• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171508
+
-

کارلوس و کارخانه طلاسازی!

روند تبدیل‌شدن آلکاراز به یک ستاره در دنیای تنیس، چیزی شبیه خواب و خیال است. او حالا جوان‌ترین تنیسوری است که توانسته فاتح یک دوره از گرنداسلم‌ها شود

کارلوس و کارخانه طلاسازی!

در 19سالگی، دریافت گواهینامه رانندگی بزرگ‌ترین موفقیت برای خیلی از آدم‌ها به شمار می‌رود اما یک نفر هم هست که در همین سن و سال، توانسته بر تاج و تخت پادشاهی دنیای تنیس تکیه بزند. کارلوس آلکاراز با 19سال و 4ماه سن، جوان‌ترین تنیسوری است که توانسته فاتح یک دوره از گرنداسلم‌ها شود. اگر در زمان برگزاری اوپن استرالیا پیش‌بینی می‌کردید که کارلوس در رقابت‌های یو‌اس اوپن روی سکوی اول می‌رود و مدال طلا به‌دست می‌آورد، احتمالا «دیوانه» خطاب می‌شدید اما پسربچه سمج اسپانیایی دست به کاری زد که دیگر هیچ‌کس نتواند اسمش را بدون پیشوند قهرمان به زبان بیاورد. خیلی‌ها توقع داشتند او در نقطه‌ای از رقابت تسلیم شود. کمتر کسی فکر می‌کرد همین پسربچه در دور چهارم، حریف تجربه ستاره‌ای مثل مارین چیلیچ شود اما او یک به یک رقبا را ‌کنار زد تا در دیدار نهایی روبه‌روی کسپر رود قرار بگیرد. از همان دقایق اول بازی فینال، مشخص بود که هیچ‌چیز جز قهرمانی، کارلوس را راضی نخواهد کرد. او با سروهای درجه یک و ضربه‌های قدرتمند فورهند، حریف را به دردسر انداخت. سرعت سروهای این ستاره آنقدر زیاد بود که رقیب نروژی برای گرفتن یک امتیاز ساده نیز با مشکل روبه‌رو می‌شد. حتی جو خاص حضور در نخستین فینال گرنداسلم در دوران حرفه‌ای، تأثیری روی کارلوس نداشت و او در اوج قدرت، برنده این مسابقه لقب گرفت؛ بردی که او را به‌شکلی ناباورانه در صدر جدول رنکینگ تنیسورهای دنیا قرار داد.
  روند تبدیل‌شدن کارلوس به یک ستاره در دنیای تنیس، چیزی شبیه خواب و خیال است. او آنقدر سریع پیشرفت کرده که انگار یک ماشین مسابقه فرمول یک برای رقابت با دونده‌ها روی پیست دوومیدانی در اختیار دارد! کسی که حالا به‌عنوان نفر اول تنیس دنیا شناخته می‌شود، تا اوایل سال2020 حتی در یک تورنمنت رسمی در دنیای تنیس هم شرکت نکرده بود. او ظرف 2سال موفق به انجام کاری شد که خیلی از ستاره‌ها در تنیس در تمام زندگی‌شان قادر به انجامش نیستند. شانس بزرگ زندگی کارلوس، پدرش بود؛ پدری که در آکادمی سوسیه‌داد فعالیت می‌کرد و مدیر برگزاری تورنمنت‌ها بود. او پسرش را به این آکادمی برد و کمی بعد، آلکاراز توانست فرصت ارزشمند حضور در آکادمی خوان کارلوس فرر را به‌دست بیاورد؛ یک فرصت بزرگ که معمولا تنها نصیب استعدادهای ویژه می‌شود. پسر جوان اسپانیایی به کمک وایلدکارت، راهی نخستین تورنمنت زندگی‌اش شد و در اوپن ریو به میدان رفت. او بعد از نخستین برد، در دومین مرحله از این رقابت‌ها حذف شد اما خیلی زود، حضور در نخستین گرنداسلم زندگی را هم تجربه کرد و اتفاقا در همان رقابت هم سرنوشت حذف‌شدن در دور دوم برای او اتفاق افتاد. آلکاراز  که تا قبل از سال‌2021 در هیچ گرنداسلمی حضور نداشت، در پایان سال گذشته میلادی به یک‌چهارم نهایی یو‌اس اوپن رسید و از این نبردها کنار رفت. او همین امسال با رسیدن به جمع 8تنیسور برتر رولن گاروس اعتبار زیادی به دست آورد اما نخستین نیمه‌نهایی، نخستین فینال و نخستین قهرمانی را در یو‌اس اوپن تجربه کرد؛ اتفاقی که موجب شد او مرد شماره یک دنیای تنیس شود.

 هنوز هیچ‌کس مطمئن نیست که وقت نگاه‌کردن به آلکاراز، یک اسطوره تمام‌عیار برای آینده تنیس را می‌بیند یا نه. اینکه آلکاراز در مسیر قهرمانی یو‌اس اوپن با هیچ سوپراستاری روبه‌رو نشده، غیرقابل انکار است اما او قبلا خودش را با شکست‌دادن رافا نادال آن‌هم روی خاک رس ثابت کرده است. هر‌چند که ماندن در صدر جدول تنیس دنیا، به‌مراتب دشوارتر از رسیدن به این صدرنشینی خواهد بود. حالا رافا نادال، انگیزه‌های زیادی برای شکست‌دادن این پسر جوان دارد و جوکوویچ هم دیر یا زود دوباره به میادین برمی‌گردد. ستاره‌هایی مثل کسپر رود و نیک کیریوس هم زندگی را برای این پسر سخت می‌کنند. با این حال، او نیامده که فقط یک جرقه در دنیای تنیس باشد.
 راجر فدرر 22ساله بود وقتی نخستین گرنداسلم زندگی‌اش را فتح کرد. حالا آلکاراز 3سال قبل از او به این موفقیت بزرگ دست یافته است. آیا این اوج زودهنگام او را اشباع می‌‌کند؟ آیا او از رکورد گرنداسلم نادال و جوکو رد می‌شود؟ فقط زمان می‌تواند پاسخ این سؤال‌ها را روشن کند. آلکاراز هیچ‌وقت اسم کوچک‌اش را دوست نداشته و باور دارد که کارلوس، نامی بیش از حد رسمی است. او دوست دارد که کارلیتوس یا حتی چارلی صدایش کنند. فعلا روند پیشرفت این ستاره، مثل شخصیت اصلی فیلم سینمایی «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» است؛ پسری که ناگهان به یک دنیای بزرگ و شیرین پرتاب شده و قصد دارد حداکثر لذت را از این فرصت تکرارنشدنی ببرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :