• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 16 شهریور 1401
کد مطلب : 170917
+
-

توافق پس‌ از ابهام‌زدایی از متن برجام

درحالی‌که جوزپ بورل از روند مذاکرات ابراز ناامیدی می‌کند، ایران تأکید دارد که خلأها و ابهام‌های موجود در متن را نمی‌پذیرد

در شرایطی که ایران و آمریکا همچنان درحال بررسی پیشنهادهای اتحادیه اروپا و ردوبدل کردن نقطه‌نظرات خود در این زمینه هستند، از یک‌سو فضاسازی‌ها علیه جمهوری‌اسلامی با هدف تحت ‌فشار قرار دادن تهران ادامه دارد و ازسوی دیگر مخالفان برجام در آمریکا و تل‌آویو  بر تلاش‌های ضدبرجامی خود افزوده‌اند؛ این درحالی است که تهران بر ضرورت ابهام‌زدایی از متن توافق تأکید دارد. 
به‌گزارش همشهری، در این میان اگرچه طرف‌های حاضر در روند مذاکرات همچنان خود را به محرمانگی فرایند گفت‌وگوها پایبند می‌دانند و به‌همین دلیل اخبار دقیقی پیرامون گره‌های مذاکراتی موجود منتشر نمی‌شود، اما اظهارنظرها حکایت از آن دارد که همه طرف‌ها همچنان دیپلماسی را بهترین گزینه برای رفع گشودن گره‌های باقیمانده می‌دانند. با وجود اظهارنظرهای ناامیدکننده‌ای که در روزهای اخیر ازسوی طرف‌های غربی درباره روند مذاکرات منتشر شده، اما شواهد موجود نشان می‌دهد گفت‌وگوها تا رسیدن به نقطه حل‌وفصل موضوع‌های باقیمانده ادامه خواهد یافت‎؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد همه طرف‌ها روی آن اتفاق‌نظر دارند. در چنین شرایطی طرف‌های غربی می‌کوشند با به‌کارگیری ابزار «عملیات روانی»، جمهوری‌اسلامی را از تحقق مطالبات بحق خود منصرف کنند؛ رویکردی که شواهد موجود حکایت از ناموفق بودن آن دارد و پاسخ‌های ایران به‌نظرات آمریکا درباره متن پیشنهادی اتحادیه ‌اروپا نشان می‌دهد مذاکرات همچنان در 2محور «رفع ابهام‌های پادمانی پیش ‌از اجرای توافق» و «ارائه تضمین‌ها» از سوی آمریکا، ادامه دارد.

واکنش به ناامیدی بورل
در چنین شرایطی بود که در روزهای اخیر اظهارنظر مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت و به‌عنوان هشدار اروپا برای درخطر بودن مذاکرات قلمداد شد. بر این اساس جوزپ بورل در جریان یک نشست‌ خبری عنوان کرد که نسبت به گذشته، به حصول توافق در وین جهت احیای برجام کمتر امیدوار است. وی با اشاره به اینکه مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به‌جای نزدیک شدن نظرات، درحال فاصله گرفتن است، تأکید کرد که مواضع دوطرف نه‌تنها نزدیک‌تر نشده، بلکه از هم فاصله گرفته است. بورل این موضوع را «بسیار مایه نگرانی» ارزیابی کرد؛ چراکه ممکن است توافق به‌کلی در خطر قرار گیرد.
این موضع‌گیری بورل بازتاب گسترده‌ای یافت و با واکنش‌هایی نیز همراه شد. پس‌از آن بود که مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در توییتی تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی خلأها و ابهام‌های موجود در متن را نخواهد پذیرفت. محمد مرندی در این زمینه نوشت: «بورل، متحد آمریکاست و فراموش می‌کند دلیل این مذاکرات نقض برجام توسط غرب و تحریم‌های «فشار حداکثری» است که شهروندان ایرانی را هدف قرار می‌دهد؛ حتی در شرایطی که ایران به‌طورکامل به آن پایبند بوده‌است. ایران خلأها و ابهام‌ها را نخواهد پذیرفت و آمریکا هزینه‌هایی را بر اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.»

ایران، ابهام‌ها را نمی‌پذیرد
ازسوی دیگر نماینده روسیه در مذاکرات وین در اظهارنظری، به مواضع اخیر مسئول سیاست‌خارجی اروپا و پاسخ مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران واکنش نشان داد و تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی «راه گریز» و «ابهام‌ها» را نمی‌پذیرد و طرف‌های مقابل نباید فراموش کنند که مسئول وضعیت فعلی هستند. میخائیل اولیانوف دراین باره در صفحه توییترش نوشت: «واضح است که ایران راه گریز و ابهام‌ها را نخواهد پذیرفت. من مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد چه‌کسی مسئول وضعیت فعلی است. با وجود ماهیت پیچیده روابط بین‌المللی، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین، تاکنون توانایی واقع‌بین بودن را از خود نشان داده‌اند.» همه اینها درحالی است که جمهوری‌اسلامی تأکید دارد رفع تحریم‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند تامین‌کننده منافع ایران باشد و با توجه به تجربه گذشته، طرف‌های مقابل و به‌ویژه آمریکایی‌ها باید برای انتفاع اقتصادی ایران از منافع برجام، تضمین‌های لازم را به تهران بدهند. با وجود اظهارنظر منفی اخیر جوزپ بورل، باید درنظر داشت که پایداری روند امیدوارکننده حاکم بر مذاکرات رفع تحریم‌ها که پس‌ از ارائه پیش‌نویس اتحادیه اروپا و «اعلام نظرهای رفت و برگشتی ایران و آمریکا» به‌وجود آمد، بیش‌از هرچیز مستلزم رویکرد واقع‌بینانه واشنگتن برای تصمیم‌گیری سیاسی در این زمینه است.

سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام 
2سناتور ارشد آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای‌ هستند، در سفر به فلسطین اشغالی، تأکید کردند دولت بایدن تعهد دارد هرگونه توافق احتمالی در مذاکرات وین را برای بررسی و تأیید به کنگره آمریکا ارائه کند. براساس گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، رابرت منندز، سناتور دمکرات آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای است و به‌تازگی به فلسطین اشغالی سفر کرده، در یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس تأکید داشته که دولت بایدن تعهد دارد هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را جهت بررسی و تأیید به کنگره آمریکا ارائه کند. به‌گفته منندز، این بررسی ازسوی کمیته روابط خارجی کنگره که خود او ریاستش را برعهده دارد، انجام خواهد شد و در سنای آمریکا درباره هرگونه توافقی رای‌گیری می‌شود؛ اگرچه او گفته که «مطمئن نیست» نتیجه این رای‌گیری بتواند جلوی این توافق را بگیرد. یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز که در سفر به فلسطین اشغالی همراه منندز بوده‌است، در این کنفرانس خبری گفت که باید در آمریکا مخالفتی 2حزبی با هرگونه توافقی درباره توافق هسته‌ای ایران انجام شود. لیندسی گراهام علاوه بر این، با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، تأکید کرد این کشور فارغ از نتیجه این انتخابات، از تل‌آویو و مواضع آن حمایت خواهد کرد. ازسوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال، اخیرا در گزارشی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت که «مقام‌های تل‌آویو دست و پا می‌زنند تا بر دولت بایدن اعمال نفوذ و همزمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، آمریکا را ترغیب کنند مواضعش در قبال ایران را تشدید کند و هیچ‌گونه امتیازی به تهران ندهد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید