• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 شهریور 1401
کد مطلب : 171920
+
-

الماس‌ها را پس بده

نگاه
الماس‌ها را پس بده

جواد نصرتی _ روزنامه‌نگار

مرگ ملکه انگلیس، بعضی از عقده‌های قدیمی را باز کرده و حالا جنبشی در 2سوی جهان راه افتاده که مطالبه اصلی آن، بازگرداندن الماس‌هایی بی‌نظیر به هند و آفریقای‌جنوبی است.
الیزابت دوم، که روزگاری نیمی از دنیا مستعمره کشورش بود، دارای گنجینه‌ای از جواهرات بی‌نظیر است که بسیاری می‌گویند برخی از متمایزترین آنها، دزدی به شمار می‌رود. و حالا کشورهایی که این سنگ‌های منحصر‌به‌فرد از آنها دزدیده شده، می‌خواهند که این گنجینه‌های ملی، دوباره به آنها بازگردانده شود. اول این هندی‌ها بودند که خواستار بازگشت الماس مشهور کوه‌نور شدند، الماسی که روی تاج ملکه انگلیس تعبیه شده است. حالا  مردم در آفریقای‌جنوبی، یکی از مستعمره‌های پیشین انگلیس، خواهان برگرداندن یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین الماس‌های دنیا به کشورشان هستند.
آنها خواستار این هستند که الماس «ستاره بزرگ آفریقا» که در سال1905 از یک الماس بزرگ‌تر تراش خورده، به کشورشان برگردانده شود. این الماس، که با نام کولینان هم شناخته می‌شود، در دوران استعمار انگلیس در آفریقای‌جنوبی، توسط مقامات استعماری به خاندان سلطنتی انگلیس هدیه داده شده است. از نظر مردم در آفریقای‌جنوبی، مالکیت خانواده سلطنتی بر این الماس، غیرمشروع است و این الماس، عملا از آنها دزدیده شده است. تاندوخولو سابلو، یکی از فعالان آفریقای‌جنوبی به رسانه‌های محلی گفته است: «الماس کولینان باید فورا مسترد شود. مواد معدنی کشور ما و دیگر کشورها، همچنان به بریتانیا سود می‌رسانند و چیزی عاید مردم ما نمی‌شود.»
هزاران نفر نامه  ای را که در آن خواستار بازگشت این الماس هستند را امضا کرده‌اند. یک نماینده مجلس هم از دولت آفریقای‌جنوبی خواسته تا نه‌تنها خواستار استرداد الماس‌ها و طلاهای دزدیده ‌شده شود، که به‌خاطر آسیب‌های وارده به کشورش، درخواست غرامت هم بکند. الماس اولیه‌ای که کولینان از آن تراش خورده، به شکل و اندازه قلب یک انسان بوده و به 9الماس بزرگ و 96الماس کوچک‌تر تراش‌خورده که بزرگ‌ترین آنها همین کولینان است. حالا که درخواست بازگشت کولینان بالا گرفته، بسیاری می‌گویند مسئله فقط بازگشت این اشیا نیست، بلکه بریتانیا باید بابت ظلمی که به مردم کرده و دزدی از آنها، غرامت بدهد. برخی می‌گویند درخواست بازگرداندن این الماس، این ایده را که خانواده سلطنتی آن را قرض گرفته مطرح می‌کند درحالی‌که این سنگ، دزدیده شده است و بریتانیا باید بابت این کارش تقاص پس بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید