• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170727
+
-

اژه‌ای خواستار شد

ارزیابی عملکرد حراست دستگاه‌ها

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت رعایت اصل شایسته‌سالاری در راستای رفع تبعیض در بخش‌های مختلف خصوصا در قوه قضاییه تأکید کرد.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای‌عالی قضایی با تبیین برخی موارد ایجاد‌کننده تبعیض با بیان اینکه مردم از وجود تبعیض‌ها گلایه دارند، افزود: مردم از تبعیض گلایه دارند و توقع رفع آن را دارند. مردم از به‌کارگیری نیروهای غیرشایسته برای برخی پست‌ها گله‌مند هستند و اعتقاد دارند فلان مسئول توانمندی و تجربه لازم را ندارد و نباید مسئولیت‌هایی به چنین افرادی که تجربه و توانمندی کافی ندارند، سپرده ‌شود.
رئیس دستگاه عدلیه ادامه داد: هنگامی که چنین دقتی نمی‌شود، نتیجه‌اش گرفتاری یا عقب‌ماندگی یا حتی خرابکاری است؛ لذا ما در حوزه دستگاهی و ستاد خودمان باید نسبت به به‌کارگیری عناصر شایسته توجه جدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قضات شایسته باید در نقل و انتقال‌ها مورد توجه قرار بگیرند، افزود: کمیسیون نقل‌و‌انتقال قضات باید این مهم را مورد توجه قرار دهد. همگان حرف از شایسته‌سالاری می‌زنند، اما در عمل ممکن است شایسته‌سالاری محقق نشود.

برخی مسائل جرم نیست؛ تخلف است
رئیس دستگاه قضایی در ادامه بر ضرورت تحرک بیشتر حراست‌‌ها و بازرسی‌های درون‌سازمانی و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌های مختلف، تأکید کرد و با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل در نظم اداری کشور، جرم تلقی نمی‌شوند بلکه در زمره تخلفات اداری قرار دارد، گفت: انتظار و توقع آن است که حراست‌‌ها در سازمان‌ها بیشتر از قبل فعال شوند؛ چرا‌که یکی از وظایف حراست‌ها، پیشگیری از برخی تخلفات اداری، پیگیری و گزارش موضوع تخلف است.
اژه‌ای خاطرنشان کرد: وزیر دادگستری موضوع تحرک بیشتر حراست‌ها و بازرسی‌های درون‌سازمانی و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌های مختلف را پیگیری می‌کند و دستگاه نظارتی قوه قضاییه نیز این مهم را باید در دستور کار خود قرار دهد و توجه کند که حراست‌ها در دستگاه‌های مختلف آیا به وظایف خود عمل می‌کنند یا خیر. در این زمینه قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام موجود است و خلأ قانونی در این‌باره نداریم.
وی تصریح کرد: چنانچه حراست‌ها و بازرسی‌های درون‌سازمانی و هیأت‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری به وظایف و مسئولیت‌های خود به درستی عمل نکنند، گرفتاری‌های بسیاری ایجاد می‌شود که سرریز آن مردم و قوه قضاییه را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. / همشهری 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید