• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171389
+
-

اعتراض ترکیه به شلیک یونان به‌ سوی کشتی تجاری

وزارت دفاع ترکیه نیروهای گارد ساحلی یونان را متهم کرده که به یک کشتی تجاری در دریای اژه شلیک کرده و در مقابل نخست‌وزیر یونان نیز ترکیه را به قلدری متهم کرده است. تنش‌های 2همسایه چند هفته‌ای است که بالا گرفته و تقریبا روزی نیست که رهبران 2کشور علیه یکدیگر صحبت نکنند.
یکشنبه در ادامه این تنش‌ها خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی گزارش داد که ساعت۱۳ و ۲۷دقیقه شنبه به وقت محلی، یک کشتی با پرچم جزایر قمر با نام «آناتولین» هنگام حرکت در جنوب‌غربی بوزجاآدا(جزیره تِنِدوس) در آب‌های بین‌المللی هدف تیراندازی 2نیروی گارد ساحلی یونان قرار گرفته است. در این گزارش آمده، در پی حضور قایق‌های گارد ساحلی ترکیه، نیروهای گارد ساحلی یونان منطقه را ترک کرده‌اند. ترکیه ضمن اعلام اعتراض خود به این حادثه از مقام‌های آتن خواسته است تا این حادثه را بررسی کرده و درباره آن توضیح دهد. این کشتی ۱۸سرنشین داشته و در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است. در همین حال یک مقام کشتیرانی یونان به خبرگزاری بلومبرگ گفته که کشتی مورد نظر سیگنالی ارسال نمی‌کرد، بنابراین گارد ساحلی یونان خواستار توقف آن شده بود. به‌گفته این مقام یونانی، کاپیتان کشتی بدون توجه به هشدارها به سرعت به حرکت خود ادامه داده و همین موضوع باعث شده که گارد ساحلی تیر هشدار هوایی شلیک کند.
ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته همواره بر سر مجموعه‌ای از مسائل، ازجمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و حد و حدود حریم هوایی خود در این منطقه، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. این اختلافات بین 2همسایه و 2عضو ناتو، موجب شده که یونان و ترکیه در نیم‌قرن اخیر 3بار در آستانه جنگ با یکدیگر قرار گیرند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اخیرا در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر حمله احتمالی کشورش به یونان گفته بود: «درصورتی که تهدیدهای یونان علیه ترکیه ادامه یابد، آنکارا اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد چرا که صبر ما هم اندازه‌ای دارد. یونان باید بداند که ممکن است یک شب ناگهان برای حمله بیاییم و بر آنان نازل شویم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید