• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172235
+
-

3میلیون نفر سرباز غایب داریم

توضیحات رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره خدمت سربازی و آخرین تغییرات به‌وجود آمده در قوانین

 رویدادهای اجتماعی، فصل خاص خودشان را دارند. روزهای آغازین پاییز فصل پیگیری امور تحصیلی است و به‌واسطه همین موضوع، سؤال‌های فراوانی درباره سربازی پیش می‌آید. روز گذشته، سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در نشستی خبری شرکت و به پرسش‌هایی درباره خدمت سربازی و آخرین تغییرات به‌وجود آمده در قوانین پاسخ داد. او گفت: «یکی از موضوعات مهمی که در این ایام مطرح است بحث معافیت تحصیلی مشمولان است، باتوجه به شروع مدارس و دانشگاه‌ها این موضوع اهمیت پیدا کرده است. تمام افرادی که در کنکور شرکت کرده و در مقاطع مختلف پذیرفته شده‌اند و باید ثبت‌نام کنند با توجه به هوشمندسازی پلیس تمام دانشجویان پذیرفته شده از طریق اینترنت می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی را ثبت کرده و سامانه ما به‌صورت خودکار به دانشگاه مربوطه وصل شده و معافیت برای دانشگاه ارسال شده و افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.»
به گزارش ایلنا، او درباره جزئیات مراحل ثبت‌نام توضیح داد: متقاضیان می‌توانند از طریق پلیس من درخواست معافیت کرده و افرادی که در سال گذشته یعنی ۱۴۰۰ دیپلم گرفته‌اند و سال گذشته در کنکور شرکت کرده‌اند و امسال هم در کنکور شرکت کرده‌اند تا ۳۱مهرماه فرصت دارند و بعد از آن باید برگه اعزام به خدمت بگیرند و چنانچه اقدام نکنند برای آنها غیبت زده می‌شود. افرادی هم که در سال۱۴۰۱ دیپلم گرفته‌اند تا شهریور سال آینده فرصت دارند که در کنکور شرکت کنند. مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند. اگر کسانی هم در ارائه مدارک یا ثبت‌نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشتند می‌توانند از طریق مراجعه به پلیس+۱۰ و یا سازمان وظیفه عمومی خدمات لازم را دریافت کنند.»
سردار مهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قوانین سربازی و کسانی که هم‌اکنون مشمول محسوب می‌شوند اشاره کرد و گفت: «براساس قانون متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند و 3 میلیون نفر وارد غیبت شده‌اند. بیش از ۸۵درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده‌اند و حدود ۱۴ تا ۱۵درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب هستند که براساس قانون اجازه خروج از کشور را نداشته و نمی‌توانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمان‌های خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند جریمه خواهند شد.»
به‌گفته سردار مهری این مشمولان از دریافت وام هم محروم هستند. او گفت: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی‌شود. از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از ۸سال غیبت داشتند می‌توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما از سال گذشته مصوب شد که افرادی که در سال۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند.» به‌گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا «هم‌اکنون هیچ قانونی درباره خرید خدمت سربازی نداریم  و تنها تعدادی از ورزشکارها و نخبه‌ها امکان استفاده از معافیت را دارند. او توضیح داد: تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می‌توانند معافیت دریافت کنند. درباره 3 رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم درصورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد. همچنین می‌توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند. افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل می‌کنند و کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند. نخبگان خارج از کشور هم پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید