• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171256
+
-

فساد؛ نقطه اشتراک سیاستمداران در تل‌آویو

گزارش 2
فساد؛ نقطه اشتراک سیاستمداران در تل‌آویو

 تنش‌های میان نخست‌وزیر سابق و وزیر امور مالی رژیم‌ صهیونیستی که روزگاری متحدان نزدیک یکدیگر به شمار می‌رفتند، به اوج خود رسیده تا جایی که آویگدور لیبرمن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق را «تفاله بشریت» خوانده است. آتش تنش‌های میان این دو مقام صهیونیستی، پس از آن بالا گرفت که هفته گذشته مردی متهم شد که 20سال پیش از آویگدور لیبرمن، وزیر امور مالی فعلی رژیم ‎صهیونیستی، 100هزار دلار برای کشتن رئیس پلیس، پول دریافت کرده است. «یوسی کامیسا» که خود زمانی مأمور پلیس بوده، متهم شده زمانی که یکی از اعضای فعال حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری آویگدور لیبرمن بوده از او برای کشتن رئیس پلیس پول گرفته است.
لیبرمن که پیش تر اتهاماتی چون فساد، پولشویی و کلاهبرداری را در کارنامه خود داشته، اکنون به‌طور غیرمستقیم به تلاش برای قتل نیز متهم شده است. اعترافات کامیسا چند روز پس از آن منتشر شد که لیبرمن در یک کنفرانس خبری پیروزمندانه از پایان اعتصاب معلمان در سرزمین‌های اشغالی خبر داده بود، اعتصاب‌هایی که به اعتقاد ناظران، تهدیدی جدی برای کارزار انتخاباتی او به شمار می‌رفت. بر همین اساس جای هیچ تعجبی نداشت که لیبرمن در نخستین واکنش خود به اتهامات مطرح شده، انگشت اتهامش را به‌سوی رقیب انتخاباتی‌اش یعنی بنیامین نتانیاهو گرفته و به جای رد اتهامات، گفته است که نتانیاهو برای به‌دست گرفتن قدرت هیچ خط قرمزی ندارد و او پشت پرده تمام اتفاقات اخیر است.
وب‌سایت میدل‌ایست مونیتور با اشاره به انبوهی از اتهامات که علیه مقامات رژیم‌صهیونیستی ـ از گذشته تاکنون ـ مطرح شده، می‌نویسد: از نخست‌وزیر و وزیر گرفته تا کارمندان، موارد زیادی از رفتارهای غیراخلاقی، سرقت اموال عمومی و سوءاستفاده از موقعیت‌های دولتی در جهت منافع شخصی دیده می‌شود. موشه کاتساو (رئیس اسبق رژیم‌صهیونیستی) در سال 2016میلادی پس از تحمل 5سال از 7سال حبس خود به‌دلیل آزار چند زن آزاد شد. این اتهام‌ها در سال ۲۰۰۷ درحالی‌که چند ماه به پایان دوران 7 ساله ریاست‌جمهوری‌اش‌ باقی مانده بود علیه او مطرح شد و به سال‌های قبل از ریاست‌جمهوری او مربوط می‌شد. زمانی که دادگاه اتهامات علیه کاتساو را تأیید کرد، بنیامین نتانیاهو که خود درگیر چند پرونده فساد بود، از برابر بودن همگی در برابر قانون گفت و از نظام قضایی تشکر کرد. اما نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که خود امروز در حال محاکمه در دادگاه به اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و رشوه‌خواری است، بارها اتهاماتش را سیاسی خوانده است. او که با وجود اتهامات سنگین خود را برای حضور در انتخاباتی که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود، آماده می‌کند امیدوار است بتواند بار دیگر با کسب کرسی نخست‌وزیری، مانع از رسیدگی به اتهاماتش شود.
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق نیز که در سال 2008میلادی مجبور به استعفا شد، متهم شده که از یک تاجر آمریکایی‌ـ یهودی رشوه دریافت کرده است. او 16ماه از 27ماه حبس خود را گذرانده است. گونن سگو، وزیر انرژی سابق رژیم‌صهیونیستی نیز در سال 2004به‌اتهام قاچاق مواد و کلاهبرداری از کارت اعتباری بازداشت شد. او تلاش کرده بود که 25هزار قرص روانگردان را از هلند وارد کند. شلومو بنیزری، وزیر کار و امور اجتماعی و بهداشت سابق، در سال 2008میلادی به دریافت رشوه، خیانت در امانت و ممانعت از اجرای عدالت متهم شده و روانه زندان شد. آریه دری نیز در مقام وزیر داخلی رژیم‌صهیونیستی به فساد متهم و بازداشت شد. او پس از آزادی بار دیگر توانست بر کرسی وزارت بنشیند. میدل‌ایست مونیتور می‌نویسد: «این تنها نمونه‌ای از مواردی است که فاش شده و اخبار آن به رسانه‌ها رسیده است. احتمالا موارد بسیار بیشتری از فساد مقامات دولتی وجود دارند که فاش یا کشف نشده‌اند.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید