• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17182
+
-

چین، برنده جنگ تجاری ترامپ؟

چند‌ماه کشمکش میان مقام‌های چین و آمریکا در نهایت به یک بیانیه مبنی بر «تعلیق» جنگ تجاری میان 2کشور منتهی شد. در این بیانیه آمده است که پس از چندین روز مذاکره فشرده، چین موافقت کرده واردات کالا و خدمات از آمریکا را «به مقدار قابل توجهی» افزایش دهد تا قدمی برای جبران کسری تجاری 375میلیارد دلاری آمریکا با خود برداشته باشد. نگاهی به توافق صورت گرفته میان پکن و واشنگتن نشان می‌دهد چین دست‌بالا را دارد. مهم‌ترین نکات این توافق به نقل از واشنگتن‌پست به این شرح است:

  چین طی مذاکرات با طرف آمریکایی، بر سر «مقدار» مشخصی توافق نکرده است. لری کادلو، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ اعلام کرد که چین موافقت کرده دست‌کم میزان 200میلیارد دلار از کسری تجاری آمریکا را جبران کند. مقام‌های چینی اما بلافاصله گفته مشاور اقتصادی ترامپ را رد کردند و گفتند که در توافق میان 2کشور به هیچ رقمی اشاره نشده است. بدون شک این را باید یک پیروزی برای چین دانست.

  حق مالکیت فکری یکی از داغ‌ترین بحث‌ها میان آمریکا و چین بود. طبق اعلام رئیس‌جمهور آمریکا این کشور بین 225تا 600میلیارد دلار در سال‌های مختلف به‌خاطر دزدی مالکیت فکری زیان دیده است. ترامپ بارها وعده داده است جلوی دزدیدن اسرار صنعتی آمریکا از سوی چین را بگیرد. اما در بیانیه اخیر چین و آمریکا تنها به «تقویت همکاری‌ها» در زمینه مالکیت فکری و همچنین قول چینی‌ها برای اصلاح قوانین داخلی این کشور بسنده شده است.

  چین در جاهایی کوتاه آمده؛ در جاهایی که البته برای اقتصادش هم بد نبوده است. اقتصاد چین و در پی آن طبقه متوسط این کشور طی سال‌های گذشته شاهد رشد سریع بوده است. کارخانه‌های چین نیازمند سوخت و مردم این کشور نیازمند گوشت هستند. عجیب نیست که چین قبول کرده بخشی از انرژی و محصولات غذایی مورد نیاز خود را از آمریکا تأمین کند. دولت ترامپ تلاش دارد ثابت کند چون توانسته محصول بیشتری به چین بفروشد، برنده بازی است؛ اما چین به هر حال چیزی را می‌خرد که به آن نیاز دارد. چین سالانه حدود 20میلیارد دلار محصولات غذایی و 7میلیارد دلار نفت و گاز از آمریکا خریداری می‌کرده است. اگر این میزان 2برابر، یا حتی 3برابر هم شود، باز در کسری تجاری آمریکا و چین تغییر چندانی نمی‌دهد.

  آمریکا پذیرفته که تعرفه‌های جدید اعمالی بر کالاهای چینی را معلق کند. این باعث شده که دولت چین، توافق صورت گرفته را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ به مردمش معرفی کند. برای چین، این مسئله، بزرگ‌ترین دستاورد توافق اخیر بوده است. توقف جنگ تعرفه‌ای به نفع هر دو کشور است، اما درصورت ادامه این تنش، چینی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها ضرر می‌کردند. حذف تعرفه 150میلیارد دلاری مورد نظر ترامپ اکنون برگ برنده چین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید