• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172124
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxDVN
+
-

«جنگ جهانی سوم»، نماینده ایران در اسکار

سینما
«جنگ جهانی سوم»، نماینده ایران در اسکار

کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار از بین 5 نامزد نهایی، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد. مطابق گزارش روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، پرویز شیخ‌طادی، سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار۲۰۲۳، با اعلام این مطلب گفت: کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد 5 فیلم را به‌عنوان نامزد نهایی معرفی کرد.
به‌گفته شیخ طادی، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، 5 فیلم نهایی هستند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار۲۰۲۳ قرار گرفتند. سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار۲۰۲۳ گفت: اعضای کمیته انتخاب، ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه‌یافته، پس از بررسی شرایط و استانداردهای لازم برای معرفی فیلم به اسکار، به اتفاق آرا، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به‌عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار۲۰۲۳ انتخاب کردند.
در متن بیانیه کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار۲۰۲۳ آمده: «کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷فیلم را جهت بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد 5 فیلم را به‌عنوان نامزد نهایی به شرح ذیل برگزید: موقعیت مهدی، پسر دلفینی، بدون قرار قبلی، تفریق و جنگ جهانی سوم. اعضای کمیته انتخاب ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه یافته، به اتفاق آرا، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار۲۰۲۳ انتخاب کرد.»
اعضای کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار۲۰۲۳ عبارتند از مریلا زارعی، محمد داوودی، رسول صدرعاملی، مهدی سجاده‌چی، سیدمحمد حسینی، حامد شکیبانیا، محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی.
این در حالی است که روز گذشته، سعید روستایی در گفت‌وگو با ایسنا از نبود آخرین ساخته‌اش، «برادران لیلا»، در کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار2023 ابراز نارضایتی کرده بود. روستایی گفته بود: فیلم «برادران لیلا» در میان فیلم‌های در حال بررسی در کمیته معرفی نماینده ایران به اسکار وجود ندارد درحالی‌که قرار بود در سازمان سینمایی انعطاف به خرج داده شود تا فیلم برای گرفتن پروانه، به شورای پروانه نمایش ارجاع داده شود زیرا به‌هرحال ما با هماهنگی‌هایی فیلم را به جشنواره کن فرستاده بودیم اما جای سؤال است چرا حالا که به زمان معرفی نماینده اسکار رسیده‌ایم، «برادران لیلا» با تمام امتیازهایی که داشته از این رقابت کنار گذاشته شده است؟ «برادران لیلا» از مدتی قبل اکران خود را در فرانسه آغاز کرد و تاکنون بیشتر از فیلم‌ «متری شش‌ونیم» که آن نیز در این کشور اکران شده بود بلیت فروخته و فروشش پس از 3 هفته به 700 هزار یورو رسیده و به‌زودی به نزدیک یک میلیون یورو هم می‌رسد.‌حق پخش این فیلم از سوی ۴۰کشور دیگر دنیا خریداری شده و قرار است به اکران برسد. ضمن اینکه از سوی ۲۰فستیوال هم دعوت شده است.
به‌گفته وی، «برادران لیلا» تنها فیلمی از سینمای ایران بوده که امسال در بخش اصلی جشنواره کن حضور داشت و یک کمپانی بزرگ همچون وایلدبانچ که بیش از ۱۰نخل طلای کن را برده، به‌عنوان پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم فعالیت می‌کند. روستایی به ایسنا گفته بود این سؤال برای ما مطرح است چرا اجازه داده نشده که هیأت انتخاب کمیته اسکار، فیلم «برادران لیلا» را ببیند تا تصمیم‌گیری برای انتخاب نماینده سینمای ایران پس از بررسی تمام فیلم‌ها اتفاق بیفتد؟
با تمام حواشی ایجادشده برای «برادران لیلا» و کشمکش‌هایی که میان دست‌اندرکاران این فیلم و سازمان سینمایی رخ داد، طبیعی بود که این فیلم جزو گزینه‌های انتخابی سینمای ایران برای اسکار2023 نباشد.  با توجه به موفقیت فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افق‌های هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز به‌نظر می‌رسد که انتخاب موجهی است. چندی پیش نیز، محمد اطبایی، مدیر کمپانی پخش «مستقل‌های ایرانی» که پخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده دارد، گفته بود: «به‌نظر می‌رسد اگر «جنگ جهانی سوم» به موقع بتواند اکران شود، شخصا فکر می‌کنم این فیلم بهترین انتخاب می‌تواند باشد. البته این را از این جهت که عرضه و پخش بین‌المللی فیلم در اختیار من است، نمی‌گویم! بلکه فقط به این دلیل که بازخوردهای نمایش آن را در مواجهه با مخاطب خارجی و به‌خصوص دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما اعم از منتقد، مدیر جشنواره و پخش‌کننده دیدم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید