• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172078
+
-

درمان 220نوزاد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی نخاع

 دبیر کمیته نورویورولوژی ایران از درمان رایگان 220نوزاد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی نخاعی در کشور خبر داد و گفت:‌ براساس مطالعات انجام شده در ۲سال اخیر مشخص شد در دوران شیوع همه‌گیری کرونا بیماری‌های مادرزادی نخاع در استان‌های خوزستان، اراک، گرگان و کرمانشاه شایع‌تر است؛ به‌طوری که در این مدت ۴۰۰ نوزاد مبتلا به این ضایعه شناسایی و 220نفر از آنها به طور رایگان درمان شده‌اند.
 مهری مهراد با بیان این مطلب در یک نشست خبری افزود:‌ در ایران از هر هزار تولد زنده 1/5 نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی نخاع در ناحیه کمر است و در مثانه آنها نیز اختلال ایجاد می‌شود.
او علت اصلی بروز این عارضه در نوزادان را توان مالی خانواده‌ها اعلام کرد و گفت: متأسفانه این گروه از مادران به‌خاطر در دسترس نبودن امکانات لازم نتوانسته‌اند در دوران بارداری مراقبت‌های بارداری را تمام و کمال انجام دهند؛ به‌خاطر همین نوزادانشان دچار این عارضه شده‌اند.
مهراد ادامه داد: متأسفانه به‌علت عدم‌آگاهی، این بیماران مراجعه به اورولوژیست نداشته، دیالیزی می‌شوند و پاهایشان فلج شده و قادر به حرکت نیستند؛ درحالی‌که با تشخیص و درمان بموقع می‌توان مشکلات آنها از جمله اختلالات مثانه را درمان و از دیالیز جلوگیری کرد.
او تصریح کرد: درمان رایگان ۲۲۰بیمار مبتلا به نقص مادرزادی نخاع در یک کنگره بین‌المللی که تیرماه امسال در اتریش برگزار شد، ستوده شد.
این پزشک در ادامه گفت: مشکلات ادراری، نشانگر بیماری‌های نهفته‌ای مانند دیابت، پارکینسون،‌ ام اس  و ... است که مبتلایان از آنها بی‌خبر بوده و دچار عوارض زیادی در سیستم عصبی می‌شوند.
مهراد گفت: دیابت بیماری‌ای است که چشم، کلیه و مثانه را درگیر می‌کند و باید به افراد مبتلا به این بیماری آموزش بدهیم که اگر دچار مشکلات ادراری شدند، باید به پزشکان اورولوژی نیز مراجعه کنند.
به‌گفته مهراد، بی‌اختیاری ادراری زنان از نوع بیش‌فعالی، استرسی و مثانه‌های عصبی که علت آن ناهماهنگی عضله و عصب مثانه و کف لگن می‌تواند باشد و بی‌اختیاری ادراری مردانه که به‌دلیل عمل پروستات دچار این مشکل شده‌اند و از مشکلات مثانه نوروژنیک رنج می‌برند با فیزیوتراپی کف لگن درمان می‌شود.
او خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌ها باعث اختلال در مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، ارجاع پزشک به اورولوژیست موضوع بسیار مهمی است که باید توسط پزشکان مورد توجه قرار می‌گیرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید