• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 19 شهریور 1401
کد مطلب : 171128
+
-

سرگیجه تالاب انزلی از حجم بالای رسوب

سالانه ۸۰۰هزار مترمکعب رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود. به گزارش همشهری از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مجتبی ذوالجودی، سرپرست معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان ‌حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: این موضوع به حقابه‌هایی که باید از روسیه و کشورهای حاشیه شمالی محقق شود، مربوط است و باید از طریق دیپلماسی سیاسی پیگیری شود. وی که در نشست کمیته احیای تالاب انزلی سخن می‌گفت، ادامه داد: تالاب انزلی بر اثر اقدامات انسانی در فهرست مونترو و وضعیت قرمز قرار گرفته است. در این زمینه علت ورود سالانه ۸۰۰هزار مترمکعب رسوب به تالاب انزلی عدم‌آبخیزداری، ورود پساب‌ها و کودهای شیمیایی است و باید چالش‌های بزرگ در زمینه آبخیزداری و حقابه‌های مربوط به این تالاب در اسرع‌وقت حل شود.
متأسفانه تله‌های رسوب‌گیری که در این تالاب ایجاد شده حتی مسکن هم نبوده و از جنبه علمی قابل پذیرش نیست. در این مسیر طبق گفته ذوالجودی، باید نخست با طرح جامع حوضه آبخیز، کار را گام به گام براساس اصول علمی پیش برد. تالاب در حال خفه شدن است و حوضه آبریز آن از بین رفته و امروز باید به مردم پاسخگو بود. برای این مهم باید جلوی رسوبات و فاضلابی که از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به تالاب انزلی می‌ریزد در بازه زمانی مشخص گرفته شود و در داخل حوضه آبخیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طرح جامع خود را مشخص و ارائه کند.
اما یکی دیگر از معضلات تالاب انزلی، معضل وجود سوداگرانی است که محل را آتش می‌زنند و برای ویلاسازی و تصاحب محل اقدام می‌کنند. در این باره، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به‌تازگی دستور داده است باید با سوداگران اکوسیستم‌ تالاب انزلی برخورد شود. 
همچنین علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده اجازه نمی‌دهیم‌ تالاب انزلی به سرنوشت و وضعیت دریاچه ارومیه دچار شود و باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده تالاب مشخص و نقشه کاداستر آن تهیه شود. به‌گفته وی، حق و حقوق معارضین اعم از مالک، مستأجر و متصرف نیز تعیین می‌شود و آنانکه به حریم و محدوده تالاب ورود یافته و آن را تصرف کرده‌اند به شیوه‌های اصولی از حوضه تالاب خارج می‌شوند. وی از استاندار گیلان خواسته تا یک مدیر واحد برای کمیته‌های تالاب انزلی گمارده شود تا اعتبارات تمامی دستگاه‌ها و مدیریت آن در اختیار این کمیته قرار گیرد. همچنین کمیته امنیت و قضایی و کمیته نظارت و اجرایی هم برای تالاب انزلی ایجاد شود تا روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم به‌طور جدی برخورد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید