• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172192
+
-

پوشش بتنی روی کانال مرگ

عضو هیأت‌ رئیسه شورای شهر تهران از اتمام عملیات پوشانده شدن کانال عباس‌آباد ری - ورامین تا پایان مهر خبر داد

کانال ری - ورامین حدود 2هزار و 100متر است که 750متر آن در محله عباس‌آباد و هزار و 350متر هم در محله خاورشهر قرار دارد. به گزارش همشهری، توسعه شهرنشینی سبب مجاورت این کانال با بافت مسکونی شده و همین مشکلاتی زیست‌محیطی برای ساکنان ایجاد کرده است. 
جان‌باختن 4کودک به‌دلیل سقوط در این کانال موجب شده تا ساکنان همجوار، از آن با عنوان کانال مرگ یاد کنند. حوادث تلخی که در سایه غفلت برخی از نهادها رخ داد و در نهایت با پیگیری‌های اعضای شورای شهر ششم مقرر شد تا با سرپوشیده کردن آن ایمنی سکنه تأمین شود.
اکنون در جدیدترین اظهارنظرها، جعفر بندی‌شربیانی، عضو هیأت‌رئیسه پارلمان شهری از پیشرفت 70درصدی عملیات سرپوشیده کردن این کانال خبر داد و گفت: امیدواریم این کار تا پایان مهر به اتمام برسد.
اواخر سال گذشته ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران در بازدیدهای هفتگی خود از محلات، به منطقه20 و محله عباس‌آباد رفت. او وقتی گزارش خود را از این محله ارائه داد به وضعیت خطرناک کانال این محله اشاره و عنوان کرد که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و بوی تعفن، این کانال تهدیدی جدی برای جان ساکنان محله عباس‌آباد است. امانی از مدیران شهرداری منطقه 20خواست در اسرع ‌وقت به این موضوع رسیدگی کنند، اما شهرداری در این حوزه مسئولیتی نداشت و متولی اصلی شرکت آب منطقه‌ای بود که بنا به دلایلی پیگیری‌های لازم صورت نگرفت.

سقوط مرگبار کودک ۸ساله
پنجم اسفند 1400کودک خردسال با دوستانش در حال بازی بود که ناگهان به‌دلیل نبود حفاظ ایمنی به داخل این کانال سقوط کرد و دقایقی بعد مأموران اورژانس پیکر بی‌جان او را از کانال بیرون آوردند. 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پی این حادثه گفت که بنا به دستور دادستانی مقرر شد تا هر چه سریع‌تر محدوده‌هایی از کانال که داخل بافت مسکونی قرار دارد، سرپوشیده شود. 
شربیانی هم در واکنش به مرگ کودک 8 ساله گفت که پیش ‌از این 3کودک در این کانال سقوط کرده بودند و با توجه ‌به اینکه در آخرین حادثه، کودک از نقطه‌ای که حصار داشته داخل کانال افتاده و جان‌باخته، ضرورت دارد این کانال سرپوشیده شود.

اعتبار 20میلیاردتومانی
تیرماه امسال جلساتی با حضور دادستانی و فرمانداری شهرری برگزار و تفاهمنامه‌ای میان فرمانداری و شرکت آب منطقه‌ای برای رفع خطر این کانال منعقد و مقرر شد شهرداری تهران در تأمین لوازم موردنیاز به شرکت آب منطقه‌ای تهران کمک کند. 
محسن منصوری، استاندار تهران هم از تخصیص اعتبار 20میلیارد تومانی به‌عنوان سهم فرمانداری ری برای ایمن‌سازی این کانال خبر داد و گفت که سرپوشیده کردن این کانال از طرق مشارکت استانداری تهران، شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری تهران انجام می‌شود.

اتمام فاز اول 
عملیات سرپوشیده‌کردن کانال ری - ورامین در 2 فاز اجرایی می‌شود. فاز اول در محله عباس‌آباد به طول 750متر و فاز دوم هم در محله خاور شهر به طول هزار و 350متر. آنطور که شربیانی عنوان کرده است مشکلات بوروکراسی اداری در شرکت آب منطقه‌ای پیش ‌آمده بود که   با مساعدت و پیگیری مسئولان، در حال رفع مشکلات هستند  تا پایان مهر فاز اول این پروژه به پایان برسد. به ‌گفته این عضو پارلمان شهری، عملیات اجرایی فاز دوم هم تابستان 1402 به اتمام می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید