• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170554
+
-

فیلم‌های سینمایی شهیدان بروجردی، زین‌الدین، همت و هاشمی در راه جشنواره فجر

سرداران در اوج می‌درخشند

سینما
سرداران در اوج می‌درخشند

فهیمه پناه‌آذر _ روزنامه‌نگار

سازمان اوج امسال تولید فیلم‌های سینمایی شهدا را برای جشنواره فیلم فجر چهل ویکم آغاز کرده است. علاوه بر پروژه «غریب» که درباره شهید بروجردی است، این سازمان فیلم‌های شهید زین‌الدین، همت و علی هاشمی را هم برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر کلید می‌زند و علاوه بر این قرار است فیلمی درباره پادگان اشرف ساخته شود.

مسیح کردستان روی پرده سینما
 وقتی محمدحسین مهدویان فیلم «ایستاده در غبار» را ساخت در گفت‌وگوهایش از پروژه شهید بروجردی گفت؛ فیلمی که عنوان کرد قرار است بسازد اما تولید فیلم‌های دیگر توسط مهدویان آغاز و به اکران رسید. حالا محمدحسین لطیفی قرار است «غریب» را که مقطعی از زندگی شهید بروجردی را به تصویر می‌کشد بسازد. این فیلم دومین تجربه لطیفی در حوزه سینمای مقاومت پس از «روز سوم» است. تولید این پروژه سینمایی 2 ماه طول می‌کشد. حامد عنقا تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده دارد.فیلمنامه شهید محمد بروجردی براساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده است. محمودزاده همچنین به‌عنوان مشاور محتوایی با این پروژه همکاری می‌کند.

روزهای شلوغ بابک حمیدیان
بابک حمیدیان امسال روزهای پرشلوغی دارد. عنوان شده که بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی بازی می‌کند. به‌نظر قرار است ابراهیم حاتمی‌کیا در نقش «حضرت موسی» هم بازی کند. در فیلم سینمایی «غریب» که یک ماه پیش پروانه ساختش را گرفته، مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس به تصویر کشیده می‌شود. سازمان اوج که این روزها بیشترین فعالیت را در سریال‌سازی‌، فیلمسازی و تولید نمایش و اجرا دارد، می‌خواهد نگاه صنعتی‌تری به تولیداتش داشته باشد. این سازمان در سریال‌های تلویزیونی به موضوعات تاریخی روی آورده، فصل دوم مستوران را در حال تولید دارد که سعی کرده رویکرد متفاوت‌تری نسبت به فصل اول داشته باشد. همچنین «عشق کوفی» دیگر سریال تاریخی است که اوج برای صدا و سیما می‌سازد.

فیلمی درباره پادگان اشرف
در حوزه فیلمسازی هم علاوه بر فیلم «غریب» 3 فیلم درباره شهیدان زین‌الدین، سردار علی هاشمی و همت قرار است ساخته شود و این سازمان درباره موضوع منافقین و پادگان اشرف هم یک پروژه سینمایی را کلید خواهد زد. شنیده شده کارگردان این فیلم یکی از کارگردانان زن سینماست.

همت بعد از مهدویان به که می‌رسد؟
 داستان فیلم شهید محمدابراهیم همت هم داستانی طولانی دارد. این همان فیلمنامه‌ای است که محمدحسین مهدویان با همراهی حبیب والی‌نژاد از سال‌های گذشته علاقه به ساختش داشت. قرار بود مهدویان سراغ این سوژه هم برود اما این موضوع کنسل شد.حالا باید دید این فیلم با همراهی چه کسانی به مرحله ساخت می‌رسد. به‌احتمال زیاد تهیه‌کننده فیلم حبیب‌الله والی‌نژاد است.

پرتره زین‌الدین در راه جشنواره
شهید مهدی زین‌الدین از دیگر شهدایی است که در طول یکی دو سال گذشته بحث بر سر ساخت فیلمی با محوریتش بارها مطرح شده است. این فیلم قرار است اوایل مهرماه کلید بخورد. زین‌الدین ازجمله فرماندهان جنگ است که اوایل دهه60 در سردشت شهید شد و به‌نظر تصویر کردن مقطعی از زندگی این شهید می‌تواند در دوران امروز جذاب باشد. از دیگر تولیدات در راه فجر، فیلمی از مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی است. این فیلم هم مهر ماه کلید می‌خورد. علی هاشمی در دوران دفاع‌مقدس با تشکیل قرارگاه سری نصرت عملیات‌های بزرگی همچون خیبر و بدر را طراحی کرد. از این شهید با نام سردار هور، سردار خیبر و خط‌شکن یاد می‌کنند. سردار هاشمی در چهارم تیرماه سال۱۳۶۷ در جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکرش پس از ۲۲سال در سال۱۳۸۹ شناسایی شد.

2فیلم روایت فتح
بنیاد سینمایی روایت فتح برای جشنواره امسال 2 فیلم را در دست تولید دارد. این بنیاد فیلمنامه‌هایی چون شهیدان چیت‌سازان، حسن آبشناسان، محسن وزوایی، سعید قهرایی و شعبان نصیری را در دست دارد. اما یکی از پروژه‌های قطعی «ارس» است که برادران ارگ آن را کارگردانی می‌کنند. این فیلم روایتگر 3مرزبان است.«اتاقک گلی» عنوان دیگر فیلمی است که روایت فتح درصدد است تا آن را به فجر امسال برساند. یک فیلم که روایت زنانه از عملیات مرصاد دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :