مونتاژکاران گرانفروش
صنعت خودروی ایران، دهها سال زیر سایه حمایت جدی دولتها بوده و حتی قواعد واردات و مونتاژ خودرو نیز متناسب با خواست و وضعیت فعالان این صنعت تعیین شده است؛ اما در نهایت این حمایتها و هواداریها نتیجه معکوس داشته و بیشترین زیان را نیز به خودروسازان تولیدکننده وارد کرده است. در این میان، خلأهای ایجاد شده در صنعت و بازار، شرایطی فراهم آورده تا مونتاژکنندگان خودرو بتوانند یک خودروی خارجی درجه سوم را 3برابر قیمت واقعی آن در خارج از کشور به مشتری ایرانی بفروشند؛ آنهم در شرایطی که با به هم خوردن عرضه و تقاضای خودرو در بازار کشور، متقاضی مجبور است برای خرید همین خودرو گران و درجه پایین نیز در صف بنشیند. گرانفروشی مونتاژکاران چند ماه پیش و با رونمایی از محصول جدید یکی از خودروسازان طرف قرارداد با چینیها بهصورت گسترده در رسانهها، فضای مجازی و جامعه مطرح شد که واکنشهای غیررسمی را نیز بهدنبال داشت؛ اما حالا منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمتهای واقعی است؛ بهاینترتیب خودروهای خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش میرسند. البته شورای رقابت این خودروها را از قیمتگذاری معاف کرده، اما اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند. به عقیده منطقی، بهخاطر ممنوعیت واردات خودرو در سالهای اخیر، خودروهای خارجی مونتاژ داخل توانستهاند بازار را بهدست آورند که با قیمت بالا عرضه میشوند؛ اما با شروع واردات خودرو، این خودروها نیز به قیمت واقعی خودشان بازمیگردند. حال باید منتظر ماند تا نتیجه ورود سازمان حمایت به گرانفروشی مونتاژکاران مشخص شود و همزمان باید امیدوار بود که خودرو به قدر نیاز بازار وارد شود تا با رسیدن خودروهای وارداتی به بازار، گرانفروشی مونتاژکاران به واردکنندگان خودرو سرایت نکند.