• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170726
+
-

کدام دولت رکورددار دریافت تذکر از مجلس است؟

سایت‌های منتقد دولت، تذکرات سال گذشته نمایندگان مجلس خطاب به حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم را به‌ حساب سید ابراهیم رئیسی گذاشته و مدعی شدند «رئیسی؛ رکورددار دریافت بیشترین تذکر کتبی از نمایندگان مجلس» شده است.
 شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به این ادعا، توضیحاتی داده که روشن می‌سازد سایت خبرآنلاین تذکراتی که نمایندگان مجلس به حسن روحانی در 3ماه پایانی دولت دوازدهم داده بودند را به‌حساب رئیسی گذاشته و نتیجه گرفته دولت سیزدهم بیشترین تذکرات را از مجلس دریافت کرده است.
در توضیحات شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده است:‌ خبرگزاری خانه ملت در روز دوشنبه(۷شهریور) در گزارشی به ارائه آماری در مورد فراوانی تذکرات مجلس شورای اسلامی به دولت پرداخته و خبرگزاری خبرآنلاین نیز به بازنشر این آمار با تیتر «رئیسی؛ رکورددار دریافت بیشترین تذکر کتبی از نمایندگان» مبادرت ورزیده است که البته درخصوص این آمار باید شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد.
در واقع، گزارشی که اخیرا خبرگزاری خانه ملت با تیتر «نگاهی به آمار نظارتی مجلس در قبال عملکرد دولت سیزدهم» منتشر کرده، دارای یک اشکال اساسی است و آن اینکه میزان تذکرات و سؤالات 3ماهه آخر دولت دوازدهم را به‌حساب عملکرد دولت سیزدهم نوشته است.
گزارش اجلاسیه دوم مجلس از تاریخ ۷خرداد۱۴۰۰ را دربرمی‌گیرد درحالی‌که رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور از تاریخ ۱۲مرداد و کابینه دولت سیزدهم از تاریخ ۳شهریور۱۴۰۰ کارش را شروع کرده است. در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، در مجموع ۲۳۸تذکر کتبی قرائت شده، متوجه رئیسی بوده و بقیه تذکرات مربوط به روحانی است. وزارتخانه‌های دولت دوازدهم هم در 3ماهه پایانی فعالیت خود تذکرات بسیاری دریافت کردند که در گزارش اخیر رسانه‌های مذکور به‌حساب دولت سیزدهم اضافه شده است.
در مجموع میزان تذکرات به رئیسی در اجلاسیه دوم کمترین تذکر به یک رئیس‌جمهور در چند دولت اخیر است. ضمن آنکه در بررسی مجالس نهم تا‌کنون آشکار می‌شود که اعضای کابینه دولت سیزدهم نیز کمترین تذکرات را نسبت به دولت قبل دریافت کرده‌اند.
این در حالی است که در اجلاسیه اول مجلس یازدهم ۶۸۰تذکر کتبی و شفاهی به رئیس دولت قبل داده شده که ۵۲۲مورد آن کتبی بوده است. اعضای کابینه دولت قبل در اجلاسیه نخست مجلس یازدهم ۲۸۱۳تذکر و در مدت مشابه مجلس دهم ۴۹۲۳تذکر دریافت کرده‌اند و در همه اجلاسیه‌ها رکورددار دریافت تذکر هستند.
روحانی همچنین رکورددار دریافت تذکر از مجالس در میان روسای‌جمهور بعد از انقلاب به‌شمار می‌رود و ۵هزار و ۶۵۰مورد تذکر کتبی و شفاهی از مجالس متناظر به دولت یازدهم و دوازدهم دریافت کرده که بی‌سابقه است./ایرنا 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید