• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17061
+
-

می‌دانید سر و کله اعتیاد از کجا یکدفعه در زندگی‌مان پیدا می‌شود؟

به تنهایی سلام کن

به تنهایی سلام کن


واقعیت این است که هنوز کسی به‌درستی نمی‌داند که چرا بعضی‌ها معتاد می‌شوند و بعضی دیگر به سمت اعتیاد نمی‌روند. اما به‌نظر می‌رسد که اکثر معتادان، هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی با دیگران تفاوت دارند و این تفاوت از دوران طفولیت در آنها وجود دارد. عوامل روانی، عوامل خانوادگی و اجتماعی و همینطور عوامل فیزیکی و وراثت دلایل اصلی اعتیاد هستند.

هیچ‌کس تا الان نتوانسته دلیل اصلی اعتیاد را تأیید کند و یافته‌های آنها بیشتر ذهن را به این سمت می‌برد که اعتیاد یک بیماری بغرنج و مرکب است. سال‌ها قبل خیلی‌ها اعتقاد داشتند کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند بیشتر به سمت اعتیاد می‌روند اما این فرضیه مدت زیادی است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بارها از سوی کارشناسان رد شده است. متخصصان اعتقاد دارند که اعتیاد بیماری اصلی و تمام‌عیاری است که 4ویژگی اصلی در خود دارد:

  دارای علت و سبب است.
  دارای علائم و عوارض است.
  دارای مسیر و مراحل مشخص است.
  قابل درمان نیست اما مهارکردنی‌است.

به‌طور کلی معتادان خود را انسان‌های با ارزشی نمی‌دانند. آنها اعتقاد دارند که اگر دیگران پی به‌خصوصیات آنان ازجمله اعتیادشان ببرند دیگر اهمیتی به آنها نمی‌دهند و نیازهایشان را برآورده نمی‌کنند. یکی از نیاز‌های اصلی انسان دوست‌داشته‌شدن است. این احساس به انسان برای رسیدن به زندگی موفق، امنیت کافی می‌بخشد. متأسفانه معتادان از این موهبت محروم هستند. احساس بی‌ارزشی معتاد، آنقدر شدید است که اجازه نمی‌دهد دوست‌داشته‌شدن را حس کند و اگر هم این حس را داشته باشد، شخصیت افراطی او مدام می‌گوید که کافی نیست. احساس تنهایی و جدایی در معتادان شدید و کشنده است. اگرچه می‌شود این احساس را کمتر کرد اما فرد معتاد هیچ‌وقت نمی‌تواند آن‌را به شکل کامل از بین ببرد و حس اعتیاد همیشه با او خواهد بود.

فرد معتاد همیشه این حس را دارد که «اگر یکی خوب است، دو تا باید بهتر باشد» همین طرز فکر است که او را به سمت مصرف بیشتر می‌برد و به همین شکل است که معتاد اراده و زندگی خود را بی‌آنکه بداند در اختیار ماده مخدر دلخواهش قرار می‌دهد. در این مرحله فرد معتاد باور می‌کند که ماده مخدر دلخواهش مهم‌ترین و بالاترین و شاید تنها نیاز اوست. این اعتقاد بعد از مدت بسیار کوتاهی به‌صورت اعتقادی ریشه‌ای و اصلی درمی‌آید و معتاد حتی در زمانی که بیماری‌اش مزمن شده و مشکلات جسمی، روانی، اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی و قانونی او را تهدید می‌کند همچنان به اعتقاد خود وفادار باقی می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید