• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170756
+
-

بهار اتوبوسرانی پس از ۱۲سال خزان

اولین بخش از 900دستگاه اتوبوس‌های وعده داده شده از سوی دولت سیزدهم دیروز تحویل شهرداری تهران شد

گزارش
بهار اتوبوسرانی پس از ۱۲سال خزان

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

تحویل نخستین بخش از 900دستگاه اتوبوسی که دولت سیزدهم با هدف کمک به تقویت و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، وعده آن ‌را به شهرداری تهران داده بود، محقق شد. به این ترتیب بعد از سال1389 یعنی حدود 12سال، دوباره شاهد آن بودیم که دولت به وظیفه خودش در زمینه حمایت از حمل‌ونقل عمومی عمل کرد و تعدادی اتوبوس و ون را در اختیار شهرداری تهران قرار داد. اتوبوس‌های باقیمانده از 900دستگاه وعده داده شده نیز طبق برنامه تا پایان سال و در مراحل مختلف تحویل مدیریت شهری پایتخت خواهند شد. به‌گزارش همشهری، مراسم رونمایی از مرحله نخست واگذاری ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، ماشین‌آلات و تجهیزات عمرانی و خدمات شهری به شهرداری‌ کلانشهرها با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور و معاونان او، تعدادی از خانواده شهدا ازجمله همسر شهید مهدی باکری، شهرداران و نمایندگان کلانشهر‌های ایران و همچنین مدیران عامل کارخانه‌های سازنده اتوبوس‌ها و تجهیزات در مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) برگزار شد.
وحیدی در این مراسم گفت: «حدود ۱۰ تا ۱۲سال بود که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین تحویل ماشین‌آلات و تجهیزات عمرانی از سوی دولت متوقف و این موضوع باعث شده تا شاهد فرسودگی ناوگان باشیم، اما دولت با تمام محدودیت‌های مالی کار بزرگی انجام داد. حجم اعتبارات این تجهیزات، بسیار زیاد است و قراردادهای بسیار زیادی در این حوزه امضا شده و در آینده امضا خواهد شد. قرارداد ساخت ۱۰هزار اتوبوس جدید نیز انجام شده و اعتبار مالی آنچه امروز تحویل شهرداری‌ها می‌شود، حدود ۷۰۰۰میلیارد تومان است.» وزیر کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که چه تعداد از این اتوبوس‌ها به شهر تهران تخصیص پیدا کرده است، بدون اعلام عدد و رقم خاصی، گفت: «ابتدا این اتوبوس‌ها برای راهپیمایی اربعین اعزام می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از آن با توجه به سهمیه و تقسیم‌بندی که صورت خواهد گرفت، میان شهرداری‌های کشور توزیع خواهند شد.» 

450دستگاه اتوبوس و 500دستگاه ون 
وزیر کشور درخصوص تعداد ناوگان و ماشین‌آلات و تجهیزات در نخستین مرحله واگذاری، گفت: «امروز نزدیک به ۴۵۰ اتوبوس و ۵۰۰ ون که البته تعدادی هم به آنها اضافه خواهد شد، برای تحویل به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آماده شده است. درحقیقت بیش از ۱۰۰۰ اتوبوس و ون در این مراسم تحویل شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌شود. امروز اقلام ارزشمند دیگری همچون بالابر ۳۵متری که از اهمیت بسزایی برای نیاز شهرداری‌ها برخوردار است، آماده تحویل شده است. همچنین تجهیزات آتش‌نشانی و تاکسی‌هایی که با فناوری‌های روز ساخته شده‌اند، آماده تحویل هستند. تعداد قابل‌توجهی نیسان نیز که در مناطق روستایی و شهری می‌توانند موجب افزایش حجم خدمات شوند، آماده شده است.» 

از دهه80 به بعد چنین واگذاری‌هایی نداشتیم 
مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور هم در مراسم روز گذشته گفت: «تامین تجهیزات عمرانی برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اقدام بزرگی از نظر سخت‌افزاری بود که محقق شد. ۸۲۰دستگاه ون، مینی‌بوس و اتوبوس را به شهرداری‌ها واگذار می‌کنیم؛ درحالی‌که از دهه۸۰ به بعد چنین واگذاری‌هایی را نداشتیم. همچنین قرارداد بیش از ۱۰۰۰دستگاه ماشین‌آلات عمرانی منعقد شده که ۶۴۴دستگاه در این مرحله واگذار خواهد شد. اعطای تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده هم در حال پیگیری است که تا‌کنون ۲۵۰۰دستگاه نوسازی شده و ۱۵۰۰دستگاه دیگر نیز تا پایان سال نوسازی خواهند شد.» به‌گفته او، سال گذشته ۸هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه حمل‌ونقل محقق شده که رقمش امسال ۱۲هزار میلیارد تومان است.

950لیتر سوخت اضافه 
مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل ضمن قدردانی از اراده دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور پس از ۱۲سال وقفه، گفت: «توقف نوسازی ناوگان، لطمه‌های بزرگی را به کشور زد، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم تصمیم بزرگی اتخاذ شد و در مدت زمانی اندک به اجرا درآمد که رونق تولید و اشتغالزایی در کشور را به‌دنبال خود داشت.» جواد توسلی‌مهر افزود: «سالانه منابع زیادی به‌دلیل فرسودگی ناوگان هدر می‌رود؛ به شکلی که سالی ۹۵۰میلیون لیتر سوخت اضافه در کشور مصرف می‌شود؛ به‌گونه‌ای که با این مسیر، طی 7سال آینده 6.5میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت خواهیم داشت و جلوگیری این هزینه معطل تصمیمی بود که امروز عملیاتی شده است.»

مکث
اعزام 500اتوبوس به مرزهای مهران و خسروی

صبح روز دوشنبه مراسم بدرقه نخستین کاروان اعزامی اتوبوس‌های خادم‌الحسین(ع) شهرداری تهران به مرز عراق برای جابه‌جایی و خدمات‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در پایانه سامانه تندروی خط2 شرکت واحد واقع در سه‌راه افسریه برگزار شد. در این مراسم با بدرقه حضار و پخش نوای مداحی، 100دستگاه اتوبوس شرکت واحد برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین راهی مرز عراق شدند. مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در حاشیه آیین بدرقه به همشهری گفت: «مراسم بدرقه اعزام نخستین کاروان اتوبوس از شهر تهران برای جابه‌جایی زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به مرز‌های مهران و خسروی برگزار شد. براساس تصویب ستاد اربعین، شهرداری تهران درمجموع ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را آماده اعزام کرده تا به زائران امام حسین(ع) خدمات‌رسانی کند و ان‌شاءالله بتوانند به بهترین شکل ممکن این عزیزان را از مرزهای کشور به‌سمت عتبات‌عالیات جابه‌جا کنند. حدود ۷۰درصد زائران اربعین از طریق مرز مهران حرکت خواهند کرد؛ بنابراین تمرکز ما برای جابه‌جایی مسافر در مرز مهران است. البته امسال در رابطه با مراسم اربعین یک کار جدید هم توسط شهرداری تهران انجام شد. باتوجه به آمار بالای تصادفات اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی در سال‌های گذشته و همچنین نامناسب و ناایمن بودن بخشی از مسیر، یعنی از مرز تا کوت در خاک عراق، تصمیم گرفته شد با وجود حجم بالای تردد زائران ایرانی و تهرانی در این محدوده، ایمن‌سازی مسیر از طریق خط‌کشی و تکمیل تجهیزات و نصب علائم و تابلوهای اعلام مسیر در حد توان و بضاعت انجام شود که هم‌اکنون حدود ۹۰درصد از کار به اتمام رسیده است.» مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه به‌عنوان رئیس کمیته حمل‌ونقل زائران ایرانی در عراق، اعلام کرد که شهرداری تهران آمادگی دارد تا تعداد بیشتری اتوبوس به مرزهای مهران و خسروی اعزام کند. بهرام نکاحی به همشهری گفت: «آمادگی داریم تا درصورت نیاز ۱۰۰دستگاه اتوبوس دیگر هم به تعداد 500اتوبوس فعلی اضافه کنیم.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید