• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 19 شهریور 1401
کد مطلب : 171125
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7lGE
+
-

تلاش برای بازگشایی مرزهای عراق

بیش از یک‌میلیون‌و 200هزار زائر اربعین تا عصر دیروز از مرزهای زمینی کشور وارد عراق شده‌اند

گردشگری
تلاش برای بازگشایی مرزهای عراق

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور اعلام کرده است که کربلا میزبان 5میلیون گردشگر زائر از ایران می‌شود. اما حالا نبود امکانات میزبانی از مسافران ایرانی در عراق ‌و فقدان زیرساخت‌های لازم ارائه خدمات موردنیاز زائران اربعین، مقامات ایران را ناگزیر کرد تا پس از 5ساعت جلسه پشت درهای بسته و بررسی وضعیت تامین امنیت و سلامت مسافران ایرانی کربلا، تمام مرزهای زمینی ایران با عراق مسدود و از زائران اربعین خواسته شود هرکجا که هستند به مرز نروند.
پیگیری‌های همشهری از مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران مشخص کرد که تا عصر دیروز بیش از یک‌میلیون‌و200هزار زائر از مرزهای زمینی ایران و عراق برای حضور در راهپیمایی اربعین به خاک عراق وارد شده‌اند. تخمین مقامات گردشگری نیز ورود 5میلیون زائر اربعین به کشور عراق در اربعین امسال بود.
طی روزهای گذشته که سفرهای مذهبی به عتبات عالیات عراق به‌منظور شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین آغاز شد، دولت عراق به‌دلیل کمبود امکانات  نتوانست به تعهدات خود در میزبانی از مسافران ایرانی عازم کربلا عمل کند و انبوه زائران سرگردان در مسیر کربلا پشت دروازه‌های زمینی ایران در خاک عراق ماندند. 
گرمای شدید هوا و محدود بودن خدمات حمل‌ونقل زمینی مسافران عازم کربلا و... همگی موجب شدند تا برخی ایرانی‌ها با مشکلات سلامتی مواجه شوند. ستاد اربعین اما در جلسه‌ای که همین دیروز با حضور وزیر کشور، مقامات فرماندهی انتظامی کل کشور، استاندار ایلام و مسئولان مربوطه در مرز مهران تشکیل شد به این نتیجه رسید که سفر به عراق در شرایط فعلی تهدید جدی امنیت و سلامت شهروندان ایرانی را به همراه دارد و بهترین تصمیم آن است که مرزهای ایران و عراق با هدف جلوگیری از آسیب به شهروندان ایرانی مسدود شود.
سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که «امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است؛ بنابراین نتیجه این جلسه بعد از ۵ساعت مشورت، این شد که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.» او گفت: «دلیل این امر نبود آمادگی، زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.»
ستاد اربعین هم‌اکنون به تمامی پایانه‌های مسافربری کشور ابلاغ کرده است که سفر به سمت مرزهای عراق لغو شده و این موضوع باید به اطلاع مسافران رسانیده و حتی پول بلیت‌هایی که از زائران ایرانی عازم عراق از مسیر زمینی گرفته شده به آنها مسترد شود. این ستاد همچنین از مردم خواسته در هر نقطه‌ای از عزیمت به عراق در کشور هستند برنامه سفر را تغییر دهند و به مرز مراجعه نکنند. براساس تصمیم نشست فوق‌العاده ستاد اربعین، صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شده و آنها که درخواست گذرنامه دارند می‌توانند از طریق پست، گذرنامه‌های خود را تحویل بگیرند.
این ابلاغ و اطلاع در نگاه نخست بیانگر آن است که مرزهای زمینی ایران و عراق بسته خواهند ماند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اما دیروز در مکالمه‌ای با وزیر کشور بر لزوم حل مشکلات و خدمت‌رسانی مناسب در میزبانی از زائران ایرانی تأکید کرد. پیگیری‌های همشهری اما مشخص کرده است که با تلاش‌هایی که صورت می گیرد احتمال دارد مرزهای زمینی بسته ایران و عراق تا پیش از آغاز اربعین باز شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید