• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171872
+
-

جاماندگان اربعین در حرم سید الکریم

راهپیمایی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین ع تا حرم عبد‌العظیم حسنی ع با حضور عزاداران برگزار شد

گزارش2
جاماندگان اربعین در حرم سید الکریم

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

صبح روز شنبه پیش از اینکه تابش آفتاب، هوا را گرم کند، جمعیت راهپیمایان جاماندگان حسینی با اتوبوس و مترو وارد میدان امام حسین(ع) ‌شدند تا مسیر خود را به سمت حرم سید الکریم، حضرت عبد‌العظیم حسنی شروع کنند. نخستین موکب که در میدان مستقر بود صبحانه عدسی و نان و سیب به راهپیمایان می‌داد. از همانجا نیرو‌های همه ارگان‌ها مستقر شده ‌بودند؛ شهربان، پسماند و 137 از شهرداری و اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی و تانکر‌های آبفا. راهپیمایی امسال با حضور برخی مقامات دولتی و مسئولان شهری   به سمت جنوب شهر آغاز شد و دومین محل تجمع، میدان شهدا بود. . فاصله میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا که در سال‌های گذشته به شکل پیاده‌رو و سنگفرش بود، امسال آسفالت و خط‌کشی شد، اما بخشی از پیاده‌رو‌سازی‌‌ها باقی مانده است.
به‌جز توزیع آب معدنی و موادغذایی، بسیاری از موکب‌ها، خدمات گوناگونی از سرگرمی‌های کودکان تا مشاوره ارائه می‌کردند. برخی از رستوران‌های مسیر هم در این روز تعطیل، به پخت غذای نذری پرداختند. استفاده از خودرو و موتورسیکلت در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین ممنوع بود و گاهی اوقات موتورسیکلتی در میان جمعیت دیده می‌شد. با گذشت زمان، گرمای آفتاب شدیدتر می‌شد و بدون بطری‌های آب معدنی، شربت‌های خنک و قاچ هندوانه امکان ادامه مسیر نبود. چند جوان در کنار راه، پرچم‌های یا‌حسین(ع) و چفیه سفید می‌فروختند؛ هر کدام 30 تا 40هزار تومان. نزدیک میدان شهدا، کامیون‌های بزرگ کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» متوقف شده بودند. بازیگران در حال اجرای تعزیه حضرت عباس(ع) بودند و صدای موسیقی حماسی گروه نوازندگان به گوش می‌رسید. دورتر، شبیه‌خوانی کاروان اسیران کربلا بود و بعضی از کودکانی که در بین راهپیمایان بودند، اسب‌ها و شتر‌ها را تماشا می‌کردند. صندوق‌های کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و خیریه‌های مختلف نیز از ابتدای مسیر در نقاط مختلف مستقر شدند تا نذورات شهروندان را جمع‌آوری کنند.
 یکی از خادمان که پرچم بزرگی را در مقابل موکب می‌چرخاند، گفت: «اگر می‌خواهید به شاه‌عبد‌العظیم برسید، نباید بایستید. باید سریع‌تر حرکت کنید و دائم آب بخورید وگرنه خسته می‌شوید و به انتهای راه نمی‌رسید.»
یکی دیگر از موکب‌داران با اشاره به اینکه پارک کردن خودرو‌ها از روز پیش در خیابان شهدا ممنوع شده بود، گفت: «از چند سال قبل که راهپیمایی جاماندگان برگزار می‌شود، اهالی خیابان 17شهریور هم می‌دانند که در روز اربعین باید خودرو‌هایشان را در جای دیگری پارک کنند تا مراسم راحت‌تر برگزار شود. ما از روز پنجشنبه داربست‌ها را وصل کردیم و شب گذشته(پنجشنبه شب) با وانت وسایل موکب را به اینجا انتقال دادیم و امشب هم موکب را جمع‌آوری می‌کنیم.» کامیون بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مقابل پمپ بنزین میدان شهدا توقف کرده و نمایشگر بزرگ آن در حال نمایش تصاویری از راهپیمایی اربعین بود. در نزدیکی موکب‌هایی که از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کردند، کیسه‌های زباله سیاه‌رنگ به نرده‌های فضای سبز کنار خیابان بسته‌ شده و پاکبان‌ها دائما در حال جمع‌آوری لیوان‌های یکبار مصرف و بطری‌های خالی بودند. 

14کیلومتر راهپیمایی
امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین با نام «لشکر حسین(ع)» بود و چندهفته پیش سیدعلیرضا فاطمیان‌پور،  دبیر ستاد لشکر حسین و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جزئیات اجرای این مراسم 14کیلومتری را تشریح کرد.  
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز درباره محدودیت‌های ترافیکی مسیر گفت: «در خیابان 17شهریور،‌میدان  شهدا، میدان شوش و خیابان شوش، خیابان فداییان اسلام و محورهای اصلی راهپیمایی از نیمه‌شب همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر بودند. نیرو‌های اطلاعاتی، آگاهی، راهور و انتظامی و هزار همکار پلیس زن نیز در این مسیر حضور داشتند.» به‌دلیل کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونا و افزایش جمعیت راهپیمایان، مسیر‌های ورودی به میدان امام حسین(ع) و همینطور مسیر‌های خروج از راهپیمایی، با تراکم شدید مسافر روبه‌رو بود. نیاز به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو، بیشتر در چنین ایامی حس می‌شود. در بخش‌های جنوبی مسیر که از حاشیه بزرگراه می‌گذشت جمعیت راهپیمایان از پشت گاردریل‌های حاشیه بزرگراه و دور از خودرو‌ها حرکت می کردند. در انتهای خیابان فداییان اسلام و بعد از میدان شهرری نیز زائران وارد خیابان حرم شده و به در شمالی آستان عبد‌العظیم حسنی(ع) رسیدند.

  خدمات ارائه شده در راهپیمایی جاماندگان اربعین
علاوه بر 4درمانگاه شبانه‌روزی شهرداری، درمانگاه‌های مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۹ و ۲۰ که در مسیرهای پیاده‌روی اربعین قرار داشتند، برای ارائه خدمت به زائران در روز اربعین فعال بودند.
۲۸۰نفر از آتش‌نشانان حرفه‌ای در این مراسم برای تأمین ایمنی و امنیت شهروندان حضور داشتند. 
  50دستگاه خودروی سنگین سازمان آتش‌نشانی تهران و ۵۶دستگاه خودروی سبک و موتورسیکلت عملیاتی در نقاط موردنظر مستقر شده بودند.
خطوط درون‌شهری مترو در این روز آماده ارائه خدمات مناسب به شهروندان بودند و بنا بر اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک، 2، 3، 4، 6 و 7 کاهش یافت.
تاکسیرانی تهران با بهره‌گیری از ۴۰۰دستگاه تاکسی ون در ۷محور زائران را جابه‌جا می‌کرد. خیابان فداییان اسلام، متروی جوانمرد قصاب و نقاط مختلف اطراف حرم عبدالعظیم‌حسنی از نقاط سوار شدن مسافران بودند.
1500نفر نیروی انسانی، حدود ۴۰دستگاه فان مکانیزه و ۳۶۰دستگاه وانت ملودیکار جمع‌آوری پسماند راهپیمایی جاماندگان را انجام دادند؛ ضمن اینکه بیش از ۲۰۰۰مخزن و بیش از ۳تن کیسه زباله برای این کار مورد استفاده قرار گرفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید