اند و به همین دلیل از ابتدای امسال و در دهه کرامت و ولایت زائران پیاده زیادی به مشهد مشرف شده‌اند، اما پیش‌بینی‌ها حاکی است در روزهای آینده و فرارسیدن ایام عزاداری، حداقل 800هزار زائر پیاده مهمان مشهدالرضا باشند. سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) در این‌باره می‌گوید: امسال خدمات‌رسانی برای 600هزار زائر پیاده در مشهد هدف‌گذاری و فراهم شده است تا صبح روز جمعه، 5هزار زائر پیاده وارد شهر مشهد شده‌اند و 53هزار و 400زائر پیاده در مسیر حرکت به سمت مشهد هستند. حسین رضایی می‌افزاید: هم‌اکنون 10هزار نفر در قالب 38کاروان از مسیر گلستان، 7هزار نفر در قالب 35کاروان از مسیر قوچان، 4هزار نفر در قالب 17کاروان از مسیر گناباد، هزار نفر در قالب 13کاروان از مسیر تربت حیدریه و 1700نفر در قالب 15کاروان از مسیر قاین به سمت مشهد حرکت کرده‌اند.
ایستگاه‌های ویژه‌ای در ورودی شهر برپا شده و ۱۲خدمت عمومی و ۱۴خدمت تخصصی به زائران و مجاوران مشهدالرضا(ع) با مشارکت تشکل‌ها، کارکنان داوطلب مدیریت شهری، خادمان افتخاری و نیروهای مردمی ارائه می‌شود.

500 هزار شب اقامت 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی پیش‌بینی می‌کند 7تا 8میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد سفر کنند. سیدجواد موسوی تأکید می‌کند از تمام زیرساخت‌های موجود مانند آستان قدس رضوی، مدارس، خوابگاه دانشگاه‌ها، تمام هیئت‌های مذهبی و حسینیه‌ها استفاده ‌شود و بیش از ۵۰۰هزار شب‌اقامت پیش‌بینی شده که این میزان قطعا در روزهای پایانی ماه صفر توسعه پیدا خواهد کرد. ظرفیت اقامت در دهه پایانی صفر در مشهد 3578فضا و ۵۵۸ هزارو ۱۶۱نفر و در 3846مرکز و ۵۷۳هزارو ۳۳۰نفر در استان خراسان رضوی ذکر شده است. علی نجفی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز توضیح می‌دهد که به مناسبت دهه پایانی ماه صفر حدود ۸۰هزار واحد اقامتی موقت در پارک‌ها، مکان‌های اضطراری و سالن‌های بحران مشهد پیش‌بینی شده است.
به‌گفته احمد وحیدی، وزیر کشور ظرفیت‌های ۷استان برای تامین نیازهای احتمالی جمعیت میلیونی زائران حرم مطهر امام رضا(ع) در دهه آخر صفر و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه و تسهیلات اسکان هماهنگ شده است.

کمبود امکانات 
با وجود اینکه همه امکانات و دستگاه‌ها در مشهد مقدس برای میزبانی از زائران بسیج شده‌اند، اما این کلانشهر در این‌باره کمبودهایی هم دارد. مهم‌ترین کمبود در این‌باره کمبود ناوگان حمل‌ونقل است که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان در این‌باره توضیح می‌دهد: تعداد زائر بسیاری در بازه زمانی مشخص به این شهر سفر می‌کنند و به همین دلیل سرویس‌دهی به این تعداد زائر اقدامی سخت و تلاشی جهادی را می‌طلبد. جعفر شهامت با اشاره به اینکه برای جابه‌جایی این حجم زائر نیاز به ۵ هزار اتوبوس وجود دارد، می‌افزاید: برآورد ما این است که در اوج بازگشت زائران حدود 1800تا ۲هزار اتوبوس از مشهد مقدس سرویس‌دهی داشته باشد. وی با بیان اینکه 2500اتوبوس دیگر برای خدمات‌دهی نیاز است، ادامه می‌دهد: با توجه به کاهش ناوگان و افزایش مسافران در دهه آخر صفر امسال، ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بومی مشهد توان بازگرداندن زائران رضوی دهه آخر صفر را ندارد؛ لذا باید سایر استان‌ها به کمک ناوگان مشهد بیایند. مشکل دیگر درباره تخلفات است که طبق اعلام مسئولان خراسان رضوی، بیشترین شکایات رسیده به پایگاه بازرسی مستقر در منطقه پیرامونی حرم مطهر رضوی به‌ترتیب مربوط به مراکز اقامتی، مراکز فروش بلیت و گرانفروشی یا کم‌فروشی صنوف بوده است؛ از این رو، 4پایگاه بازرسی مستقر در منطقه ثامن در خیابان‌های بهجت، طبرسی جنوبی، دانش شرقی و شیخ طوسی در اطراف حرم مطهر رضوی قرار گرفته‌اند و فعالیت خود را از ۱۵ شهریور آغاز کرده‌اند.

مکث
کاروان اسب‌داران حرم‌ تا حرم 

کاروان اسب‌داران حرم تا حرم خراسان‌شمالی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و شهادت امام رضا(ع) از محل حرم امامزاده سیدعباس بجنورد در استان خراسان شمالی به‌سوی مشهد مقدس رهسپار شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید