• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171696
+
-

کدورت آب چشمه کوهرنگ طبیعی است

گل آلود شدن چشمه کوهرنگ کاملا هیدرولوژیکی و طبیعی است. به گزارش ایلنا، سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: می‌توان با قطعیت اعلام کرد که در کدورت آب چشمه کوهرنگ بشر هیچ دخالتی نداشته است.
علی حیدری اظهارداشت: چشمه کوهرنگ سرچشمه دو رود زاینده‌رود و کارون است، این چشمه‌ در اواسط مردادماه سال‌جاری دچار کدورت شدید شد و بلافاصله قبل از ورود آب به مخازن کوهرنگ از مدار خارج شد.
وی افزود: چشمه کوهرنگ یک چشمه کارستی بوده و کارست به‌معنای حفره وغار طبیعی زیرسطحی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد نوع کارست این چشمه از نوع خوردگی و انحلال توده‌های سنگ‌های کربناته است. حیدری خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده در سالیان اخیر هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم، کدورت چشمه در برهه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و باید یک فکر اساسی برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی درصورت تکرار شدن این پدیده داشته باشیم.سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ایجاد کدورت چشمه‌ آب کوهرنگ تغییرات اقلیمی و کاهش یخچال‌های طبیعی مؤثر است، عنوان کرد: مقرر شد حوضچه‌های آرامش برای ته‌نشین شدن گل و لای چشمه‌، درصورت تکرار این کدورت ایجاد شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید