• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171849
+
-

دور از انتظار

شکست سنگین حسن یزدانی مقابل تیلور، کام کشتی ایران را تلخ کرد فینال دیگر ایران و آمریکا هم به سود جردن باروز تمام شد

دور از انتظار

روز جمعه، رقابت‌های کشتی قهرمان جهان در بلگراد روز تلخی را برای ایران رقم زد. شکست 2 کشتی‌گیر ایران مقابل آمریکایی‌ها در فینال هواداران کشتی را ناامید کرد و در این میان شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور از همه این باخت‌ها تلخ‌تر بود. کاپیتان تیم ملی کشتی سال گذشته بالاخره راه بردن تیلور را پیدا کرد و او را در فینال اسلو شکست داد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسید امسال هم بخت یزدانی برای پیروزی دوباره بر تیلور کم نباشد. اما حسن یزدانی این‌بار شکست خورد و عجیب اینکه این‌بار راحت‌تر از دفعات قبلی مقابل نابغه آمریکایی تسلیم شد. پیش از آغاز مسابقات قهرمانی جهان در کشتی آزاد، ایرانی‌ها امیدوار به کسب چندین مدال رنگارنگ بودند اما روز دوم مسابقات با یک تراژدی تمام‌عیار به پایان رسید. پس از کشتی فرنگی حالا انگار نوبت کشتی‌گیران آزادکار است که با حسرت قهرمانی بلگراد را ترک کنند.

شروع خوب
پس از مشخص شدن قرعه ملی‌پوشان آزادکار و شوکی که به تیم بابت قرعه امیرمحمد یزدانی وارد شده بود، ۳کشتی‌گیر ایران شروعی توفانی داشتند. محمد نخودی در ۷۹کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶کیلوگرم و امیرحسین زارع در ۱۲۵کیلوگرم یکی پس از دیگری رقبایشان را شکست دادند و به نیمه‌نهایی رسیدند. این ۳نفر سال پیش در جهانی نروژ فینالیست بودند و توانستند برای تیم ایران ۲طلا و یک نقره کسب کنند.

تکرار شکست اسلو
محمد نخودی در وزن ۷۹کیلوگرم در دور نخست یاکوب شیخ جمال کشتی‌گیر روسی‌الاصل رومانی را با نتیجه 7 بر 6 شکست داد و راهی دور بعد شد. او در کشتی دوم خود دولگون آلتانزول از مغولستان را ۱۰ بر صفر شکست داد و به یک‌چهارم نهایی رسید. نخودی در مرحله یک‌چهارم نهایی بکزاد عبدالرحمانف دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک از ازبکستان را با نتیجه ۱۰ بر ۵ شکست داد و به نیمه‌نهایی راه یافت. ملی‌پوش ایران با یک پیروزی نزدیک مقابل میخایلوف اوکراینی راهی فینال شد تا همانند سال گذشته مسابقه نهایی این وزن را با باروز برگزار کند. نخودی سال گذشته با نتیجه ۵ بر یک در مقابل این کشتی‌گیر نام‌آشنای آمریکایی شکست خورده بود و حالا با سودای کسب طلا در فینال حاضر می‌شد. اما برخلاف انتظارها او در یک کشتی که کاملا در اختیار باروز بود با نتیجه 4بر 2شکست خورد و به مدال نقره رسید. باروز ۳۴ساله در حالی نخودی ۲۱ساله را شکست داد که پیش از این صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، مرحوم علی موسوی، مرتضی رضایی‌قلعه، مصطفی حسین‌خانی، پیمان یاراحمدی و علی سوادکوهی را شکست داده و هیچ ایرانی موفق به کسب پیروزی در مقابل او نشده است.

شکست بی‌حرف یزدانی
در وزن ۸۶کیلوگرم طبق پیش‌بینی‌ها حسن یزدانی و دیوید تیلور به فینال مسابقات جهانی رسیدند. یزدانی با فینالیست شدن و قطعی کردن مدالش در بلگراد از رکورد ۶۰ساله غلامرضا تختی (کسب ۷مدال جهان و المپیک) گذشت و نامش در تاریخ کشتی ایران ماندگار شد. یزدانی حالا 8مدال جهانی و المپیک را در کارنامه خود دارد. نقره جهان در سال۲۰۱۵، طلای المپیک۲۰۱۶ ریو، طلای ۲۰۱۷ جهان، برنز جهان در ۲۰۱۸، طلای جهان در ۲۰۱۹، نقره المپیک ۲۰۲۰، طلای جهانی ۲۰۲۱ و نقره جهان در بلگراد ۸مدال یزدانی هستند که نام او را در صدر افتخارآفرینان کشتی از نظر تعداد مدال قرار داده‌اند.
یزدانی در بلگراد پس از استراحت در دور نخست، ایوان ایچیزلی از مولداوی را ۱۰ بر صفر شکست داد و با پیروزی در مقابل سباستین جزیرزانسکی از لهستان با نتیجه ۱۱ بر صفر راهی نیمه‌نهایی شد. او در نیمه‌نهایی بوریس ماکوئف کشتی‌گیر روسی‌الاصل از اسلواکی را ۱۰ بر صفر از پیش رو برداشت و به فینال رسید. یزدانی در حالی در فینال حاضر شد که سال گذشته موفق به شکست دیوید تیلور شده بود تا با این پیروزی، ۳شکست قبلی به‌دست فراموشی سپرده شود. تیلور با سوت آغاز مسابقه در یک کشتی حساب‌شده کشتی خودش را به یزدانی دیکته کرد و با کسب ۷امتیاز و از دست دادن تنها یک‌امتیاز که آن هم فنی نبود و حاصل اخطار ۳۰ثانیه بود پیروز کشتی شد. با شکست یزدانی در مقابل حریف آمریکایی و با توجه به اینکه نخودی و یونس امامی هم در مقابل آمریکایی‌ها شکست خورده بودند مشخص است آنها کاملا در بحث آنالیز از ایران جلو هستند و برای ثانیه به ثانیه کشتی با ایرانی‌ها برنامه دارند.

طلایی که برنز شد
امیرحسین زارع کشتی‌گیر دسته فوق‌سنگین ایران در بلگراد تا نیمه‌نهایی خوب پیش رفت. او به پشتوانه برنز المپیک و طلای جهان در اسلو، یکی از اصلی‌ترین شانس‌های ایران برای کسب مدال طلا در بلگراد به‌شمار می‌رفت. زارع پس از استراحت در دور نخست ژی وی دنگ از چین را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد. او در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز مقابل الکساندر خوتسیانیوسکی دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۹ از اوکراین با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد و به نیمه‌نهایی رسید. زارع برای رسیدن به فینال در مقابل طاها آکگل ترک قرار گرفت و درحالی‌که تا ثانیه‌های پایانی کشتی را برنده بود، روی اشتباه خودش خاک شد و با شکست شانس حضور در فینال مسابقات جهانی را از دست داد. زارع در رده‌بندی در یک کشتی یک‌طرفه با نتیجه ۸ بر صفر کشتی‌گیر کانادا را شکست داد و به مدال برنز رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید