• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 23 شهریور 1401
کد مطلب : 171647
+
-

دست و دل‌بازی‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان با هدف جلب آرای مردم، به افزایش دستمزدها و تسویه وام افراد کم درآمد روی آورده است

جهان‌نما
دست و دل‌بازی‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان

کمتر از 10ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه زمان باقی است، اما از هم‌اکنون همه‌‌چیز رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است؛ به‌خصوص اقدامات رجب طیب اردوغان. عزم اردوغان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری جزم است و تا‌کنون در چند نوبت تأکید کرده که در انتخابات شرکت خواهد کرد. شعار او «بازیابی اعتماد ملت» است. اردوغان اما هوشیارتر از آن است که برای پیروزی در انتخابات به این چنین شعارهای کلی بسنده کند. او از هم ‌اکنون اقدامات اقتصادی را آغاز کرده تا به رأی‌دهندگان ترکیه‌ای نشان دهد که به فکر جیب‌شان هم هست.
براساس گزارش وبگاه «دووار» در استانبول، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه گذشته میلادی از 80درصد فراتر رفته است. همزمان، کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا ادامه دارد و واحد پول ترکیه 27درصد از ارزش خود را از دست داده است. با وجود این شرایط اقتصادی، نظرسنجی‌های مستقل، حمایت از دولت اردوغان در ماه‌های اخیر را قابل توجه نشان می‌دهد و راگیپ سویلو، کارشناس مسائل ترکیه در یادداشتی در میدل ایست‌ای وضعیت اردوغان را برای رقابت‌های انتخاباتی پیش رو امیدوار‌کننده می‌داند.
اردوغان همواره نشان داده که برای رسیدن به اهدافش، دست به هر اقدام سیاسی خواهد زد. عجیب نیست اگر اردوغان در چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، دست به یکسری اقدامات اقتصادی غیرمنتظره و ناگهانی بزند. او 2 ماه پیش، حداقل دستمزد را یکباره 30درصد افزایش داد. براساس گزارش میدل ایست‌ای، افزایش 30درصدی دستمزدها، درآمد روزانه 30میلیونی شهروند ترکیه را افزایش خواهد داد. اردوغان همزمان حقوق کارمندان دولت را تا 42درصد افزایش داد تا نشان دهد که به فکر 5میلیون کارمند بخش دولتی هم هست. به‌طور کلی کارشناسان علوم سیاسی، افزایش یکباره حقوق ماهانه در جوامع پیش از انتخابات را، یک اقدام عوام گرایانه با هدف کسب نفوذ توصیف می‌کنند و البته که اردوغان نیز از این قاعده مستثنی نیست. او در  واقع دست به یک اقدام پوپولیستی زده است.
 البته دست و دلبازی‌های اردوغان تنها محدود به افزایش حقوق‌ها در ترکیه نیست. میدل‌ایست‌ای نوشته که او طی چند ماه گذشته اصلاح سیستم پرداختی کارکنان بهداشت  و درمان را آغاز کرده، بهره وام‌های دانشجویی را بخشیده، یک طرح مسکن ارزان قیمت را برای خریداران خانه اولی به راه انداخته و سیستمی برای عرضه وام‌های کم بهره و ارزان به کسب‌وکارها ایجاد کرده است. هرکدام از این اقدامات می‌تواند گروهی خاص از رأی‌دهندگان را به‌خود جلب کند و به سبد رأی اردوغان بیفزاید.
رئیس‌جمهور ترکیه البته به همین اقدامات بسنده نکرد و به تازگی بسته کمکی دیگری برای شهروندان کم درآمد درنظر گرفته است. به‌گفته اردوغان، دولت 30میلیارد لیر ترکیه (1.6میلیارد دلار) برای تسویه وام‌های بیش از 5 میلیون نفر پرداخت می‌کند و وزارت انرژی نیز به پرداخت یارانه قبوض برق و گاز ادامه خواهد داد.
سی ان ان ترک نیز در هفته اخیر خبرهای خوبی برای خانواده‌های ترکیه داشت و به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد که وزارت خانواده ترکیه کمک‌های اجتماعی را برای افرادی که نمی‌توانند قبض‌های خود را پرداخت کنند، افزایش می‌دهد. همچنین قانون جدیدی به تصویب خواهد رسید تا به افراد دارای «سن بازنشستگی»، قبل از اتمام سال‌های کاری مصوب، اجازه بازنشستگی بدهد. دولت اردوغان همچنین قرار است صدها هزار قرارداد موقت شغلی را به مشاغل دائمی تبدیل کند تا خیالش از جلب نظر نیروهای کار جوان آسوده شود.
همه این خبرهای خوب برای شهروندان ترکیه گویای آن است که اردوغان به امید حفظ پایگاه حمایتی خود، در حال برآورده کردن خواسته‌های اقتصادی آنهاست. جالب آنجاست که بسیاری از اقدامات اقتصادی جدید در ترکیه در واقع پاسخ به انتقاداتی است که از سوی «کمال کیلیچداراوغلو»، رهبر حزب جمهوریخواه خلق و مهم‌ترین حزب مخالف اردوغان درباره گرانی، حقوق کم، وضعیت دانشجویان و قیمت بالای قبوض انرژی مطرح شده است. اردوغان پیش از این یک‌بار گفته بود: «قلیچداراوغلو فقط صحبت می‌کند، اما من پاسخ می‌دهم.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید