• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171154
+
-

یادی از مهندس شهید محمد طرحچی که با ابتکاراتش نقش بسزایی در جبهه‌ها داشت

بنیانگذار مهندسی جنگ که بود؟

یاد
بنیانگذار مهندسی جنگ که بود؟

شهید محمد طرحچی، بنیانگذار، مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ است. او در نخستین روز از بهار ۱۳۳۲ در شهر مشهد متولد شد. از آنجا که محمد از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود، دوران دبیرستان را به سرعت و با درخشش پشت سر گذاشت و پس از دریافت دیپلم و سپس قبولی در کنکور در رشته مکانیک به دانشگاه «پلی‌تکنیک تهران» راه یافت. از بدو ورود به دانشگاه با عضویت در انجمن اسلامی، فعالیت مبارزاتی‌اش را علیه رژیم پهلوی آغاز و مطالعات و شناخت خود را نیز عمیق‌تر کرد. در زمان انقلاب در راهپیمایی‌ها و تظاهرات و پخش اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌ها شرکتی فعال داشت. به ‌کار و فعالیت مهندسی از نوع دفتری رغبتی نشان نمی‌داد اما زمانی که کار راه‌سازی خوزستان به او پیشنهاد شد استقبال کرد و پذیرفت.
 با آغاز جنگ تحمیلی و با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) سریعاً خود را به جبهه رساند. در ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب حاضر شد و بخش عظیم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت. شب و روز برایش فرقی نداشت و مدام به‌ کار مشغول بود. فیلمبرداران بسیاری تلاش می‌کردند تا فیلمی از فعالیت‌هایش تهیه کنند اما او نمی‌پذیرفت و همیشه می‌گفت ما کاری نمی‌کنیم ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. طرحچی نقش به‌سزایی در زرهی کردن بلدوزرها در جبهه‌ها داشت.
نخستین خاکریزهایی که در مناطق عملیاتی زده شد به همت او بود. با استفاده از ماشین‌آلات سنگین به ساخت سنگر و خاکریز مشغول می‌شد. پیش از عملیات «ثامن‌الائمه»، ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب با پیگیری‌های مستمر مهندس محمد طرحچی تشکیل‌شد.
از جمله ابتکارات او در زمانی که بنیانگذار، مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ بود می‌توان به انجام طرح‌های نظامی ازجمله زدن نخستین خاکریز توسط بولدوزر در جاده خرمشهر، پیشنهاد طرح ایجاد جاده در باتلاق، ایجاد راه باریکه برای دسترسی به سوسنگرد و تعمیر قطعات آسیب‌دیده ماشین‌آلات سنگین اشاره کرد. مهندس طرحچی در مدت ۲۰روز ساخت جاده‌ای میان حمیدیه، جاده اهواز - اندیمشک را به انجام رساند. طرح آتش زدن رود کارون و پل مارد و قطع کردن ارتباط عراقی‌ها با شرق کارون از طرح‌های شهید طرحچی بود.
او 3روز پس از رفتن به خواستگاری و در روز ۱۱ شهریور سال ۶۰ در منطقه عملیاتی بستان در حال قنوت نماز مغرب توسط تانکی هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
کتاب «عصر روز سوم» زندگینامه داستانی مهندس شهید محمد طرحچی است که در ۱۴۸صفحه از سوی انتشارات آل‌احمد(ع) به چاپ رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید